Ny forrude, hvor glasset bølger

I forbindelse med en forsikringssag har jeg fået skiftet min forrude hos Dansk Bilglas i Vejle. Den første rude af mærket XYZ, der blev monteret på deres værksted havde nogle voldsomme bølger. Jeg gjorde værkstedet opmærksom på det allerede, da jeg kørte ud af hallen og Dansk Bilglas erkendte, at ruden var bølget og vi lavede en aftale om at de skulle komme ud på min bopæl og skifte forruden.

Det er sket nu, men allerede ved første køretur i bilen opdager jeg, at forrude nr. 2 - denne gang fra Saint Gobain - også har forskellige ujævnheder, hvilket jeg har gjorde Dansk Bilglas opmærksom på samme dag, forruden blev skiftet.

Nu har jeg så været forbi Dansk Bilglas i Vejle og reaktionen var, at deres leder ikke ville erkende, at der var fejl i ruden og ydermere udtalte: "En forrude må jo godt have bølger".  Jeg spurgte ham derfor, om han syntes, det var god forretningsskik, at montere forruder med fejl. Det forholdt han sig ikke til, men forsvandt ind på værkstedet.

Monteringen af forruderne har jeg intet at udsætte på, men jeg synes det er meget utilfredsstillende at få monteret en forrude, som har fejl, som jeg generes af ved kørslen. Konsekvensen af bølgerne, som ligger i synsfeltet, er, at eksempelvis kantstriber, skilte mm. på vejen bølger, på trods af, at de er snorlige.

Jeg har ikke tænkt mig at acceptere Dansk Bilglas' afvisning og overvejer derfor en klagesag via Forbrugerklagenævnet.

Nogen der har været ude for en lignende hændelse?
Input er meget velkomne

VH
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ring til dit forsikringsselskab, det er dem der har betalt. Undersøg hos dem, om de ikke har betalt for en original rude. Det har du krav på. Og så er den ikke længere

 

Den senest monterede forrude er en Saint Gobain-rude. Det er samme fabrikat, som sidder i min Peugeot i forvejen.

Faldt lige over følgende citat fra Dansk Bilglas' hjemmeside: http://www.bilglas.dk/default.aspx?m=2&i=61:
"Samarbejdet med Saint-Gobain er med til at sikre vores kunder den optimale produktkvalitet"

Optimal produktkvalitet er ikke hvad jeg oplever med min nye forrude.
Saint Gobain laver mange forskellige kvaliteter. Du kan købe en lamineret forrude med solfilter til 400 kr. som glas- eller bilmand. En orig. koster ofte flere tusinde. Der er stor forskel på hærdningen og kval. af laminat. Men din forsikring er med på den billige, da det er dem der betaler og din selvrisiko ordner resten. Læs forsikr.betingelserne - tro mig, du kan få en bedre rude.

 

Så er der gået lidt tid fra jeg kontaktede mit forsikringsselskab til jeg i dag havde besøg af taksatoren, som efter at have beset forruden gav mig ret i, at der er noget synsforstyrrende flimmer i ruden.

Så du mener - Uldal - at jeg skal insistere på at Dansk Bilglas monterer en original forrude (Dvs en forrude med Peugeot-logo og ikke blot en Saint Gobain-rude, som jo også laver de originale ruder)?

VH
Der er to ting i den sag:
Forsikringsselskaberne betaler så lidt som muligt i erstatningssager. Bl.a. er montagepriserne til at græde over.
Det kan meget let være selskabet, der har ordret en uoriginal rude. Jeg ville spørge deres skadesafdeling først. Hvis de afviser en sådan ordre, kan du banke Dansk Bilglas - men nok gennem dit selskab, da det er selskabet der har betalt arbejdet.
Har selskabet imidlertid selv bestilt en uoriginal rude, må du nærlæse dine forsikringsbetingelser først. Står her at de kun er forpligtet til at erstattet et "tilsvarende" produkt, er du lost.
Men prøv at spille dum og fortæl skadesafdelingen, at du har fået kasseret en ny-isat rude af deres taksator og at selskabet er blevet snydt af Dansk Bilglas, da der sidder en uoriginal rude i. For de har vel betalt for en original....
I parantes skal bemærkes, at de største selskaber anser en bil med 3-4 år på bagen, som gammel og at f.eks. karrosseridele må erstattes med brugte dele - tja, det er virkelighed!

 

Annonce
måske for at komme af med anden sorterings glas
for de skyhøje priser for at tjende penge.
og tilsvarende er et produkt er i uandset stand.
bare den har samme form. som original glas.

nettoprisen på en uoriginal frontrude til en mekaniker eller forhandler er ikke skyhøj. Typisk under 1000 + moms. De er gode nok, bare de bliver sorteret før de sendes ud.

 

Da jeg fik ny forrude på min Astra (på selvrisiko på 1200 kr. for glasskade) satte de en i med GM-logo. Om den så er præcis den samme som den originale ved jeg ikke, men mærker og varenummer er præcist som på den gamle.

Jeg ville være ked af at få en uoriginal rude...
Vil lige følge op på tråden, nu hvor sagen er lukket.

Efter Dansk Bilglas i Vejles behandling af sagen, hvor de har monteret to forruder med flimmer og i anden omgang først anerkendte, at der var fejl på ruden, efter en overtaksator havde underkendt Dansk Bilglas' vurdering, fik jeg grønt lys fra forsikringsselskabet til at få monteret en original forrude hos Peugeot. Den er nu monteret og jeg er fuldt ud tilfreds med kvaliteten af glasset.

Til gengæld sætter jeg næppe min bil hos Dansk Bilglas, næste gang jeg får en glasskade på bilen.

I forhold til prisen på udskiftningen kan jeg se, den ikke er nævneværdigt højere ved montering af original forrude hos Peugeot - det er tankevækkende.

VH
Skrevet af snedkerlim på 25 nov 2011 12:14
Vil lige følge op på tråden, nu hvor sagen er lukket.

Efter Dansk Bilglas i Vejles behandling af sagen, hvor de har monteret to forruder med flimmer og i anden omgang først anerkendte, at der var fejl på ruden, efter en overtaksator havde underkendt Dansk Bilglas' vurdering, fik jeg grønt lys fra forsikringsselskabet til at få monteret en original forrude hos Peugeot. Den er nu monteret og jeg er fuldt ud tilfreds med kvaliteten af glasset.

Til gengæld sætter jeg næppe min bil hos Dansk Bilglas, næste gang jeg får en glasskade på bilen.

I forhold til prisen på udskiftningen kan jeg se, den ikke er nævneværdigt højere ved montering af original forrude hos Peugeot - det er tankevækkende.

VH

Lige for at runde din beretning af;

Hver har valgt Vejle Bilglas til at løse opgaven fra starten af?

I forhold til den fremhævede del af din tekst ser det ud som om der er tale om en forsikrings skade.... Og hvad er det så forsikringen har bestilt hos Vejle Autoglas? Måske ligger fejlen mest af alt i hvad forsikringen har ordret hos leverandøren?

MVH Njord :-)


MVH Njord
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis