Fluefiskeri : Hjul / Line / Stang skal passe sammen

Starter lige med at sige at fluefiskeri er HELT nyt for mig. Har fluefisket under 10 gange og har intet fanget endnu, men det er det jeg vil når jeg fisker..

Jeg har altid syntes at gamle ting er pænere (ikke altid ligeså godt) end nyere ting, hænger sgu nok lidt fast
Sagens kerne er at jeg har købt en Arjon 9 fods Fly Gold (2 delt & 1 hånds) fluestang fra 60'erne og et Delta 5 hjul (iflg. annoncen) fra ml. 68 og 79 i 1900 tallet .

Kender ikke dets præcise stand endnu, skal afhentes det i eftermiddag, men glæder mig meget.

Nu er jeg altid blevet tudet ørene fulde med at Stang, Hjul & Line SKAL passe ordentlig sammen for at få den ultimative oplevelse ud af fluefiskeriet.

Derfor hvilken Line (og forfang og ?) skal jeg bruge på mit nye udstyr ?




Vedhæfter en artikel jeg fandt på nettet om ABU Delta 5 Hjulet :


Delta

ABU gjorde en helhjertet indsats for fluefiskeriet op gennem 1970'erne og ikke mindst 1980'erne, hvor man fik god hjælp fra amerikanske Fenwick. Fenwick var dengang verdensledende med sine Feralite fluestænger i S-Glass og leverede klingerne til ABU's successerie af samme navn. Det var forløberen for nutidens kulfiberstænger, som lanceredes i 1983 - af selvsamme Fenwick.

Delta 3 fluehjulet blev først lanceret i 1966 - som resultatet af mange overvejelser fra ABU's side. Det vægtigste argument for det meget utraditionelle og karakteristiske trekantede design var støttepillerne, som hermed kunne gøres flade og ovale - med langt mindre slitage på fluelinen til følge. Et godt salgsargument. Uheldigvis medførte det også en høj vægt (230 gram for Delta 3's vedkomende) og en ringe linekapacitet.

Det trekantede design var karakteristisk og helt uden sidestykke. Og designet var gennemført, for selv håndgrebet er trekantet!

Delta 3 blev fulgt op af Delta 5, som lanceredes i 1968, og som dengang må have været noget nær verdens mest avancerede fluehjul - med en bremse, der kunne justeres med en vippearm på bagsiden af hjulet. Havde man som fluefisker et Delte 5 på sin sorte Diplomat 850 fluestang med ditto skumplast greb, kunne man ikke nå højere!

Men vægten var stadig høj (240 gram for det nye Delta 5) og linekapaciteten ringe. Delta hjulene blev derfor aldrig det hit, som konstruktørerne på ABU havde ønsket og håbet på. Produktionen af Delta 3 og 5 hjulene ophørte derfor i 1979.

Det var dengang, da fluefiskeriets verden endnu var enkel og ligetil: Flueliner var enten flydende eller synkende, og man kunne vælge mellem dobbelttaperede DT liner og forwardtaperede WF liner. Ak, hvor enkelt - ak, hvor skønt...

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
et smuk eksemplar. af fluehjul.

det er ikke så tit at man ser denne type hjul.!
Nej vel, faldt også pladask for det.

Kan godt være udstyret er lidt tungere end det fine nye udstyr idag, men der er sgu sjæl i det gamle.
Orker alligevel ikke at fiske i mere end 1 time ad gange, så her er der endnu en god undskyldning for lidt pause.


Et lille tillægsspørgsmål mht den line der sidder på en af spolerne.

Den sad lidt i klemme da sælger skulle vise mig udstyret så den knækkede. Kan se at inde under den grønne line sidder der faktisk en masse små fibre som danner grunden til linen, er dette den normale måde at laver liner på eller er det også fordi line er gammel ?
det er på denne måde den laves på. da "massen" uden på flætlinen.
der udgør vægten af fluelinen.

jeg har en fluestang på 15 fod med hjul med et nummer støre end normalt
det giver fin belance i stangen.
pelance punktet ligger i der hvor men holder på stanghåndtaget.
ca 20 cm. over hjulet. på to hånds stang 15 fods længte.! (kulfiber)
med korkhåndtag pris ca. 1300 kr. (fluestangen).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis