Kan fyr-træ komme til at ligne Gran?

I forbindelse med en ombygning har jeg revet nogle indre vægge ned. Der er derfor blevet nogle "defekter" i gulvet som jeg har tænkt mig at reparere.

Der er tale om et smukt over 100 år gammelt 30mm tykt plankegulv. Jeg havde ladet mig fortælle at det var sæbebehandlet fyr og har derfor indkøbt fyrtræplanker til at lukke hullerne. 

Imidlertid kan jeg nu se at de gamle planker - også når man skærer dem igennem - lader til at være langt mere gule end fyrtræ normalt er. Jeg har derfor fået den mistanke at det gamle gulv i virkeligheden er ludbehandlet gran i stedet....

Kan det lade sig gøre at få de nye planker til at matche de gamle bare nogenlunde? F.eks. gennem en let afslibning og efterfølgende ludbehandling?

Det gør mig ikke noget at det kan lade sig gøre at se forskel på de nye og de gamle planker. Det er blot med til at fremhæve historien i det gamle hus, men jeg vil helst ikke have at de nye planker ligger og lyser i en helt anden farve....

På forhånd tak for hjælpen,
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den helt rigtige indstilling. Ros for det.

Jeg vil mene at fyr at gran er så tæt beslægtede arter at du ikke på overfladen og efter en "ægte" ludbehandling vil kunne se nævneværdig forskel på de to træarter.

jeg kender ikke så meget til ludbehandling, men der findes adskillige "ægte" metoder. Kalklud, pibeler, kaustisk soda osv.
Jeg har brugt kaustisk soda og efterbehandling ved afvaskning med sæbespånevand. (Kolde iøvrigt) . Af loftbrædderne, inden montering for 20 år siden. Og de fremstår næsten som da de blev opsat. På trods af intensive forsøg på at holde dem indhyldet i røg langt hovedparten af tiden.

Ydermere har Kaustisk Soda metoden den helt åbenlyse fordel at du kan ludbehandle flere 100 m2 beklædning for 45 kr.

Du bør indlede en testrunde. :o)
Jeg havde et tilsvarende "problem" i mit hus, da jeg flyttede en væg. I det ene rum var der fyr og i det andet gran. Det opdagede jeg først, da jeg sleb gulvene og det gamle fernis kom af.
Efterfølgende fik gulvene lud og sæbe, men der er en væsentlig forskel farveforskel på de to gulve. Men det lever jeg nu med. Ses ikke så meget, når der først er kommet møbler ind.

I min gamle lejlighed havde jeg fyr over det hele. I køkkenet ville jeg gerne have lakeret gulvet, og for at få samme gulvfarve som i resten af lejligheden, bejdsede jeg køkkengulvet. Der lykkedes det mig at ramme farven rigtig godt, så man ikke kunne se forskel (i farven) på det bejdsede/lakerede gulv og det lud/sæbe-bahandlede gulv. Så det kunne måske være en mulighed at bejdse de nye planker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis