Hvor meget isolering i hulmur ???

Hej med jer.

Jeg er godt igang med at renovere hus, og takker for de svar jeg fik omkring køkkenprojektet.....det er nu færdigt, og kranen er glad

Jeg skal nu til at lave spisestuen, og har i den forbindelse bare et lille spørgsmål til isolering.

Vi river indervæggene ned, da der mangler isolering i nogle af dem, så for at være sikre på at alle er/bliver fuldt dækket, gør vi det sådan.

Vi har ydervæg af mursten, og "indervæg" er trækonstruktion med forskallning og gipsplader, som iøvrigt har det godt.
Vi har ikke fugtproblemer eller den slags.

Nå, men der er 12-13 cm "hulmur" eller "hulrum" eller hvad man nu skal kalde det, bag de her forskallningsbrædder som er bag gipspladerne.
Der har jeg tænkt mig at stoppe noget Rockwool ind, så vi kan holde på varmen, inden vi bygger indervæggen op igen med forskallning og ny gips.

Nogle mener jeg skal droppe forskallningsbrædderne og bare sætte gips i to lag istedet, men jeg beholder dem altså, mest fordi at der så er noget til at skruer senere kan sidde fast i, fremfor bare i en gipsplade.

Men mit spørgsmål lyder :

Med de 12-13 cm. luft der nu er....så kan der jo snildt være en 150mm bat derinde.
Men jeg kan jo også presse to af dem lidt ekstra sammen, så ligger der vel faktisk 300mm.....altså bare presset lidt godt sammen.

Men er der nogen idé i at proppe 2 bats ind frem for bare én ??
Jeg har ikke forstand på isolering og lambda-numre og djævlens oldemor, så vil bare lige høre inden jeg evt. spilder en masse penge på ekstra isolering, hvis nu det slet ikke hjælper mere end bare én 150mm bat.

Og spørger jeg en sælger i et byggemarked, så tænker han måske mere på bare at sælge mere fremfor at hjælpe mig med om det nu også hjælper.

Er det bedre, jo mere jeg stopper i det "hulrum", eller er der noget andet der spiller ind ??
Hvad betyder det der ex. "Lambda 37" ??


 Mvh.

    Mr. Silvan

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem alt om lambda værdier og indse at har du 12-13 cm hulrum skal du bruge bats på 120 mm tykkelse (12 cm)
Isolering er lavet af glas eller sten og det i sig selv isolere ikke ret godt, men det kan indeholde en masse stille stående luft og det er det der skaber isoleringsvirkingen.

Hvis du presser en hulens masse isolering tæt sammen, fjerner du muligheden for plads til det stillestående luft.

Hej Mrsilvan
Lambda-værdien er en værdi der beskriver hvor godt materiale ledervarmen, det betyder at du skal have en lav lambda værdi. De fleste bruger i dag klasse 37. Men du skal som Herluffe skriver ikke begynde at presse isolering sammen, da det er luften i isoleringen der holder på varmen, som i en dyne. Du skal købe batts som passer til hulrummet. Altså 120 mm. Hvis du begynder at presse isoleringen vil den helt sikkert blive dårligere, hvis du derimod vil have det lidt bedre kan du købe isolering med en lavere klasse, altså en lavere lambda værdi. Men igen ikke mere end 120 mm i. Husk at få afsluttet med en dampspærre på indvendigside. Den kan sagtens spare en del energi på opvarmning. Men du skal være omhyggelig med at få sluttet tæt ved fugning omkring gennembrydninger (vidnuer og evt. el) samt få taper dampspærren.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Hej

Bats på 150 mm er lavet til og udfylde et rum på 15 cm så vil anbefale dig måske og lave hulrummet de 2-3 cm støre. Da klemt isolering ikke isolerer så godt som hvis det passer, så du skal slet ikke putte 300 mm der ind.

 

Få dig en neglelak der holder længe i mange farver.

Dampspærrens  absolut vigtigste formål er at hindre damp/fugt indtrængen i isoleringen.

Men der er rigtigt at den osse gavner på varme lidt på varmeregnskabet.  :o)
Det er rigtigt at det er det vigtigste formål, men at den kan være med til at sænke varmeregning med helt op mod 1/3 det er vel også værd at tage med ?? Selvfølgelig variere det en del alt efter, isolerings tykkelse, ventilations anlæg osv. osv.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Annonce
Tja.
Det skulle nu undre mig meget om du lavede et hus med en absolut tæt dampspærre, men undlod al varmeisolering om varmeregningen kun steg med ca. 30% i forhold til til en hus isolert op til gældende normer!

Skal vi gætte på at varmeregningen blev mindst 500% højere eller måske hele 10 gange så høj.
Mener nu heller ikke jeg har skrevet det kan erstatte isolering. Desuden er det heller ikke et helt tæt hus. Men ud fra beregning om en utæthed 3.20 l/s pr. Kvm og ned til kravet på 1.5. Hvor der er varme genveks.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis