Pris på havemur?

Jeg er i færd med at prøve og finde en materiale pris på en have mur jeg påtænker at få i stedet for en hæk som står der i dag.

Muren har en længde på 26 meter og skal vel have en højde på de 180-200cm (den ligger ud mod en offentlig vej, så vil gerne forhindre indkig). Det skal bruges helt almindelige gule mursten - intet fancy. Og så skal den vel sluttes af med nogle sorte tegl på toppen. Der er intet foran eller bag muren - dvs det er helt flat terræn.

Som jeg forstår det skal der således bruges af materialer;

1) Beton til fundament (som graves ned i 90cm frostfri dybde) Hvor mange m3?
2) Mursten
3) Mørtel

Hvad skal man regne med af matriale pris på en sådan opgave. Jeg har selv regnet mig frem til omkring 2300 sten - passer det?

/Jesp3r

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal bruge 3500 sten til 2 m højde (66 sten pr. kvm. De bilige facadesten koster vel 6 kr./stk. Ej kun beton i sokkel. Fundasten. Ellers skal du bruge 26x0,5x1 = 13-14 kbm beton. Kære murere - ret mig hvis jeg vurderer antal sten forkert.

 

Det der opmuring af fæstnings- og forsvarsværker mod offentlig vej er da vist rigtigt kommet på mode.
Osse her i området.

Man føler sig nærmest hensat til tiden før Berlin-murens fald.
At køre eller gå forbi de mure kan sammenlignes med en tur parallelt med samme Berlin-mur. I 1988. Dog set fra den Vestberlinske side.

Der mangler stort set kun at nogle street-art kunstnere tager væggen i besiddelse.

Hvad er problemet? Hvad er det der skal skjules? Tåler I ikke det klare lys på jeres ugerninger? :o()

Plant en bøgehæk. Den gør det samme. Men den kan ikke spraymales på.!
Vi har en hæk i dag. Den har det pt ikke godt - den er ved at gå ud flere steder. Den er ikke høj nok. Det er generende at folk som kommer gående forbi lige præcis kan dreje hovedet og kigge ind i vores have og de 2 værelser der støder ud til vejen. Dernæst er man jo doven anlagt - jeg gider ikke klippe hækken og pleje den, og finde ud af hvorfor den nu er ved at gå ud ;-)

Plankeværk er moden her i kvarteret - det er jeg til gengæld ikke meget for. Syntes det oftest ser kedeligt ud og det skal jo også males og plejes En havemur findes der ikke så mange af i vores kvarter - så det ville være anderledes, ihvertfald her hvor vi bor. Og så syntes jeg det er pænt - pænere end en uklippet hæk eller vissen en af slagsen, eller et standard plankeværk - men smag og behag er jo heldigvis forskellig :-)

/Jesp3r

Jeg syntes da også en havemur er pænere end et plankeværk, også kan man jo stadig lave det lidt anderledes med enkelte fordybning med lamper i osv.. for at bryde fladen lidt.

Men om det kommer til at virke for voldsomt i forhold til kvarteret er jo svært at sige, nogle steder passer det godt ind, og andre steder er det mindre heldigt.

Hvorfor ikke bare bygge den op i gasbeton, og efterfølgende pudse den, det ville være noget billigere jo.

ooohhhh rené dog! Så skal manden jo ud af sofaen og male den eller vaske alger af og reparere puds om ti år. Det er ellers et olympisk forslag.

 

Annonce
Nu er jeg godt nok ikke meget for alt for meget indhegning heller.

Men en bøgehæk løser altså mange af de problemer der omtales.
Mine genboer har en ca. 2 meter høj en af slagsen ud mod vejen.

Fordelene er mange. Den ene genbo slipper jeg stort for at hilse på. Den anden når det passer os.
Hækken er uigennemsigtig hele sommeren og bladene falder først af lige før de nye skyder frem. En bøgehæk er robust og klarer sig i mange år. Genbo og kone klippede ca. 80 meter hæk så sent som i går. På et par timer tror jeg.

Og var Berlinmuren i tide blevet udskiftet med en bøgehæk var det ikke gået slet så galt på de kanter!
Skrevet af uldal på 03 jul 2011 14:44
ooohhhh rené dog! Så skal manden jo ud af sofaen og male den eller vaske alger af og reparere puds om ti år. Det er ellers et olympisk forslag.

He he, så slemt er det da heller ikke.

Algerens klares nemt med spray fra en skumsprøjter med kompressor, det klarer man lige når man alligevel sprayer sit tag en gang om året....

Male og reparere om 10 år, så kan han også skifte farve på væggen hvis dette ønskes, og han skal da heller ikke kede sig, en ægte LDS ser jo ligefrem frem til at skulle i arbejdstøjet igen...

De gule mursten kan man jo også blive trætte af.

Det var også mere et billigere og nemmer alternativ, end at skulle murer det hele op...
kan kun svare på det første,, man regner med 1m3 beton pr 3 lbm rende gravet med en 30cm skovl, så det vil give ca 9 m3 beton og med en 300 l tvangsblander er det klaret på et par timer og en spandfuld kolde øl
i den våde beton sættes et skift lecablokke i ønsket bredde.
kan kun svare på det første,, man regner med 1m3 beton pr 3 lbm rende gravet med en 30cm skovl, så det vil give ca 9 m3 beton og med en 300 l tvangsblander er det klaret på et par timer og en spandfuld kolde øl
i den våde beton sættes et skift lecablokke i ønsket bredde.
Jeg havde også selv tænkt på at lave den i gasbeton, netop pga prisen. Eneste anke jeg har her er dog om en "fin" nypudset hvid havemur vil passe til et gulmuret 70'er parcelhus - det kan jeg ikke selv umiddelbart forstille mig (men jeg har før taget fejl).

Nu er det jo ikke fordi jeg er bange for at få hænderne op af lommen - men lige have arbejde er ikke min stærke side, og heller ikke der interessen ligger - så kan jeg finde på mere spænderne opgaver inden for :-)

/Jesp3r

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også