Træbeklædning under vinduesparti

Hej igen,

Huset er fra 1980. På vestsiden er der et vinduesparti med en terrassedør og et vindue. Under vinduet er der træbeklædning. Det ene brædt af beklædningen er tilsyneladende blevet skiftet af de tidligere ejere. Men arbejdet er aldrig blevet gjort færdigt. Der mangler en gummifuge mod muren (det har der i hvert fald tidligere været).

Jeg overvejer at skifte beklædningen ud med eternitbrædder.
Men hvordan afslutter man det mod muren?
Er det vindpappet indenunder (som i øvrigt også er i en sølle beskaffenhed pt.) der skal lukkes tæt mod muren?
Skal man have en lodret "liste" mod muren som eternitbrædderne (monteret som klinkbeklædning) stødes imod? Og den "liste" kan så fuges mod muren?

På forhånd tak!
MVH
Søren
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vindpappen der skal sikre tætheden.
Men hvis du vælger at skifte beklædningen så bør vindafdækningen nok osse skiftes.

Og nåe du og andre vedhæfter billeder så skal I gøre det ordentligt. Det er svært at se hvad der er op og ned. Og det er sjældent nok med close-ups. Der skal osse være nogle oversigtsbilleder.
Husk på jeg har kun billedet og din forklaring. Du har set på gebrækkelighederne fra alle vinkler.

Men nok med skælduden. :o)

Personligt kan jeg ikke fordrage eternitbrædder, men ellers skal du finde Cembrits hjemmeside med alle detaljer vedr. montering osv.
Endeligt bør du måske overveje om der er plads til et tykkere lag isolering, (bla. fordi der nok hænger en radiator på indvendig side af brystningen).
Men det er nok svært fordi sålbænken formodentlig er for smal. (Hvilket et oversigtsbillede ville have afklaret. :o))
Hej hpox,

Tak for det hurtige svar!
Skældud'en var på sin plads.. :-)

Jeg vedhæfter lige et billede der viser lidt mere af omgivelserne..

Gavlbeklædningen er af samme type som det under vinduet, så det ødelægger måske lidt af helheden hvis man begynder at skifte under vinduerne. Jeg havde bare set mig gal på den revne mellem træbeklædningen og muren. Bredden går uheldigvis også lige op med brædtbredden så det ender med en fer lige ved muren.

Hvis man skal skifte det hele og lave det i "profilbrædder" igen. Hvordan skal man så afslutte det mod muren? Skal gummifugen ligge inde bag ved og kun lukke imod vindpap?

Bliver vindpap fuget eller tape't sammen når man har mere end en rullehøjde (dog ikke relevant i dette sammenhæng (bare nysgerrig))? Eller er det bare overlap?

Væggen har under vinduet samme tykkelse som de normale ydervægge, så jeg satser på at isoleringen er tilstrækkelig. Ellers tak for rådet!..

MVH
Søren

Start med et brædt der har 3/4 bredde, så burde det gå op.

Hvis du bruger sternbrædder, findes der både over og under brædder, som er fuldkantede, modsat not/fer...

Du kunne jo også sætte en glat hvid eternitplade på, den er da tros alt kønnere, en de forlorne eternit/cement brædder. (synes jeg)



 

mvh jens

De eksisterende brædder ser da fine ud.
Den nemme løsning er at du sætter brættet i igen. og laver en alm. fuge mellem brættet og muren.
Med lidt bagstop og rettidig omhu og akkuratesse kan det nok laves.

jeg ved ikke helt præcis mht. vindpap, men generelt skal alle membraner fuges eller tapes sammen nu om dage. Jeg vil tro at noget bitumenmasse er hvad der skal bruges til dit vindpap.

Men vil du forbedre vindtætheden i din brystning så afmonter brædderne med forsigtighed, tætne helevejen rundt langs kanten af vindpappen og i evt. samlinger.

På med de gamle brædder igen. Men pas på at du ikke slår dem mere sammen end de er nu.
Hvis du er dygtig og not og fer stadig kan nå sammen trækker du hvert bræt 1 mm. Derved unødvendigt med en fuge mellem sidste bræt og murværket. :o)
Tak for svarene!..

Jeg tror jeg vil prøve at liste de fleste af brædderne af for at se hvordan vindpappet generelt har det.. Vi har haft besøg af en del myrer, og det må godt være bare lidt tæt, i håbet om at holde dem ude..

Det ene brædt jeg har taget af virker frisk og tør, så det skal nok kunne lade sig gøre at liste dem af og genmontere..

MVH
Søren
Annonce
Det skader ikke med lidt fugemasse.
Men desværre finder myrene nok ind alligevel.
En milimeter bred sprække et eller andet sted er alt nok.

Her under vores ferie, havde myrene invaderet soveværelset 

Jeg sprøjtede muren udenfor, og under vinduskarmen hvor de kom ind, så var de væk, efter et par dag.

Jeg har yderst god erfaring med Trinol 810

mvh jens


 

 

Skrevet af je__ns på 02 aug 2011 16:58

Jeg har yderst god erfaring med Trinol 810

mvh jens

 

Præcis det samme har jeg brugt til " mine " myrer - yderst effektivt.
Og dyrt ! - kr. 200,- for en sjat som den du afbilleder er lidt pebret.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Netop. man kan lige så godt bruge et hvilketsonhelst andet husholdningskemikalie.
Vaskepulver. vand med brun sæbe, sæbespåner, Hvad der måtte findes under køkkenvasken!
Vi har heldigvis også fået begrænset antallet af ubudne myre-gæster til et minimum.. Takket være "pudder" og lokkedåser for en mindre formue..

Men det skader ikke at få lukket lidt af deres mulige adgangsveje..

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis