Isoleret skur - helt fra bunden

Hej!

Jeg går og planlægger et mindre byggeri af et skur i haven, men det bliver ligesom kun ved tankerne - det virker uoverskueligt.
Skuret skal være omkring 20 m2 og være delt op i en cykelafdeling og en opbevarings-/arbjedsafdeling. Skuret skal opføres i træ og med 25 graders hældning på taget - evt. afvalmede gavle.
Jeg vil gerne isolere (evt. kun opbevarings-/arbjedsafdelingen), men havde umiddelbart ikke tænkt mig støbt sokkel.

Som I kan se er grundidéen skabt, men jeg mangler lidt et udgangspunkt. Hvordan starter jeg/griber det an? Hvor finder jeg materiale til at opføre skuret korrekt? Osv.

Kan nogen her i forummet sende mig i den rigtige retning?

Venlig hilsen

Martin
53 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allerførst starter du med at indsende en anmeldelse til din kommune.
Bestil et abonnement på 'Gør det selv' bladet. Dermed får du også adgang til deres meget store online-arkiv hvor alle artikler ligger som pdf-filer der kan printes. Hvis du starter med et af deres 3-måneders abonnementer med velkomstgave er det en virkelig billig investering.

Det du er ved at gå i gang med er nok en af de hyppigste gør-det-selv opgaver og de har masser af artikler om emnet. Har selv tidligere holdt bladet gennem mange år men bruger nu om dage kun dette super forum.

/bjørn

Farfar er inde på noget rigtig godt der. Har selv haft stor fornøjelse af deres tegninger på brændeskure.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hvis det skal være uden støbt sokkel, ville jeg gøre sådan:
Nedsæt punktfundament (du kan købe færdige betonpæle med vinkler). Grav ud mellem fundamenterne, ned i 300 mm. læg en dug ud og placer 2x150 mm Sundolitplader. Dampspærre. Byg skurets ydervægge op i 4 moduler af trykkede reglar rejs dem på punktfundaen og skru dem sammen. Læg murpap mellem træ og beton. Nu har du 120 mm dybde til isoleringsmateriale i væggene. Spænd reglar ud som spær for gulvet i bjælkesko på ned. rem. Læg et trægulv af f.eks. høvlede forskallinger. I hvert modul skal der være en lodret reglar for hver 60 cm med løsholter. - undtagen hvor døren og evt vindue skal være, der skal det være karmbredde. Lav spærene på jorden med den grad du ønsker og skær ud i enderne så spæret hviler på en flade på reglarne. Du kan sikre skuret mod dyr, ved at placere en eternitstrimmel i jorden langs nederste rem. Vindpap på ydersiden, beklædning, isolering inde i rammen, dampspærre og indvendig beklædning. Skillevæg mellem værksted og redskaber rejses i lægter med isolering. Men du skal have en varmekilde (el-radiator), der holder frosten ude, eller kan det være ligemeget med isoleringen.

 

Annonce
@farfar: Det tror jeg faktisk jeg vil gøre. Var inde og kigge på deres hjemmeside og der er mange rigtig gode idéer.

@uldal: Jeg har en elradiator, som kunne sættes i værkstedet. Jeg tror ikke jeg vil opvarme cykelafdelingen. Tak for dit input!
@Mackniels : Tjaa for 69,- får du 2 numre + en velkomstgave samt adgang til online-arkiv. Da det som sagt ligger som pdf-filer kan du jo bare gemme alle relevante artikler lokalt på din computer.

Da skuret vel ikke konstant skal stå med varme på hele vinteren, vil det være lige som et sommerhus. Hvis du søger på 'dampspærre' og 'sommerhus' her på siderne vil du se at det er et heftigt debatteret emne. Argumenterne for og imod lyder begge rigtige :^S

/bjørn

Følger lige med her:-)
Jeg har nu meldt mig ind og har allerede hentet flere artikler, med rigtig gode idéer til projektet. Nu er det så bare igang med at tegne. Har prøvet lidt i Google Sketchup, men det er ikke nemt (o:

Regner med at starte på skuret i løbet af efteråret, når tegning er på plads og kommunen har sagt ok. I den forbindelse: Hvad er reglerne for at bygge op til skeld? Skuret kommer til at stå MEGET tæt på skeld, men hvor højt må det være i skeld?
Du skal have fat i 'Bygningsreglementet' - det aktuelle hedder BR10 og du kan finde det relevante afsnit på http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_00_id2/0/42

/bjørn

Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også