sabb

Hej



 

har en sabb 8 hk med stilbar skrue.. saltvands kølet

jeg syntes den er begyndt at ryge hvidt røg, men kun ved fuld fart ikke ved stille og rolig sejllads.. tomgang mm.

er der nogen impreller der skal skiftes på denne model ??
og hvor sidder den, og hvor købes en ny henne

der er ikke vand i olien.

ganske lidt i diesel tanken men kun nogle perler ved aftapning




foreslag ønskes



 


 


mvh

preben

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan jo lade være med at give fuld skrue, det er din smørre olie du brænder af !
Skrevet af grandoldman på 11 maj 2011 18:41
Smøreolie røg er blå og vanddamp er hvid.


Så er der sikkert røget en toppakning
hvis der var røgget en toppakning burde der så ikke være vand i olien

og er der en impreller på sabb

mvh

preben

det er ikke sikkert der er vand i olien ved en sprungen toppakning, det kommer an paa hvordan den er sprunget, indad eller udad, men hvid roeg er en god indikator paa en defekt toppakning eller et revnet topstykke. ta en kompression proeve og se hvad tallet bliver. ved ikke hvad din maaling skal vaere paa en saab som din, men det burde du kunne finde paa nettet eller i din manual.
vh team baatgaard
For at der dannes hvid røg, skal der vand i cylinderen på en eller anden måde, altså kan vandet komme oven på stemplet, måske kun under indsugningsfasen. Man kan let blive narret, hvis man kikker på oliepinden, da vandet ligger nederst. Men ved tilstrækkeligt vand vil olien blive misfarvet ( hvidlig ) . hvis man tjekker umiddekbart efter, den har været startet. Sabberne er kendt for tæringsproblemer i topstykket, så måske !.

Det ville være interressant at vide, om motoren bliver meget varm, når den presses lidt.  For lidt køling.

Du må kunne se, om der er en pumpe mellem tilgangsvandet og vandet til motoren. Ta evt. et billede.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Snakkede med nordsabb i går.

jeg skulle først og fremmest måle omdrejningerne på den.

og derefter tage lidt af stigningen af skruen. det har jeg gjort.Det tog ca 5-6 grader af temp.
den var på 60 grader ved stimefart,og det var for meget.. nu er den ca 54-55 grader..

men syntes selv at der kommer lidt mindre vand ud af udstøningen end før.

det var også deres næste fase.. i næste uge skifter jeg mambranen i vandpumpen.. virker det heller ikke kommer toppen af for at se om toppakningen evt er røget.. men det mente de ikke den ville være,heller ikke at toppen var gået..

mvh

preben

pumpen var fin... men har fundet ud af de gummipakninger der sidder om skylle kanalerne drypper der vand fra,så toppen skal lige af og gummi skiftes

mvh

preben

Det kan også være kølingen , kanaler i cylinder og topstykke skal renses

Hans
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis