Flytte en granit bordplade?

Jeg skal skifte køkkenet i mit nyerhvervet hus. Der ligger nogle ganske flotte granit bordplader. Disse (3 stk) har vi tænkt os at genbruge!
Vi har bestilt et nyt køkken, som jeg selv stiller op.

Her er så spørgsmålene:

1) Den største bordplade er ca 98x270x3,5 cm. Den indholder en vask i den ene side. Det er formentlig en ordentlig klæbbert på ca 150-200 kg vil jeg tro.
Hvor kan jeg flytte den forsvareligt indtil det nye køkken står klart, og den kan ligges på igen? - Havde tænkt mig at få hjælp af 3 gutter til at vippe den på højkant, for bagefter at stille den forsigtigt op af en væg indendørs (et par uger)!

2) Skal den monteres på en speciel måde igen? silikone eller blot lægges på uden lim m.m.?

3) Hvad skal jeg særligt passe på, når jeg flytter den, for at undgå evt revner m.m.?

mvh JP

PS: jeg er lidt en nybegynder i feltet !
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den er helt rigtig tung , men ikke tungere end at to mand kan løfte den ( har selv gjort det flere gange )
men vil da anbefale at i er 4 mand , og 2 gode løftestropper
en løftestrop og to mand i begge ender ( husk at løfte rigtigt i ryggen )
den må kun løftes på højkant , ellers knækker den
du kan evt beskytte den ved at lave en ramme af lægter den kan stå i
når den monteres igen , lægger du den i silocone
En lille udregning, som jeg nærmest håber er forkert:

1 m * 2,7 m * 0,035 m * 2700 kg/ m3 (granits vægt pr. kubikmeter) = 255 kg - hvis pladern vejer det, så tvivler jeg på den lige er til at flytte

Du må ud i en eller anden form for løsning med to vogne og noget donkraft.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


En lille udregning, som jeg nærmest håber er forkert:

1 m * 2,7 m * 0,035 m * 2700 kg/ m3 (granits vægt pr. kubikmeter) = 255 kg - hvis pladern vejer det, så tvivler jeg på den lige er til at flytte

Du må ud i en eller anden form for løsning med to vogne og noget donkraft.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Din plade er rigtig bred og rigtig tyk....

Så pas rigtig godt på den da en ny vil koste KASSEN!!

Når det er sagt så check lige om din plade er massiv? Det kan være den er med en limet kant på fronten så selve pladen ikke er mere end ca 25mm tyk... Det vil gøre noget godt for vægten og noget skidt for stabiliteten...

Men eftersom den er blevet bakset ind vil den jo også kunne bakses ud... Det er KUN et spørgsmål om nok folk og så at man behandler den pænt :-)

En så bred plade ligger formodentligt på en fritstående ø af en eller anden slags. Har du mulighed for at få pladen bakset til en side mens arbejdet står på? Altså kun vippe den op på højkant og løfte den over til siden? det vil lette dit montage arbejde en hel del.... Altså montagen af bordpladen :-) Persomligt ville jeg nok blot ligge den på elementerne uden yderligere fastgørelse. DEn flytter sig jo ikke ret nemt :-)


MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis