ET lags tagpap tage Helt ny INFO vær venlig at læse det hele

Hørsholm den 7. juli 2011

Pressemeddelelse:

Brancheforening advarer mod discount-tage

Simple 1-lags tagpap-tage øger risikoen for dyre fugt- og bygningsskader

Simple 1-lags tagpap-tage er på fremmarch i Danmark. Det får nu Tagpapbranchens Oplysningsråd til at råbe vagt i gevær. Brancheforeningen frygter, at de simple tagpap-løsninger vil føre til et væld af dyre fugt- og bygningsskader sådan som det skete i 70’erne.

-Det er et problem, ikke blot for bygherrer og boligejere, men også for forsikringsselskaberne og branchen som sådan, siger direktør i Tagpapbranchens Oplysningsråd, Tommy Bunch-Nielsen.

-Gennem de sidste 30 år har branchen gjort en kæmpe indsats for at løfte tagpap-taget ud af skyggen fra 70’ernes skandaler. Produktudvikling, nye montage-standarder og en gennemgribende professionalisering af tagdækker-faget har gjort, at tagpap-taget i dag kan måle sig med snart sagt enhver anden type tag, når det kommer til vandtæthed og levetid. På den baggrund har tagpap-taget fået en helt fortjent renæssance.

-Nu ser vi så, at en række fribyttere forsøger at score gevinsten af tagpap-tagets genvundne status i Danmark. De tilbyder billige 1-lags tagpapløsninger, monteret af tømrere, som har fået et 4-dages kursus i at sømme tagpappet fast. Det er en rendyrket discountløsning, fastslår Tommy Bunch-Nielsen.

-Problemet er, at fribytterne ikke spiller med åbne kort, men giver indtryk af at sælge en konkurrencedygtig tagpap-løsning, som kan anvendes alle steder. Og det på trods af at de fleste – også uafhængige – eksperter er enige om, at det bedste og sikreste tagpaptag består af en 2-lags, svejset løsning, monteret af faguddannede tagdækkere, som, i parentes bemærket, har gennemgået en to et halvt-årig specialuddannelse.

-Det er ikke blot uhæderligt at stikke bygherrer, boligejere og håndværksmestre blår i øjnene, det er også uansvarligt at sælge disse simple 1-lags-løsninger som et fuldgyldigt alternativ på toppen af boliger, institutioner og erhvervsejendomme. Og det gælder ikke mindst set i lyset af klimaforandringerne og de voldsomme skybrud, vi må forvente bliver mere hyppige i fremtiden, siger Tommy Bunch-Nielsen.

-Som branche har vi ikke noget problem med billige 1-lags tagpap-løsninger til carporten, udhuset eller brændeskuret, og vi synes også det er ok, at private og andre, uden særlige forudsætninger for at montere professionelle tagløsninger, giver sig i kast med de simple tagpap-løsninger. Men vi synes det er stærkt problematisk, at nogle virksomheder markedsfører og sælger selvsamme løsninger som vandtæt og langtidsholdbar beskyttelse af store samfundsværdier. I sidste ende er det jo ikke fribytterne, der kommer til at betale regningen, men bygherrerne, boligejerne og samfundet som sådan, fastslår Tommy Bunch-Nielsen.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sober relevant og tankevækkende info...

Velkommen tilbage på LDS Claus, det er længe siden vi har set dig :-)

MVH Njord :-) ( der har tegltag på hus og garage :-)

MVH Njord
Skal det forståes sådan at alle 1-lags løsninger ikke er gode nok til bolig eller blot at det er discount-løsningerne som er problematiske ?

Jeg mener: Icopal laver eksempelvis en 1-lags-løsning som kan anvendes på alle tage (jvf. deres brochure) og jeg er ikke umildbart af den opfattelse at de laver produkter af ringe kvalitet ?

 

 Henning, Lolland

Det er netop det der forvirrer mig.


Fra brochuren:
På tage med hældning - både nye og gamle - kan der ofte med fordel anvendes en 1-lagsløsning med f.eks. Icopal TopSafe

Hvis jeg skal have de to udsagn til at stemme sammen er der følgende muligheder:
1. Tagpapbranchens Oplysningsråd er ikke enig med icopal om at deres 1-lags produkt er forsvarligt
2. Tagpapbranchens Oplysningsråd advarer kun om de producenter som ikke laver kvalitetsprodukter og/eller giver garantier som de ikke kan leve op til. 

Da jeg vil tro at icopal er et af de helt stærke medlemmer i Tagpapbranchens Oplysningsråd, vil jeg tror at budskabet i pressemeddelsen er nr. 2

Jeg sidder nu og undersøger mulighederne for at få lagt tagpap på taget - og har overvejet om et 1-lags løsning er 100% "i orden", ja så er jeg jo ikke blevet en disse klogere. (Udover at der også i denne branche findes aktører som laver tingene "lidt for billigt")

Jeg skal nok bare stole mest på profferne :-)
Så hvad siger du Claus: På en nyopført bolig med 40 graders taghældning + Icopal 1-lags topsafe løsning. Ville du mene at det er håndværksmessigt forsvarligt ? Ville du overveje det hvis det var på dit eget hus ?    
 


 Henning, Lolland

Annonce
Det eneste jeg kan sige om Tagpapbranchens Oplysningsråd (Tommy Bunch Nielsen) , Icopal og Phønix, er jeg har ikke for fem flade ører fidus til dem. Vi som entreprenør med brug af deres produkter, da har vi ikke en hunds ret til at sige nogen af dem imod, da de hænger sammen som Ærtehalm og det har de altid gjort i Tagdækningsbranchen. Men klare holdning til TOR er at de skal intet have med Tagpap Branchen at gøre, de skal sættes helt ud af spil. Det burde ligges over til evt Rambøll ell. lign som er uafhængig af vore tagpap producenter herhjemme. Har vi som entreprenør et problem med vore Danske produkter og klager over det til vores leverandør, så sender de en mand ud fra Byggeteknik.dk og se på vores problemer som vi så ikke får noget ud af, da byggeteknik har til huse på samme adresse som TOR. Så sammenspist er det i tagpapbranchen herhjemme.

Min ærlige mening til dit tagprojekt at hold fingrene lang væk fra det et lags pap. Det kan du smide på dit brændeskur ell lign. Få dig lavet et professionelt 2 lags tagdækning på dit hus.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Tak! 
Jeg holder mig til en 2-lag løsning 


 Henning, Lolland

10. august 2011 mener tagdækkerclaus:

At en pressemeddelelse fra
Tagpapbranchens Oplysningsråd , (TOR), v/ Tommy Bunch-Nielsen, vedr.: "Simple 1-lags tagpap-tage øger risikoen for dyre fugt- og bygningsskader"
er så rigtig at den bør viderebringes her på sitet.

05 jan. 2012, morgen, henviser tagdækkerclaus til Icopals hjemmesider vedr. oplysninger om 1-lags tagpap-tage

05 jan. 2012, eftermiddag, udtaler tagdækkerclous:

"Det eneste jeg kan sige om Tagpapbranchens Oplysningsråd (Tommy Bunch Nielsen) , Icopal og Phønix, er jeg har ikke for fem flade ører fidus til dem.
Endvidere. "M(i)n klare holdning til TOR er at de skal intet have med Tagpap Branchen at gøre, de skal sættes helt ud af spil"'

Konklusion:
Du fremstår fuldstændig utroværdig tagdækkerclaus.
Det er på ingen måde din fortjeneste at jeg egentlig mener at moderne tagpapløsninger er ganske glimrende.
Skift hellere tagpappen ud med politik. Usammenhængen mellem hvad du siger og gør kan mageligt matche div. toppolitikere. :o)

Hvad er dit problem Pox, sniffer du lim eller hvad??



Hvad er dit kendskab til TOR, Icopal og Phønix

Har du arbejdet med tagpap og derved en viden til hvordan vores Branche hænger sammen???


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Jeg må da indrømme, at jeg som Hpox kan undre mig over at du nu totalt underkender den anbefaling du lagde ud for et halvt år siden.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis