gas og ilt

nogle som ved hvad et gas og ilt anlæg skal stilles på i det tryk der kommer ud, der er to skalaer en der viser hvad trykket i flasken er på og en anden hvad der skal komme ud og det er den jeg vide vide hvad der skal være af tryk. og gerne på både ilten og gassen
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Ganske lidt. Jo højere tryk jo vanskeligere er det at dosere. Start med blot at lade nålene gå "hjemmefra".

Jeg lytter mig frem til, hvad der er rigtigt.

Start med at åbne for gassen, så du lige netop kan høre det hvæser i brænderen. Luk dernæst op for ilten, så du lige netop hører det hvæser lidt mere. Så tænder du. Det skal så helst give et knald, for at være sikker på at tænde med nogen lunde rigtig mix af ilt og gas. Tænder du med for lidt ilt, brænder gassen med en osende flamme og der falder en masse fedtet fnuller ned. Det koster øl til værkstedet.
Brænder det med gul eller rød, lang flamme er der gasoverskud og mere ilt tilføres til flammen bliver hidsig uden at hvæse helt vildt. Jo mere ilt, jo mere intens bliver flammen og brænder mere end den blot smelter.

I takt med, at du ikke føler at der kommer nok ilt eller gas, hæver du trykket, til det passer for dig.

Med venlig hilsen
ktm

 

tror du har misførstået, det er hvor meget der skal komme ud fra flasken f.eks, 5 l i sek.
det er bare til at varme ting løst.

der er et håndtag til at åbne og lukke på flasken så lige efter trykmåleren kommer et håndtyk/ en knåp, hvor du indstiller på trykket til slangen, tror jeg det er, og og det det jeg mener

Normalt er der et rødt felt, i manometeret, der ikke må overskrides.

Acetylenen skal være omkring 1 bar,  og ilten 3-5 bar, når det er til at varme med.

Skal du kun varme ting, og skærebrænde, kan du udskifte acetylenen med alm. flaskegas, så er der ingen risiko for tilbageslag i gassen.
(du kan ikke svejse med flaskegas/ilt, men godt skærebrænde, kræver vist lidt andre dyser.)

mvh jens

Tak for svaret - også her. Jeg har nemlig samme problem, at jeg ikke ved, hvad manometrene skal stå på.
Jeg oplever i øvrigt også, at flammen går ud, mens jeg arbejder?!

mvh
Niels
Hej og velkommen til fora..
Hvis du har for meget tryk på ilt'en, kan flamen ligesom komme fra langt, fra brænderen, og går nemt ud.
Så prøv med lidt lavere tryk, så hellere vælg en større brænder, hvis du har behov for mere varme.

mvh jens
Det tager vel ikke et år at få tændt den brænder.
René
Skrevet af ALB69 på 29 jul 2012 22:11
Det tager vel ikke et år at få tændt den brænder.
René


Nu var der jo en ny "spørger" ind over
Ja, jeg både ny spørger og ny i faget - i hvert fald når det gælder at arbejde med ilt og gas. I øvrigt hjalp det at sætte trykket ned på ilten, så´tak for svaret.
Desværre lykkes det sjældent for mig, når jeg skal løsne fastsiddende bolte og møtrikker. Det er det jeg håber at kunne bruge ilt og gas til. Måske findes der en særlig teknik?

Niels
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis