Afstands krav

Hej med jer
Jeg skal til at bygge et mindre redskabsskur (7kvm) og er kommet i tvivl om reglerne omrking afstand til andet byggeri.
Såvidt jeg kan læse mig til, skal der være minimum 2,5 meter til andet byggeri. Spørgsmålet er nu om det gælder fra tagudhæng til tagudhæng eller om det er fra mur til mur, eller andet ?

Håber nogen kan hjælpe med svar.

hilsen jens
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nu ikke rigtigt.
Det er kun hvis dit skur ligger helt eller delvis tættere på skel end 2,5 meter.
At der skal være en vis afstand til byggeri på egen parcel. Eller der skal etableres brandvægge eller andet.
Du må gerne klaske et skur på gavlen af dit hus så længe skuret ligger mere end 2,5 meter fra vej, sti eller skel.
Afstandende regnes fra udv murværk eller væg.

Det handler om brandspredning.
Såfremt der opstår en brand inde i dit hus må den ikke sprede sig via dit skur til nabobebyggelsen.
Som jeg har fået det forklaret af teknisk forvaltning gælder følgende:

Byggeri indenfor 2,5m fra skel må maks. være 2,5 meter høj, der må IKKE være vinduer i siden mod skel.

Afstanden til andre bygninger skal være 2,5m, ellers skal der byggeanmeldelse til (er faktisk i tvivl om der skal byggetilladelse til).

Men teknisk forvaltning i din kommune kan svare på disse spørgsmål og oplyse om eventuelle lokalplaner.

Husk der snart kommer mulighed for at opføre max. 35m2 skur/udhus uden byggeanmeldelse (hvis det ikke allerede er trådt i kræft/vedtaget).
Afstanden til andre bygninger har ikke noget med anmeldelse eller tilladelse at gøre. Men muligvim mht. dispensation.
Uanset om der kommer lempelser mht. anmeldelser skal bygningsreglementet og alle andre bestemmelser iøvrigt overholdes.
Reglerne omkring anmeldelse eller ikke er noget farlige.
Alle byggelinier, afstande mm skal overholdes, nu er det bare en selv der står for forhåndsgodkendelsen, og kommunen kan efterfølgende komme og forlange nedrivning, hvis de ikke er enige i overholdelsen.
Indtil nu fik man kommunens godkendelse, og den var bindende.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Måske.
Det er soleklart at det projekt du opfører på din grund er dit ansvar. Osse med hensyn til at det overholder gældende lovgivning, bygningsreglementer osv.
I de gode gamle dage sagde man at en byggesagsbehandling hos kommunen blot KUNNE bestå i at sagsbehandleren læste selve ansøgningen, stemplede godkendt og lagde sagn i arkivet. (Uden at se på tegninger eller beskrivelse overhovedet).
Fordi det er anmelderens ubetinget eget ansvar at projektet er korrekt på alle måder.

Nu om dage er det nok lidt anderledes. Der er visse punkter kommunen SKAL kontrollere og nogle de MÅ kontrollerer. Det er naturligvis osse sådan at hvis du stiller et specifikt spørgsmål til kommunen skal den svare korrekt på det.
MEN. Den kan osse lade være med at svare hvis den ikke er forpligtiget til det.
Og nu er vi henne ved det det virkeligt handler om. Og som er fuldt i tråd med det socialdemokratiske vugge-til-grav koncept. Hvor det som bekendt handler om at det er "de andre" der altid har ansvaret. Altså at det er det offentlige, i dette tilfælde kommunen , der servicerer sine borgere i hoved og r.., fra morgen til aften og natten med. :o)
Derved kan den glade borger leve en ansvarsfri - og løs tilværelse som vil gøre samme borger evig lykkelig. Alt efter den socialdemokratiske model.
Personligt er jeg at den principielle opfattelse at det ikke er en kommunal opgave at agerer gratis rådgiver for private bygherrer. Alle spørgsmål der relaterer sig til gældende lovgivning, herunder f.eks. bygningsreglementet, lokalplaner osv. forelægger jo på skrift og lige til at gå til.
At borger Jensen ikke forstår bygningsreglementet er sådan set helt fint. Derved er han nødt til at indhente kvalificeret rådgivning fra kompetente rådgivere.. (På samme måde som borger Jensen ikke forstår at reparerer sin bil og derfor kører den hen til sin mekaniker og selv betaler for rådgivning - i form af udskiftning af baglyspære. :o))
De kommunale tekniske forvaltninger burde koncentrerer sig om det de er bedst til. At administrerer gældende lovgivning.
Og lukke telefonerne for indgående opkald. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis