Nyt varmeanlæg til landejendom fra 1922

Hej med Jer.

Vi har netop købt en landejendom (dødsbo) fra 1922, fik det til spot pris, så det er en god start når nu man har en idé om projektets størrelse
Vores første overvejelse er naturligvis hvilken varmekilde vi skal bruge.

Vi har planer om at lave gulvvarme i hele stueetagen, og evt. supplere med radiatorer på 1.sal, når den engang skal renoveres. Der står et gammelt oliefyr der bruges nu, men det har ingen interesse når vi nu gerne vil have gulvvarme.

Vi har talt meget om jordvarme, stoker/combi fyr med supplerende solvarme anlæg.
Umiddelbart hælder vi til jordvarme, men fordi vi har egen skov vil det måske også være en fordel at have et fyr at smide brændet i. (Vi kommer til at have en brændeovn også)

Tænker at jeg ville høre eksperterne herinde hvad der er den bedste løsning, også prismæssigt naturligvis.
Jordvarmeanlægget er jo lidt pebret, men vi forestiller os at vi kan klare gravearbejdet selv (hvis man må?), da vi har maskinerne til formålet, hvis man kan spare lidt ved det.

Det skal lige siges at hele huset får en omgang, ny gulvkonstruktion, hulmursisolering, nye vinduer og døre og hele smøren:-)

Er spændt på at høre Jeres mening.

Mvh
Eva
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!
Ingen tvivl i mit sind: pillefyr kombineret med fastbrændselsfyr
En pillebrænder kan måske sættes foran Jeres eksisterende olifyrskedel.

Ved at have pillefyret, kan I tage væk i nogle dage om vinteren og lade fyret køre, og ellers når I er flittige kan I bruge fastbrændselsfyret, som skal fodres et par gange eller fire i døgnet.
Hvis ikke oliekedlen kan bruges til piller, så lad det være som back up.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm
Tak for dit svar. Det er også det min bedre halvdel ønsker. Jeg derimod vil bare gerne undgå at bruge for meget tid på at fodre dyret:-)
Kunne det være en idé at kombinere det med et solvarmeanlæg, når vi alligevel ikke fyrer op om sommeren, så er der da et halvt år (næsten) hvor man ikke skal tænke på at fylde piller på fyret?
Det kunne være et udmærket kompromis nemlig, men så er spørgsmålet bare om investeringen alligevel løber op i samme beløb som at få installeret jordvarme på grunden. Hvis vi skal have et stoker fyr eller kombi fyr til piller og fastbrændsel, så skal vi have lavet en skorsten i forbindelse med en af staldbygningerne, da det ikke er så rart at skulle koble det til en af de eksisterende skorstene på huset og fyret dermed skal stå i bryggerset... Og det koster vel også at få lavet en skorsten.
Du kan vel godt fornemme at jeg gerne vil lave en god investering, og gerne i et af projekterne med masser af energi kroner at spare:-)
Glem kombi-fyr til piller og fastbrændsel, generelt udnytter disse kombifyr fastbrændslet alt for dårligt, - der reklameres ofte med at der også kan bruges brænde, men reelt er de ikke godkendt til det pga den dårlige virkningsgrad.

Hvis I vælge biobrændselsløsningen, så skal I gøre op med jer selv, om det kun er brænde og træpiller, eller I også vil kunne brænde korn, flis og andre oftest besværlige biobrændsler. Korn m.v. kræver et rigtigt stokerfyr = oftest rimeligt dyrt.

Jeg ville vælge en eks Atmos 32 eller 50 kw med 2-5000 l akkumuleringstank til brændet, og så en Scotte/Woody til træpiller, - de er hver især blandt de bedste til hhv brænde og træpiller.
Fordelen ved en sådan kombination er, at I kan fyre i brændekedlen når i har tid, og misser I det, så varmen i akkumuleringstanken slipper op, så kan Scotten automatisk tage over og selv tænde op.

Når I har gratis brænde, så kan I spare rigtigt meget ved fyre med brænde når I er hjemme og har tid, og så ellers lade pillefyret sørger for varmen når det I har fyldt på akku-tanken slipper op.
Sådan en Atmos tænder man op og fylder med brænde, 3-4 timer senere fylder man den igen, og så har I nok varme til 12-24 timer i den kolde tid (afhænger meget af om det 32 eller 50kw, jo større jo bedre - blot akkumuleringstanken passer til).

Hvis dette er en mulig løsning, så hold øje med DBA og lign, - der er af og til Atmos-anlæg, der kun er 2-5 år gamle som sælges til spotpris, for det er hundedyrt for en komplet ny løsning med fyr, akkutank, ladeventil m.v.
Jeg købte selv et 6 år gammelt anlæg med 32kw Atmos, 1800Liter Passat akkutank, 200 L ekspansionsbeholder, ladeventil m pumpe, rør og divs fittings for 12.500,- i 2006, og det har da kørt upåklageligt i 5 år nu, - nyprisen dengang var nok pænt over 40.000,- for det hele, så der er meget at spare.

ULEMPEN ved alt det biobrændsels-halløj, - der er arbejde forbundet med det. - Det er der ikke ved jordvarme, det er driftsikkert og stabilt, og der er næppe meget at bekymre sig om.
Det skulle da lige være el-regningen, for den spiser altså strøm kompressoren, og så der selvfølgelig det lovpligtige årlige eftersyn, men omvendt skal skorstenen jo også fejes.

Så det ender nok med at I må beslutte jer for om:
1 - det skal være rigtig billig varme = næsten kun brænde = Rigtig meget arbejde (save,kløve, transportere osv)
2 - noget dyrere varme = næsten kun eller kun træpiller = Lidt arbejde (fylde piller på, rense kedlen hver uge/14.dag)
3 - Endnu dyrere varme (også pga investeringsstørrelse) = jordvarme = Ingen arbejde

Mellem 1 og 2 kan I jo variere indsatsen efter økonomi og tid, 3-eren hænger I på, men er givetvis nemmest og sikkert mest driftsikker. ( Har ingen anelse om kompressores levetid)

PS: Solvarmen skal være af ideologiske grunde, tilbagebetaligstiden er i hvert fald meget lang, hvis alternativet er brænde eller træpiller.
Tak for svar.
Jeg er stadig meget hooked på jordvarmen, også fordi vi selv kan grave slangerne ned og derved spare en hel del. Og fordi at mor her højst sandsynligt vil komme til at være den der passer fyret hvis vi tager en anden løsning:-)
Selvfølgelig er det en strømsluger, men det er i Vestjylland så der er elpriser heller ikke de højeste, så det er måske ikke så skidt endda.
Jeg tror vi ender med jordvarme anlægget, der er alligevel også en del tilskud at indhente + at vi kobler en brændeovn på en af skorstenene og jo derved har et godt supplement til jordvarmen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis