Luftfugtighed på over 70%

Jeg har et ældre murstenshus, hvor jeg måler en luftfugtighed på ca. 73% i stuen. Udenfor svinger det jo mellem 80-90% i øjeblikket, så jeg kan ikke se er jeg kan gøre noget ved det, eller hvad? Er det for meget, og i så fald hvad skal man gøre ved det? Jeg skal lige sige at indeklimaet er rart, blev bare bekymret da jeg fik et hydrometer.

Jeg har lige fået skiftet alle vinduerne til energirigtige 3 lags vinduer. Er der godt eller skidt for luftfugtigheden?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du har er nok en relativ luftfugtighed på ca. 70 %
Og hvordan det kan være et problem kommer du til at forklare lidt nærmere. :o)

Når døre og vinduer står åbne og/eller der ikke er tændt for varmen skal det jo være sådan.

Alle anbefalinger vedr. relativ luftfugtighed gælder kun i fyringssæsonen jo.

Men hvis du absolut vil have en lavere relativ luftfugtighed så er det jo blot at sætte varmeanlægget på fuld knald, (evt. for åbne vinduer. :o))

Hej hpox

Det var da rart at høre. Jeg har bare hørt at skimmelsvamp kan opstå ved mere end 70% luftfugtighed. Hvorfor gælder dette ikke om sommeren?

Hvad så med en kælder med 85% luftfugtighed, er det er problem om sommeren?

Med det vejr vi har for tiden, vil en luftfugtighed på 60-80% ikke kunne undgåes, med mindre man benytter en affugtning, alm. ventilation med åbne døre og vinduer, kan ikke gør det, det er temperaturen og fugtigheden i luften udenfor for høj til.
Jeg ved ikke hvor du har det tal fra.
På skimmel.dk nævnes ingen grænseværdier.

Men man må jo da sige at bekymringsindustrien er lykkedes fuldt ud.

Hvad foretrækker du?
Risiko fir skimmelsvamp eller vi forbyder relativ luftfugtighed over 70% om sommeren her i Danmark.
Eller sommeren i det hele taget - bare for en sikkerheds skyld. :o(
tak for linket. Jeg fandt nu 2 steder hvor de nævner grænseværdier

Skimmelsvampe tilhører svamperiget, og der er dermed hverken tale om planter eller dyr. Skimmelsvampe lever af at omsætte organisk materiale. I naturen er det fx visne blade. I bygninger lever skimmelsvampe af træværk, tapet, lim, maling, kork og andre organiske materialer. En forudsætning for vækst af skimmelsvampe er høj fugtighed på materialernes overflade (mindst 75 % relativ fugtighed). Fugten kan komme fra indeklimaet eller fra bygningen, på grund af vandskader eller kuldebroer

Luft indeholder fugt i form af vanddamp. Mængden af fugt i luften afhænger blandt andet af, hvor meget vanddamp aktiviteterne i boligen afgiver og af den indendørs temperatur. Årstiden betyder også meget for hvor meget fugt, der er i luften indendørs. Om sommeren vil det normalt ikke være muligt at holde den indendørs luftfugtighed nede, da den udendørs luftfugtighed er forholdsvis høj. Om vinteren, hvor udeluften er tør, kan man derimod tilstræbe en indendørs luftfugtighed på 45 % og lavest muligt resten af året, ved at begrænse fugttilførslen. 
Godt nok.
Du er nok mere tålmodig end undertegnede. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også