skydelåge

Hej

Jeg søger nogle ideer og forslag til hvordan jeg bedst for lavet mig en skydelåge til min indkørsel, pga. af længden på indkørslen er den dobbelt sidehængte låge ikke en mulighed...

Jeg har en indførelse på 5 meter bred og det er kun en skydelåge der vil kunne lad sige gøre, den skal ikke være så høj så det gør noget 1,1m fra bund til top har tænkt mig at beklæde den med brædder lodret, skrået i 45grader.

Har tænkt på at ligge en række fliser som den evt. kan køre på...

Jeg ved dog ikke hvordan jeg bedst for den til at virke så den uden problemer kan køre fra side til side?

Og hvordan jeg bedst lave noget så den ikke vælter, ligeledes nogle ideer til at den kan låse med nøgle ikke fordi man ikke kan hoppe over, mere for at muligheden for at den kan låses er der.

Kom gerne med ideer og erfaringer...

ved ikke om dette har været oppe før jeg prøvet at søge men søgningen virkede ikke...

Hej

Jeg søger nogle ideer og forslag til hvordan jeg bedst for lavet mig en skydelåge til min indkørsel, pga. af længden på indkørslen er den dobbelt sidehængte låge ikke en mulighed...

Jeg har en indførelse på 5 meter bred og det er kun en skydelåge der vil kunne lad sige gøre, den skal ikke være så høj så det gør noget 1,1m fra bund til top har tænkt mig at beklæde den med brædder lodret, skrået i 45grader.

Har tænkt på at ligge en række fliser som den evt. kan køre på...

Jeg ved dog ikke hvordan jeg bedst for den til at virke så den uden problemer kan køre fra side til side?

Og hvordan jeg bedst lave noget så den ikke vælter, ligeledes nogle ideer til at den kan låse med nøgle ikke fordi man ikke kan hoppe over, mere for at muligheden for at den kan låses er der.

Kom gerne med ideer og erfaringer...

ved ikke om dette har været oppe før jeg prøvet at søge men søgningen virkede ikke...

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver da temlig omstændigt hvis du vil have en skydelåge  for indkørslen. For enten skal den som det er mest almindeligt, hænge i en overligger med et skinne system og ellers skal den køre nede i en hulskinne, der evig og altid fyldes med småsten og skidt. Og så skal der som du selv er inde på, noget til at styre den så den ikke vælter. Det bliver godt nok svært at lave i træ !
Behøver du have den i fuld bredde, altså 5 meter? Kunne du ikke skære 1 meter fra i begge sider? Det vil gøre porten meget lettere og langt mere håndterlig.
Jeg ville glemme alt om træbeklædning, fordi det bliver vældig tungt, især når det er vådt.
Der er slet ingen tvivl om, at den skal køre på fast og jævnt underlag. Ellers bliver det en meget voldsom konstruktion.

Jeg ville lave den i noget firkant-rør med nogle jernbalustre og støttehjul på mindst 150 mm Ø og ikke nogen flade på, som vinden kan tage fat i. Jeg ville lave den mindst 1 meter bredere end det færdige mål, for at få tilpas styring på porten, så længe den ikke er i indgreb i den modstående stolpe.

Med venlig hilsen
ktm

 

nej den behøves som sådan ikke at være 5meter bred det er hvad indkørsel er om man skulle jo nok kunne få 2 biler ind selvom den kun er 3 meter. dette ville jo også være en mulighed...
Det ville være noget nemmere om du lavede låger med støttehjul, det bliver ofte brugt på lange låger / porte med sådan et fastgummihjul under i enden som Lågen hviler på. Så er der ikke så stor en belastning og du kan bibeholde den brede indkørsel, du kunne eventuelt lave den ene port på 2 m, der så kan låses med en pal ned i et rør eller lignende og så en på 3 m. som du bruger som indkørsel. Så har du stadig en 5 m. bred indkørsel hvis behovet skulle vise sig.
Annonce
I vores gamle hus havde vi en ca. 4 meter bred indkørsel. Vi fik lavet en skydelåge i galv. stål som kørte i betonvandrende fra IBF. Den var lavet med motor på, så man kunne trykke på en knap fra bilen og så gik den op- meget smart.
Dog kom der, som nævnt ovenfor, somme tider til at lægge sten i renden og så stoppede lågen. Men i LANGT de fleste tilfælde så var det altså et hit. Prisen på lågen kan jeg ikke huske desværre, men den var nok ikke gratis ift. en låge i træ. Alternativ kan der vel laves en stålramme, som beklædes med træ. Der er mange muligheder

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


ideen med at evt at dele den i 2stk en på 3m og en 2m syntes jeg faktisk var god så har man mulighed for 5m for ellers skal man nok hen og bruge noget galv. stål som den blev lavet i

Jeg kørt faktisk forbi et sted hvor den kørt ud og så de havde en skydelåge dog håndbetjent hvad min nok også ville være jeg vent om og kørt hen og kigge lidt på den...
de hvad en form få en styreskine i bunden ligesom en tågskine bare i lille format hvor der så kørt et par hjul på det var dobbel hjul så et hjul på hver side af skine og der sad to sæt lågen var omkring 2,5 til 3 meter bred og ca 1,2 høj...

Dette så ud som om det virke dog kan jeg ikke finde nogle steder på nette hvor man kan finde sådan en skine eller også bruger jeg nogle forkerte søge ord...

Men ellers kunne man som dan skriver jo også bruge betonvandrende, som dan forslår, og ja det kunne være lækkert hvis den åben med et tryk på en knap...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis