Varmegenvinding - diverse

Hej,

Jeg har set at der er en masse gode tråde om varmegenvinding, men der er dog et par ting  som der ikke lige er svar på.

Mit hus er 182 m2 fra 1974 med 2,5 m loftshøjde, hvor jeg er ved at planlægge installationen af et varmegenvindingsanlæg. Planen er at om 6-7 år at skifte taget, få en højere tagrejsning og udnytte tagetagen, således det samlede areal bliver ca 290 m2, ca. 2/3 med loft til kip. Derfor vil jeg jo gerne sikre mig at ventilationsanlæget er fremtidssikret, om ikke andet så rørføringen og dimensioneringen heraf. 

Jeg har vedhæftet en skitsetegning, røde pile er indsugningsrør, firkanter er ventiler, blå pile og firkanter er udsugning, grøn kan er selve aggregatet, nok en Nilan 300 EC med fugtstyring.

1. Kan det betale sig at dimensionere ventilationsrørene således der kan laves afgreninger til den kommende 1. sal, eller skal man bare lave en ekstra afgrening til 1. salen på hver rør kreds senere?

2. Elsparefondens dimensioneringsskema siger at 160 mm rør er passende, men vi er meget støjfølsomme, så jeg overvejer at gå op til 200 mm. Er det en passende fremgangsmåde, og hvis ja, hvor langt ud i strengen skal jeg have det?

3. Skal jeg købe et overdimensioneret aggregat så det passer til behovet senere, eller er det bedre at købe en mindre nu og så opgradere aggregatet senere?

4. Stue/Køkken/Alrum er ret stort, ca 75 m2. Jeg er lidt i tvivl om det er nok med en indsugningsventil eller om det er bedre med 2, for at mindske træk og støj? Jeg har tegnet 2 ind, hvis en er nok vil jeg sløjfe den for enden af rørstrengen.

5. Loftet er uopvarmet, med en dampspærre i isoleringen over loftet (200 mm), og det er planen at lægge rørene ned i isoleringen og så lægge 100-200mm ovenpå. Skal der så dampspærre omkring rørene?

 
På forhånd tak for assistancen,
JSN

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen bud?

Vh
JSN
Det er en grumme masse spørgsmål, som er ganske omfattende af besvare.
Jeg vil foreslå at du tager kontakt til et ventilationsfirma og får dem til at komme med nogle kvalificerede betragtninger på opgaven.

Hvor skal rørene føres og hvilken vej?
Skal rør til ny 1. sal sættes som forlængelse af eksisterende, eller laves som en ny gren
Er det aktiv (med kompressor etc) genindvinding eller er det passiv (med modstrømsveksler) der er på tale.
Der er simpelthen for mangle åbne ender til at man kan komme med et kvalificeret bud på tingene i dette Forum.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nå for den, jeg kan se at jeg ikke lige havde fået lavet det sidste step og vedhæftet min lille skitse, nu skulle den være der.

Ja, det er en slat spørgsmål, så jeg skal nok have fat i ventilationsfirmaet, men jeg vil jeg gerne blive klædt lidt bedre på inden, så al hjælp vil være fantastisk :-)

Rørene skal føres i skunk på loftet. Tanken var at bruge de rør gren som lægges ind nu og så efterfølgende lave ekstra forgreninger til 1. salen ud fra den, så der ikke kommer til at ligge 2 parallelle rør i skunken - så hellere dimensionere rørene så de vil kunne klare 1. salen også.

Jeg vil gerne have et passivt aggregat med modstømsveksler.

Vh
JSN

Jeg tror bare du har misforstået, hvad LDS går ud på !
Vi er ikke et rådgivende ingenør firma, derfor bliver din slags spørgsmål ofte forbigået !
Det er enkelte spørgsmål som alle kan deltage i og ikke lister med spørgsmål vi gider beskæftige os med. Tænk på at alle der besvare spørgsmål her på LDS, gør det fordi de finder det sjovt at hjælpe andre, når du kommer med sådan en svada går det sjove af
Så gør som Chr. anbefaler dig, rådfør dig med et Ingenørfirma når du vil have så meget besvaret på en gang.
Beklager, det var ikke meningen. Synes jeg har læst en del indlæg som har lige så mange spørgsmål, så jeg valgte bare at stille det op lidt (for) struktureret.

Det kunne jo være at der var nogen som vidste om f.eks. det er er god ide at have 2 fremfor 1 indsugningsventil i et større rum, så ville det være ærgerligt at ikke få det svar med.

Jeg kunne da godt have startet med spørgsmål 1. og så spurgt videre med de andre spørgsmål derefter, det ville nok være en bedre fremgangsmåde.

Men jeg tager fat i et ventilationsfirma og hører med dem, så skal jeg nok opdatere med deres svar herinde.

Vh
JSN
Annonce
Skrevet af Chr. på 03 jul 2011 11:23
Det du har brug for, for at kunne tale med ventilationsfirmaer, er de overordnede begreber.
Ballanceret ventilation, hvor der suges ud og blæses ind i lige store mængder.
Kun udsugning, hvor den friske luft fortsat kommer ind gennem revner og sprækker.
Passiv genindvinding (modstrømsvekslertypen).
Aktiv genindvinding, hvor en kompressor samler varmen og putter den i gulvvarme/varmt vand/indblæsningsluften.

Jeg kan ikke se, hvad formålet med ventilationen er. Komfort eller energi/pengebesparelse?
Find ud af, hvor tær dit hus er. Det hjælper ikke at sætte ventilation op, hvis huset er piv-utæt. Så er det isoliering og tætning du skal bruge pengene på, og måske nye vinduer samt tætning. Så kan ventilationen gemmes til senere.

Måske er det første du skal gøre at få fat i en energikonsulent, så du får et overblik over det samlede projekt, også på længere sigt. Så kommer detaljerne hen ad vejen i den rigtige rækkefølge.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej igen,

Formålet er komfort. Der er en del allergi i familien så pollenfiltre i sæsonen vil være meget velkomne. Desuden er der til tider en lidt indelukket lugt som vi ikke kan bestemme til noget sted. Vi lufter så meget ud vi kan, men det er åbenbart ikke nok. Det vil jeg gerne have elimineret, uden at det skal koste en bondegård ekstra på varmeregningen, hvorfor den passive varmegenvinding virker som den bedste løsning.

Vi har kun haft huset i 1,5 år, men huset virker meget tæt. Der er ikke træk nogen steder. Det er blevet gennemgående renoveret i 2006-2007, med nye vinduer over alt, produktionsstemplet i 2007. Varmeforbruget er 1635 m3 naturgas per år så regningen på 1300 kr/md virker OK, med en rumtemperatur på 22 grader. Jeg har lige fået installeret en brændeovn, men den er ikke taget i brug endnu, så der er ikke andre udgifter på varmefronten.

Der er 200mm isolering på loftet, som jeg skal at forøge med 95mm i næste uge, så jeg tror ikke at det er energikonsulenten kan komme med så meget. Jeg har desuden haft en tømrer og en bygningsingeniør til at se på tingene, herunder lave lidt beregninger for den kommende 1.sal.

Ventilationsprojektet kan i princippet godt vente til at overbygningen går i gang, men jeg vil gerne have komfortforbedringen nu, men helst uden at smide alle de investerede kroner i materialer og aggregat ud, så det er vel et lidt klassisk dilemma...

Vh
JSN

OK. Så er vi ikke i ren energibesparelse, men udelukkende komfort, som gerne skal være til en rimelig energimæssig pris. Så vil jeg anbefale at snakke med en ventilationsmand. Der er flere firmaer at vælge imellem. Nilan, Genvex og Dantherm, blot fot at nævne nogle af aktørerne. Her vil du få svar på dine spørgsmål og en god ide om, hvordan du griber det an og til hvilken pris. Husl, at man som kunde har lov at stille "dumme" spørgsmål, når de er der. Det er dig der skal træffe beslutningen i sidste ende, og det er dig der skal betale, så du har selvsagt krav på at forstå, hvad de tilbyder.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis