Sprækker i plankebord

Er ikke helt sikker på om det hører til under "lav hus", men kunne på den anden side ikke finde noget bedre, so here it goes...

Jeg har et gammelt plankespisebord, ca 2 meter langt og rigtig lækkert. Mellem plankerne - som er 10-15 cm brede - er der dog sprækker på op til 0,5 cm, hvilket bliver ret ulækkert i længden da der samler sig en del krummer oa. i bunden af sprækkerne - de er ca 1/2 cm dybe og så ligger der en anden plade under.

Jeg har forsøgt at fuge sprækkerne med acrylfugemasse, men det blev noget hejs, da det satte sig på træet på begge sider og ikke blev særlig kønt. En i min familie der har lidt forstand på træskibe, har foreslået at jeg skulle kalfatre det, men det lyder som om det er en hel videnskab og kræver en masse værktøj, beg mm.

Er der nogen kreative sjæle derude der har et forslag til hvilken slags mørkt materiale man kan fylde i sådan nogle sprækker?

Mvh Tjur
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dine planker er samlet med not og fer. derfor ser det ud som om der ligger en "plade" under revnerne. lev med det! De skilles fordi du har et tørt klima i huset.

 

Helt enig med uldal

Men hvis en smule krummer i sprækkerne er et problem så kan du jo med mellemrum "sterialisere" revnerne med kogende vand, oprense revnerne med en tandbørste, eller passende kemikalier iøvrigt.

Men du kan "kalfatre" på mange måder. F.eks. ved anvendelse af smeltevoks som det bruges til gulve, opfræsning af revnerne og ilægning af træ- eller gummilister som det kendes fra "skibsgulve"
... lige en bemærkning - charmen ved et gammelt plankebord forsvinder jo hvis du "retter op" på defekter og slid.

 

Tak for jeres svar... Overvejer lige sagen igen. Tror nu ikke charmen ved bordet ville forsvinde - som det er nu er det ihvertfald ualmindeligt upraktisk, da alt hvad man spilder af både vådt og tørt ligger sig som en grød i sprækkerne :-/ Tror måske mest jeg hælder til at bruge gulvfugemasse, efter at have søgt lidt mere efter alternativer.

Iøvrigt sjovt - og lid pinligt - at jeg ikke har tænkt over at det selvfølgelig er not og fjer og ikke en "plade" :-D

Mvh Tjur
Ja, noget i den stil. Eneste problem er at bordet er bejdset i en rødbrun farve og derefter lakeret, så jeg vil helst undgå at slibe for at undgå at der kommer nuance-forskelle hvis jeg sliber i bejdsen... Kan man lægge en fuge på en måde så man slipper for at slibe bagefter?
Nu skal du passe på ar du ikke overanstrænger dig med det bord!!! :o)
men med lidt meget rettidig omhu og akkuratesse kan det nok lade sig gøre.
Alt efter fugemassens konsistens kan det måske ilægges med en injektionsprøjte + standardnål.
@Hpox: men det er sq et vigtigt bord og som du kan høre irriterer det mig grænseløst med alle de madrester i sprækkerne!! :oD Ved ikke om det bare er her i familien vi ikke kan finde ud af at spise ordentligt, men ulækkert bliver det ihvertfald *G*

Jeg prøver mig med noget rettidig omhu og en omgang gulvfugemasse og malertape og måske en flok kanyler ;-)... Tak for forslagene!

Mvh Tjur
Ak Ja.
Jeg er opvokset i et hjem med voksdug på bordet.
Men den slags ligefremme løsninger går jo slet ikke i 2011. :o)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også