Isolering af tæt tag og udnyttelse af loftsrum?

Hej,

Jeg har for et år siden fået overstrøget mit tegltag rigtig godt. Taget er helt tæt, men nu har jeg også fået råd til at isolere nogen ubenyttede loftsrum og indrette dem til del af boligen. Nogen siger til mig at det var ærgerligt, for den eneste måde jeg kan gøre det på er at lave undertag, og dermed skal jeg lægge hele overtaget om. Kan det virkelig passe? Eller er der en lettere og billigere metode?

Hvis jeg så beslutter mig for at gøre det. Skal jeg så bede kommunen om tilladelse til dette, eller er det nok, hvis jeg blot gør opmærksom på, at loftsrummene nu skal tælle med i boligens udnyttede areal?

Hilsen

Klamphuggeren

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ærgeligt?

Det er da fint at dit tag er tæt!
Alt efter hvordan du udformer dine loftrum skal du måske have noget udluftning i kippen, måske tudsten.

Der skal generelt altid søges byggetilladelse ved arealudvidelse og ændring af anvendelse.
Og du gør (muligvis) begge dele her. Udvider arealet af din bolig og inddrager hele eller dele af tagrummet til bolig.

Du skal osse være opmærksom på bebyggelsprocenten og om der sker ændringer i antallet af etager. Særligt mht. brand.
Og der kan være mange andre ting at overveje.

Jamen, selvom dit tegltag er blevet overstrøget, betyder det da ikke at du ikke kan isolere indvendigt mod taget, uden brug af undertag, så længe det er tæt er der ingen problemer i det.

Men som hpox skriver, så skal du sørge for ventilation over din isolering, fra tagfod til kip.

Der skal selvfølgelig søges om byggetilladelse om inddragelse af 1.salen til beboelse.

Det er ikke nok bare at oplyse dem at man har x antal m2 mere, de antal m2 skal jo også opfylde kravenen i det nye bygningsreglement, hvad isolering og brandkravene angår, ligesom din eksisterende etageadskillelse skal. 

Kanon med så hurtige svar.
Det med byggetilladelsen skal jeg nok kunne klare - bare jeg lærer at gennemskue kommunens uforståelige skema! Om de så giver mig tilladelse er jo en helt anden sag. Jeg vil prøve at søge allerede nu - der er vist noget om at en sådan tilladelse er gældende i et par år.

Noget helt andet er så om der er nogen, der har erfaring for hvor meget man kan flytte hanebjælker. Der er fire der skal flyttes ca. 40 cm op. Jeg har ikke fundet nogen regler om dette. Men det veksler vel også fra konstruktion til konstruktion. De fire bjælker der skal flyttes er 104 cm lange.

Taget er generelt rigtig stærkt - huset er fra 1923 og man er ikke gået på kompromis med træet i konstruktionen nogen steder.


 


 

Nå forresten - der er lavet udluftning i taget, da jeg fik det overstrøget.
Nemlig ja.
Det veksler vel også fra konstruktion til konstruktion.

Det er svært at sige om 40 cm er lidt eller meget. Og om 104 cm er kort eller langt! :o)
Havebåndene har jo tit en stabiliserende effekt, og det er derfor ikke altid sådan lige at hæve hanebåndene, men for det meste kan det godt lade sig gøre.

104cm er dog meget kort set udfra du vil hæve dem ydligere 40cm, så vil de jo kun være ca. 60 cm lange, og ikke have den helt store effekt længere.

Hvad er højden på dine spær ?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis