Armering i beton

Hej

Hvad kan der bruges til armering i beton?

Jeg skal lave en "bjælke" 200X10X20cm (LXBXH), den skal ikke have en brudstyrke som kan holde til en elefant.

Jeg ved godt der findes rigtig stål og net, men kan man bruge hønsenet eller andre former for armering som er lidt lettere at arbejde med.

Mange taler om fibrebeton kan man købe disse jernfibre eller hvad det nu er i løsvægt til hjemme blandning?

Håber I kan kaste lidt lys på dette emne.

Thomas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal bjælken bruges til? Hvor meget skal den kunne bære?

Helt grundliggende, så beregnes trækstyrken i beton som NUL. Med andre ord ligger hele trækstyrken i armeringen, mens betonen leverer trykstyrke.

Ermeringsjern koster ikke en bondegård, så køb 4 og læg 2 i top og 2 i bund. Så knækker det ingen steder, hvis belastningen er indenfor det rimelige.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

chr
Hvorfor vil du have jern i toppen ? Som du selv skriver klare beton det meste tryk, kommer selvfølgelig an på hvordan bjælken belastes. Eller kan alt jo bruges bare det er stærkere mod træk en beton hønsenet vil jeg dog ikke anbefale da det kan give sig rimeligt meget. Det skal jo have en stivhed som gør at betonen ikke kan smulre ud. Vil helt klart anbefale noget rigtigt armerings jern.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Må da undres lidt - uanset hvad man skal "bære" med en bjælke udført i betin ja så skal den armeres og armering er jo ikke verdens dyreste materiale - særligt ikke hvis man overvejer omkostningerne ved at undlade at udfører konstruktionen bare nogenlunde korrekt.

En bjælkearmering er typisk 4 stænger i bunden og 2 i toppen - med bøjlearmering som er afhængig af mange parametre.
Vil anbefale at du tager kontakt til en ingeniør og får lavet en beregning på bjælken.

Hønsenet, dyrehegn og den slags er fuldstændigt uegnet til nogen form for bygningskonstruktion - eksempelvis ville du vel ikke monterer et cykelhjul på en lastbil bare fordi begge dele er hjul - overvej lige det !

Tilslag som stålspåner og stålfibre m.v. øger ganske rigtigt styrken i betonen men er udviklet til gulve, terrændæk og erstatter ikke korrekt beregnet og udført armering.

Tømrer - Bygningskonstruktør -

Sikkerhedskoordinator & Energikonsulent

Henrik J, Eriksen

Skrevet af Peter Vester på 12 jul 2011 15:15
chr
Hvorfor vil du have jern i toppen ? Som du selv skriver klare beton det meste tryk, kommer selvfølgelig an på hvordan bjælken belastes. Eller kan alt jo bruges bare det er stærkere mod træk en beton hønsenet vil jeg dog ikke anbefale da det kan give sig rimeligt meget. Det skal jo have en stivhed som gør at betonen ikke kan smulre ud. Vil helt klart anbefale noget rigtigt armerings jern.
Ved at lægge jern i både top og bund, så bjælken er stabil både, hvis den belastes i enderne og under midten.

Tjah, man kan selvfølgelig bruge alt, der kan levere lidt trækstyrke, men armeringsjern har en overfladeprofilering, der gør at den bider sig fast i betonen, hvilket har vist sig hensigtsmæssigt siden man bliver ved med at bruge det. Et hurtigt kig på nettet, så koster en 6 mm i 6 meters længde 35 kr. Total til dette projekt, kr 70, hvis der lægges i både top og bund, og så er der endda til to gange tre. Til den pris ville jeg ikke overveje ret meget på, om der evt kunne spares et jern i toppen.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nogle spørgsmål er simpelthen et nummer for tåbelige.
TomCat spørger først om der kan bruges hønsenet som armering og efterfølgende om der kan købes jernfibre i løs vægt.

Enten er han en spøgefugl, hvilket er rosværdigt eller osse er han komplet, i betydningen ubeskåret, idiot der blot spørger for at holde "munden varm"

Han bidrager med absolut intet, har ikke den fjerneste ide om hvad han skal bruge et svar til. Han er ren dødvægt.
Giv ham adressen på Maren I Kæret og lad dem i fællesskab løse problemet. :o(
:-)
Du har fuldstændig ret - jeg ved ikke noget beton og fremstilling af dette. Grunden til jeg vil høre om hønsenet kan bruges frem for "rigtig" armering at det er nu noget lettere at arbejde med da det kan forms let.
Jeg gik også ned i det lokale byggecenter og købte noget rigtig armeringsjern i går, da hønsenet ikke var sagen...

Mit spørgsmål med fibre er at fibrebeton gør jo sit indtog over alt. Og det kunne jo være det var nogle "lav-det-selv" folk som gerne ville vide hvordan sådan noget fibrebeton kunne fremstilles og købes.
Ud fra min begrænset viden kan jeg da kun forstille mig at armering med en total længe på få centimerter er lettere at håndtere end rionet og armering stål.
Ydremere bruges der også glas (fibreglas) fyldt beton hvis det er vægten der spiller en rolle. Hvorfor skaffer man sådan noget?
Der er jo en del tråde om sofaborde, men ingen har beskæftige sig med at lave "lette" beton konstruktion.

Men jeg tak for de svar som rette mig ind at rigtig armering er ikke det stor problem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis