Hvor mange volt og Ah til skruemaskiner

Jeg skal til at købe mig en skruemaskine igen igen, og ville i den anledning lige spørge om hvad profferne på forummet bruger.

Sagen er, at jeg skal til at skifte vindskeder, lægge trægulv oppe på loftet og lave diverse andre forbedringer på huset der går lidt ud over bare "at hænge et billede op".

Mit ønske var helst at få en skruemaskine der også kunne bruges som boremaskine i træ, i tykkelsen op til 75x75 samt i murstensmur og fliser. Skruerne jeg bruger er op til 6.0x100.

Af denne årsag er jeg lidt på bar bund i forhold til volt og Ah jeg skal vælge. Den skal have power nok til at knalde skruerne i, og udholdenhed nok til at jeg ikke løber tør efter 15-20 skruer som min nuværende maskine.

Det værste jeg ved er, at være godt igang med et projekt og være nødt til at stoppe pga. maskinen ikke kan klare mere. Det vil jeg under alle omstændigheder undgå.

Mit ene spørgsmål er derfor hvor store batterier og volt mener i ville være nok til mit behov?

Jeg har selv kigget lidt rundt på maskiner.

Ved trælasten har de 2 x 10.8v Makita skruemaskiner til ~2000kr. De er små og handy men kun 1,5Ah. Derudover så jeg i skurvognen at de har en makita bdf456rflw 18v med 2 stk 3Ah batterier til 2372kr

Den sidste jeg har haft kig på er en Hilti 14.4v sfc 14a med 2 stk 1.6ah batterier.

Er det overkill, eller kan jeg klare mig med mindre?

Det skal siges at jeg har prøvet med bosch's grønne og blå serier og jeg er ikke imponeret, så jeg vil under alle omstændigheder gerne væk fra dem næste gang.

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De fleste bore/skruemaskiner kan det du efterlyser, hvor meget kapacitet maskinen har handler jo om batteriet, så om den er 14,4 eller 18V betyder nok ike så meget, bare du har max kapacitet på batterierne, typisk 3,0 amp. og 2 batterier med i pakken. 10.8 modellerne er små og smarte, men om de egner sig til boremaskine tvivler jeg lidt på, de har ret lav kapacitet, typisk 1,3-1,5 amp, så skal man bore meget løber de nok hurtigt tør.
Joo voltene har skam en stor betydning, hvis du har et 14,4 volt kontra et 18 volt bateri, og de begge er på 3 ah.
Så er der mere arbejde i 18 volt'en
Selvfølgelig afhængdig af, selve motorens ydeevne.

Jeg har skruet utrolig mange skruer i med min Makita 14,4 volt 3 ah, men det er med den gamle type baterier.
Skulle jeg købe i dag ville jeg vælge en Makita 18 volt mrd 3 ah baterier
mvh jens

Til Per Toft!

Du skal selvfølgelig vælge Makita bdf456rflw 18v med 2 stk 3Ah batterier til 2372kr. Hvis maskinen bare fungerer, vil du aldrig tænke på om det er overkill eller ej, men kun glæde dig over at det fungerer.



 

 


fase
og 10.8 modellen den er god til små skrue opgaver. og i kringelkroge.
der hvor de større modeller ikke kan komme ind.!!!

men til de gengse skrue opgaver er de 14.4v til 18.8v er fortreffelige
til opgaver du har i tankerne.


per toft.

med de store skruer så tyder jeg på at du skal bruge
24v modellen hvis du skal skrue mange af de store skruer i hård træ.!!!
Helt enig, jeg ville vælge en 14.4v udgave, den er lige tilpas til de fleste opgaver, hvor en 18v maskine måske lige er tung nok til hverdags brug.
Annonce
Ok, det lyder som om der er konsensus for minimum en 14.4v maskine.

Hvad med Ah? Kan jeg til mit behov nøjes med ~1.5ah x 2, eller er det smarteste at gå op i en højere model eks. 3ah

Derudover ville jeg lige høre om der er andre end makita der har hele serier hvor det samme batteri kan bruges til mange maskiner. Jeg har en ambition om at udvide akku maskinparken med en stiksav, bajonetsav og rundsav på et tidspunkt, og kunne jo være smart hvis producenten havde et sådant system klart allerede.
Hvis du vil udvide det med disse også, så skal du op i en 18v serie, og meget gerne med 3ah batterier, så der er kraft nok til at drive de lidt kraftigere maskiner.

Makita ville så være mit bud til valg af maskine.
http://www.carl-ras.dk/e-shop/akku-vaerktoej/maskinsaet/akkuhaandvaerkersaet18v.4pak_10811/?rel=product&level=3&click=buy_picture

http://www.lyrk.dk

Hvis du kan nøjes med en akku stiksav og boremaskine.

Så har Bosch en 18 volt li-on  1.5 ah boremaskine, i den grønne serie, hvor der også er en stiksav der passer baterier sammen.
Der er også hækklipper ï samme serie.

Jeg købte sådan en hækklipper, den fungere ganske fint, til små opgaver, der er imponerende batteritid på ca. 50 minutter.
Jeg købte så siden en tilsvarende boremaskine, den er faktisk ganske udmærket, og har masser af power. Den er meget mere handi, end min makita 14,4 volt, men den er så med de gamle tunge batterier.

Mener de løse Bosch 18 volt maskiner koster ca 700, bla i Xl, batterierne er også rimelige i pris under 300 kr.

mvh jens



 


 


 

som naveren viser maskin sættet.

istedet for at opgradere enkelt vis så kan man ligeså godt købe hele sættet
og sublere med en stiksav senere hen.

men afhengige af "mishandling af maskinerne"! er det sikker at du kan
nå at bruge mere strøm end den kan nå at oplade. af hengige af amp. tallet.
på batteriet. hvis opladeren kan oplade på ca. 1/2 time. med 3 amp batteri.?
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis