må jeg grave det hele ud på en gang?

Hejsa Alle

Jeg er ved at hovedrenovere et hus fra 83', jeg har gravet den ene side af huset ud (der er en bærende mur igennem hele huset), og 25% af den anden side af huset. Må jeg grave de sidste 75% ud af den sidste side? eller vil min centervæg så skride og lave en stor bunke rod??

Her er et billede af centervæggen fra den side der er gravet ud:



Som i kan se har jeg lavet en god skråning så væggen har noget at stå på.
Hvad siger i, kan jeg banke det sidste op og grave ud? Det er jo altså billigst at få pumi vognen ud kun en gang med beton

På forhånd tak for jeres råd


Mvh

Morten

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
alle de lære bøger og al min erfaring siger at hvis du graver under existerende fundament på en bygning. må man aldrig grave mere en en væg fri af gangen og aldrig hele væggen på engang, hvis du vil være sikker på den bliver stående.
der skal nok være nogle der siger det kan du godt, det er så regl dem vi skal ud og ryde op efter senere..... og hvis de er uheldige finder vi dem nede under hvad der engang var deres hus

 Gøre det ordenligt eller lad være

Hmm ok Jamen husets fundament er jeg ikke under, men jeg er jo under centervæggens, der er kun ca 10 cm's beton under centervæggen.

Mvh

Morten

Efter min mening, burde den centervæg så undermures.

Det tror jeg jeg ville gøre...

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Du tænker undermure den, og så grave resten ud? Ville jo gerne kunne nøjes med at have en pumi bil ud kun en gang..

Mvh

Morten

Annonce
Hvad hvis jeg nu graver en meter ud, og unde støber der, og så kun understøber hver anden meter, må jeg så grave hele huset ud på en gang?

Mvh

Morten

Du kan jo blande beton i en mørtelspand eller trillebøre. Man behøver jo ikke få en pumpebil ud med beton...

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Jo til 99kvm gulv gør man, det blander jeg sq ikke i hånden

Mvh

Morten

Nu er din mur jo ikke 99kvm underneden Den er vel 5 meter lang? 30cm x 80cm fundament du skal støbe i bider a 1 meter a gangen for at undermure din indvendige bærende mur?

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Jo, men hvis jeg ikke kan grave hele huset ud på en gang skal pumi'en jo ud to gange Ja det til fundament kan jeg godt støbe i hånden. Men hvor lang tørretid er der på den slags, jeg er lidt presset i mit tidsskema :S

Mvh

Morten

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis