Flytte en granit bordplade?

Jeg skal skifte køkkenet i mit nyerhvervet hus. Der ligger nogle ganske flotte granit bordplader. Disse (3 stk) har vi tænkt os at genbruge!
Vi har bestilt et nyt køkken, som jeg selv stiller op.

Her er så spørgsmålene:

1) Den største bordplade er ca 98x270x3,5 cm. Den indholder en vask i den ene side. Det er formentlig en ordentlig klæbbert på ca 150-200 kg vil jeg tro.
Hvor kan jeg flytte den forsvareligt indtil det nye køkken står klart, og den kan ligges på igen? - Havde tænkt mig at få hjælp af 3 gutter til at vippe den på højkant, for bagefter at stille den forsigtigt op af en væg indendørs (et par uger)!

2) Skal den monteres på en speciel måde igen? silikone eller blot lægges på uden lim m.m.?

3) Hvad skal jeg særligt passe på, når jeg flytter den, for at undgå evt revner m.m.?

mvh JP

PS: jeg er lidt en nybegynder i feltet !
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den er helt rigtig tung , men ikke tungere end at to mand kan løfte den ( har selv gjort det flere gange )
men vil da anbefale at i er 4 mand , og 2 gode løftestropper
en løftestrop og to mand i begge ender ( husk at løfte rigtigt i ryggen )
den må kun løftes på højkant , ellers knækker den
du kan evt beskytte den ved at lave en ramme af lægter den kan stå i
når den monteres igen , lægger du den i silocone
En lille udregning, som jeg nærmest håber er forkert:

1 m * 2,7 m * 0,035 m * 2700 kg/ m3 (granits vægt pr. kubikmeter) = 255 kg - hvis pladern vejer det, så tvivler jeg på den lige er til at flytte

Du må ud i en eller anden form for løsning med to vogne og noget donkraft.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


En lille udregning, som jeg nærmest håber er forkert:

1 m * 2,7 m * 0,035 m * 2700 kg/ m3 (granits vægt pr. kubikmeter) = 255 kg - hvis pladern vejer det, så tvivler jeg på den lige er til at flytte

Du må ud i en eller anden form for løsning med to vogne og noget donkraft.