skimmelsvamp?

hej
jeg bemærket for et par dage siden nogle sorte pletter på en af kældervægge.
Jeg ved ikke om det er begyndende tegn på skimmelsvamp, for umiddelbart er der ingen tegn på gener.
De lugter ikke, og da det kun er mig der opholder mig mest i rummet. har jeg heller ikke haft gener af nogen art.

rummet jeg bruger som arbejdsværelse i kælderen er en gammel garage, som er lavet til beboelse.
Den tidligere ejer brugte også rummet til beboelse og der er ikke noget antydning af at der skulle være skimmelsvamp før. Der er monteret en udluftningskanal med det til hørende fane.

Jeg tror bare at jeg har været lidt for dårlig med at lufte ud og bruge fanen.
Som regel om natten igennem kommer luftfugtigheden oppe på 70%. Er nød til at holde vinduerne lukket om natten.
Når jeg så lufter ud i de her solskins dage kommer jeg ned på 55-56%.
Jeg tænder nu fanen om natten og når vi ikke er hjemme og har anskaffet mig en billig fugtsuger fra Harald Nyborg.

Nåmen, nu kommer så spørgsmålet.

kig lige på billederne. Der er filt ove hele rummet. vi skal på ferie 2 uger her fra denne weekend.

Kan det betale sig at rense det med klorin?
vi skal på ferie og er nød til at holde vinduerne lukket og kun udluftnings fanen køre.
alligevel kommer luftfugtigheden op på 69%

Jeg har på fornemmelsen af at, jeg skal skære filten væk, smide det ud og se hvordan væggen bagved har det.
Evt rense væggen, og pudse op og derefter nyt filt på.

Men kan det vente 2 uger? eller skal jeg gør det med det samme?
Jeg ved ikke om hvis jeg gør det med det samme om pletterne kommer igen om 2 uger, mens vi har været væk.

Håber nogen kan hjælpe.
her er billederne.


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det ligner skimmelsvamp.

Udover du selv bliver påvirket af svampespore, så sker der såmænd ikke noget ved, at lade være med at fjerne det, skaden er jo sket, og bliver nok kun landsom værre.
Så med rigelig udluftning, vent til du får tid, til at gå i gang med udbedringerne.


 

 

Rodalon skulle være velegnet til at behandle med, det kan købes i de fleste dagligvarebutikke, og  i byggemarkeder.

Der findes to typer en til indendørs, og en til udendørs.

Eneste forskel den udendørs, indeholder dobbelt mængde af det aktive stof, så den er forholdsvis billigere, hvis man dossere derefter...

mvh jens


 

Hej Jens
Ja Rodalon havde jeg også læst mig til, med da vi havde klorin tænkte jeg på om det også vil fungere.
Men det lyder som om det er bedst at vente til vi kommer hjem fra ferie.

Det bliver så et problem med at lufte rigeligt ud i de næste 2 uger, da vi skal på ferie.  
Jeg vil selvfølgelig lad fanen til udluftningkanalen være tændt i de 2 uger. Håber bare det ikke bliver overdrevet slemt i løbet af den tid.


Er det bedst at skær filten af på det område og vaske selve væggen med Rodalon, lad det tør, (evt. pudse op igen), og derefter sætte nyt filt på?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du skal have fjernet årsagen til skimmelsvampen, det er kun en stakket frist at tapesere/male ovenpå.

mvh jens

hmmm, årsagen kan så vidt jeg kan se være, huske at lufte ud mere end hvad jeg har gjort og bruge den udluftningkanal oftere end hidtil.

Vi har ikke haft vand problemer nogen steder i huset, hverken forhøjet grundvand eller noget andet.
Der er dræn rundt om huset. 
Så det må være det lidt for meget fugtige indeklima og manglende udluftning jeg kan komme i tanker om som har forårsaget fremkomsten.

Det er jeg i fuld gang med at praktisere, altså udluftning; men hva så med det stykke som billederne viser?
Forstår jeg dig ret at, jeg bare skal lad det være og se at lufte mere ud og får styr på fugtigheds procenten i rummet?

Så forsvinder de pletter eller tør ud (eller hvad de gør) af sig selv?

Ja jeg ville da give det en gang Rodalon, og så forsat lufte ud, Så skulle skaden gerne tørrre helt ud, og kan overmales efter en måneds tid eller to.

Hvis der er adgang til brønden, hvor dit omfangsdræn løber ud, ville det være en god ide at tjekke, at afløbet fungere som det skal.

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hej igen
Så er vi tilbage fra ferie.
Havde købt en sådan én fra HaraldNy. inden vi tog afsted

og desuden er ventilatoren kørende 24/7
Selv om det har været rædselsfuld fugtigt de sidste par uger, så har væggen stort set ikke ændret til værre, så det må betyde at det hjælper lidt.

Men jeg er stadig ikke helt tilfreds. Om morgenen så er fugtigheden mellem 70-77%.
Vi har ret stor kælder og mit arbejdsværelse og vaske rummet (som er de rum der bruges ofte)  er i hver sin ende af huset.

Vil det være bedre at købe 2 af dem her

eller
1 af denne ??

de ser nemlig ikke helt så tosset ud mht. strømforbrug.
Rodalon og/eller klor-rengøring er i denne sammenhæng som at tisse i bukserne.

Under antagelse af at væggen er blevet fugtsikret da der blev lavet dræn er det et problem med manglende ventilation og/eller utilsigtet tilførsel af vand til indeklimaet.

Vand i luften kondenserer på overfladen af gulv og nedre væg fordi luften bliver afkølet når den rammer nævnte overflader - varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft, derfor dugger det til - dette er årsagen til at skimmelsvampen opstår når der er organisk materiale til stede som den kan leve af.

Du skal have undersøgt hvorfor luftfugtigheden er så høj - de procenter du citerer er unormalt høje - dvs der sker en aller anden form for tilførsel af vand til dit indeklima som du skal have identificeret. Sker der f.ex en drastisk stigning når i kører med en tørretumbler i jeres vaskerum? (er der ventilation herfra?) Er der et afløb et sted som ikke trækker ordentligt? etc etc.

Det du umiddelbart kan gøre (udover ovenstående) er at sikre et bedre luftskifte - dvs det er ikke nødvendigvis nok at bare sætte en lille udsugning til at trække luft ud i døgndrift - du er også nødt til at tilføre ny luft vha f.ex friskluftsventiler.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 29 aug 2011 10:20
Rodalon og/eller klor-rengøring er i denne sammenhæng som at tisse i bukserne.

Under antagelse af at væggen er blevet fugtsikret da der blev lavet dræn er det et problem med manglende ventilation og/eller utilsigtet tilførsel af vand til indeklimaet.

Vand i luften kondenserer på overfladen af gulv og nedre væg fordi luften bliver afkølet når den rammer nævnte overflader - varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft, derfor dugger det til - dette er årsagen til at skimmelsvampen opstår når der er organisk materiale til stede som den kan leve af.

Du skal have undersøgt hvorfor luftfugtigheden er så høj - de procenter du citerer er unormalt høje - dvs der sker en aller anden form for tilførsel af vand til dit indeklima som du skal have identificeret. Sker der f.ex en drastisk stigning når i kører med en tørretumbler i jeres vaskerum? (er der ventilation herfra?) Er der et afløb et sted som ikke trækker ordentligt? etc etc.

Det du umiddelbart kan gøre (udover ovenstående) er at sikre et bedre luftskifte - dvs det er ikke nødvendigvis nok at bare sætte en lille udsugning til at trække luft ud i døgndrift - du er også nødt til at tilføre ny luft vha f.ex friskluftsventiler.

/BOFH
Hej BOFH
tak for dit indput.
dér hvor fugtigheden mest sker er faktisk på mit arbejdsværelse.
I vaske rummet er der ventilation og det lader til at fugtigheden er mere stabil dér.
Vi benytter ikke tørre tumbler og lufter ud tit.

Mit arbejdsværelse er en gammel garage, aflang, hvor den ene ende er underjorden og den anden ende vinduer ud til. (det er en høj kælder som næstene r stue agtig),
og med ventilation.

Jeg har tjekket brønden udenfor og det var i fin stand, dvs. så godt som tør, ingen vand der ikke løber ud til kloakken.
Inden for er der heller ikke tegn på at nogen afløb skaber problemer. vi har aldrig haft vandskade problemer.

Jeg har derfor lidt svært ved at regne ud hvordan vand tilførelsen til indeluft klimaet finder sted.

Derfor tror jeg at jeg vil investere i en WASCO 10 maskine til at starte med. og se hvad der sker.

Hej

Det ser ud til og være svamp og det er ikke altid man kan mærke det på kroppen i en form man ligger mærke til men det ser ud til og være svamp. Hvis jeg var dig så vil jeg tage billederne med ned i din prof tømmerhandel og spørge dem om de kan hjælpe dig med at komme af med det.

 

Få dig en neglelak der holder længe i mange farver.

for lige at afslutte denne her.
Efter erhvervelsen af WASCO affugter ser fugt problemet ud til at være løst.
Den er smart nok til at køre og slukke efter luftens fugt indhold, afhængig af hvor kraftig man indstiller den.
Mht. el- forbrug er det bestemt til at leve med.

Hvad der fik luftfugtigheden til at stige i (høj)-kælder plan, ved jeg ikke.

Kan bare konstatere, at i disse dage er fugtigheden betydelige lavere (55-60%) og når fyret tænder og klæder arealet opvarmes 2-4 grader mere, kommer vi ned på ca 50%.

Affugteren køre stort set aldrig, med mindre der er rimlig fugtigt udenfor og, hvis vi har vasket tøj samtidig og det hænger til tørre.
Selv da, køre den kun periodevis og fugtigheden holdes på en 60%. (det går jeg efter).

Jeg vasket de berørte del af væggen med Rodalon. Der er ikke tegn på, at de vender tilbage så længe luftfugtigheden er under kontrol.
Er også blevet bedre til, at huske at lufte ud.
 

 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også