"Generel" cyklus for en vaskemaskine.

Hej.

Kunne godt tænke mig, at kende cyklus’en for en vaskemaskine.

Det er sikkert afhængig af valgte program og måske også fra maskine til maskine, men der er vel en generel cyklus ?

Nogen der ved og har lyst til at dele dette ?

Når vores maskine er færdig med en kogevask (95 graderCelsius), så er tøjet så varmt, at man næsten ikke kan røre ved det........ er det ikke meningen, at maskinen skyller tøjet med koldt vand, før slut ?

v.

laura

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo det skulle den meget gerne, men hvorfor vasker du ved så høj en temperatur ! Det er ganske simpelt unødvendigt energi frås
60+ er det højeste der er nødvendigt i vore dage, så er alle eventuelle baktusser slået ihjel. De sæber der bruges i vore dage er super efektive ved selv 40+
Normalcyklus i en vaskemaskine er: Forvask, klarvask, tre gange skyl og centrifugering.
Efter klarvasken, hvis den er ved mere end 40º, pumpes kun ca halvdelen af vandet ud og der tages koldt vand ind. Det er for ikke at give tøjet et kuldechock, som vil få krøllerne til at sætte sig. Om nummeret evt gentages ved andet skyl, når der kogevaskes, ved jeg ikke. Jeg kogevasker aldrig.

Hvis tøjet er brandvarmt, når det kommer ud af maskinen, er der noget galt, hvis det ikke er et specielt program i maskinen, der tilsiger at det skal være sådan.
Det første jeg ville kigge efter er, om sæben er skyllet ordentligt ud af tøjet. Er det ikke tilfældet indikerer det, at vanstandsmåleren er defekt, så der ikke aftappes/tilsættes tilstrækkeligt vand ved skylning.
Hvis sæben er væk tyder det på, at varmelegemet opvarmer skyllevandet med deraf følgende elforbrug.
Du kan evt mærke efter på glaslågen, mens vaskemaskinen gennemkører skyllesekvensen. Falder temperaturen, når der tages vand ind, for derefter at stige igen, så er det uden tvivl varmelegmet, der er på spil.

Du kommer nok til at snakke med en reparatør om emnet, men det vil være rigtig nyttigt for ham, at du kan fortælle ham om udfaldet af ovenstående lille test. Det kan spare en del af hans tid og dine penge.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis