Tankeeksperiment: træhus under jorden?

Kan det lade sig gøre, at bygge et træhus/hytte som er delvist under jorden, men som stadigvæk er tørt når det regner og ikke går i forrådnelse efter 3 sekunder?

A la dette: http://www.peakoil.dk/images/hytte/01.jpg

Det største problem er vel kontakten mellem væggen og jorden: http://www.peakoil.dk/images/hytte/02.jpg

Hvilken type membran(er), spærrer skulle man i givet fald bruge?

(Ville gerne lave direkte billedelinks, men intet kommer frem når man bruger links.)
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan det naturligvis.
man kan jo bare anvende træ der ikke kan rådne, eller eller gran eller trykimprægnert fyrretræ.
Det kan det naturligvis.
Man kan jo bare anvende træ der ikke kan rådne, eller gran eller trykimprægneret fyrretræ.
Der findes massevis af membraner til alt muligt, også til dit formål.

Men hvorfor træ. Når nu det mest oplagte vil være sten eller beton. Så kan du lave din græstagkonstruktion af tømmer!
Jeg har en forkærlighed til træ så... heh.

Og ja, den rigtige træsort er helt sikkert vigtig (som f.eks. Robinie træ), men jeg tænkte mere på hvilke slags beskyttelse man bør placere mellem jorden og trævæggen. Altså hvilke type membram/spærre.
Der er masser af muligheder.
F.eks. er alle motorvejstunneller i DK beskyttet af en vandtæt bitumenmembran.

Hvis du vælger beton eller sten/blokke løsningen er der ingen problemer i at bygge en fuldstændig vandtæt tank. Eller hule.
Og så kan du jo isolerer og beklæde med rustikbrætter indvendigt. Så bliver det nok ganske hyggeligt. :o)

Hej hpox

Jeg kan se du skriver noget om gran i denne forbindelse.
 
Gran er en rigtig god træsort til beklædningsopgaver, men må absolut ikke komme i kontakt med jord.

Trykimprægneret fyrretræ af den kvalitet man køber på tømmerhandelen i dag, er heller ikke noget at råbe hurra for, da det åbenbart er det dårligste træ der bliver anvendt til dette formål, og så er "giften" man imprægnerer med ikke af samme kvalitet som tidligere.

Hva'. Men tak.

Troede at gran med alt det harpix var godt i jord. Men huskede nok fejl.

Men skal der - l nærværende tilfælde - anvendes trykimprægneret træ, skal det være til jord. Det er klart.

Meeeen nu er det jo kun et tankeeksperiment. :o)
tror nu også det er nemmere og billigere at opbygge det i beton også beklæde med træ indvendig, ingen kan jo se det er beton yderst (-:

Mvh Christian

De gamle vikinge langhuse har stolpre af egetræ, som først er brændt/forkullet. Dette skulle have en bevarende effekt. Jeg kan blot huske det fra en fjernsynudsendelse.


"du tænker muligvis på "varmebehandlet træ" som er en metode hvor man "bager"/"brænder" træet udenpå. Det er en gammel metode som blev brugt allerede i vikingetiden og som øger træets modstandsdygtighed overfor angreb fra svampe og insekter. Jeg ved ikke hvor du kan købe det, men spørg i div. trælasthandler - de må vide det. Alternativt kan du selv brænde træet med fx en gasbrænder på de steder du fx skal grave ned."




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Meget muligt.

Jeg kender ikke til vikingernes metoder, men det skal nok passe at de havde nogle fiduser.

Men den Bolius hjemmeside du henviser til omtaler kun træ over jord. Og det har egentlig aldrig været problem at forhindre nedbrydning af træ over jord. Det er blot et spørgsmål om metode. Og pris.

Men som som osse Nautrup gør opmærksom på så er der væsentlig forskel på betingelserne i jord og over jorden.

I jorden, i muldlaget, er der bakterier, ganske aggressive. Og mere eller mindre fugt. Ihvertfald aldrig helt tørt. Og fugt + luft/ilt giver perfekte betingelser for råd.

Det er korrekt at der er udviklet varmebehandlet træ som hævdes at have samme egenskaber som teak. F.eks. "Svanemærket, (for at det ikke skal være løgn,) ThermoWood" fra Moelven.
Men de omtalte egenskaber gælder kun ved anvendelse over jord.


Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også