Fyrrum regler

Hej jeg skal til at lave nyt udhus næste forår. Jeg er nu kommet meget i tvivl om hvad reglerne er med hensyn til afstand til stuehus for fyrrummet og om der er specielle krav til indretning af det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal uden tvivl have din skorstensfejer med på råd.

/Mulle

 

 

 

Hej.

Det kommer helt and på hva du skal fyrer med i dit fyrrum??

Oliefyr (over/under 120kw)
fastbrændselskedler (over/under 120kw)
Stokerfyr (over/under 60kw - placering)
halmfyr.
Der skal bare stå et 14 kw stokerfyr med automatisk slukning. Til trykekspansion

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Når det kun er et 14 kw biobrændsels kedel du skal ha stående skal du ikke tænke på nogle afstande til stuehus hvad ang fyrrum.
Skorstenen skal dog holde 2,5 Meter til skel. Og flere regler heri blandt hvis der er stråtag i nærheden.

Fyrrummet skal udføres med k1 10 D-s2,d2 vægge (eks. på klasse 2 beklædning http://vot.teknologisk.dk/9466,2 ) og k1 10 B-s1,d0 loft ( Klasse 1 beklædning f.eks 9mm Gips plader).
Og fyrrummet skal være tilstrækkeligt stort til at der kan fortages let og effektiv rensning og betjening

Gulvet under kedlen og i en afstand af 300mm fra kedlens sider, dog 500mm fra kedlens forside (askeudtag) skal være ubrændbart eller fast beklædt med et ubrændbart materiale.

Ildstedet skal kunne få tilstrækkelig luft til forbrændingen, f.eks oplukkelig vindue til det fri eller luftventil til det fri

Inden du tilslutter anlægget til tryk eks. så undersøg lige om anlægget er godkendt til dette, og ha papirerne liggende klar når anlægget skal godkendes af en skorstensfejer. hvis der ikke er en godkendelse på at anlægget må kører med Tryk eks. så skal du ha det tilsluttet til Lukket eks.

Der skal være 2 tilbagebrændingssikringer på anlægget, og så skal du ½" vandhane eller en 5kg pulverslukker stående ved indgangen til fyrrummet.

Håber dette kan bruges eller hvis der er noget du ikke forstår, så endelig spørg.

Hvad angår papirer osv er der styr var bare tvivl om det skulle en brand celle men det skal det jo ikke som jeg læser det. Så skal jeg bare høre forsikringen om hvad krav de stiller til rummet.

Men det er mere med hvor stort det skal være den syntes jeg altså er svær men skal nok få det løst

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis