Gipsvæg træ/metal gips/fibergips? og rækkefølge?

Hej Alle i det dejlige vejr

I mit hus, er jeg ved at rive vægge ned på 1. sal, da der skal rykkes lidt rundt.

Men her er jo fleje veje at gå når der skal vægge op igen.
Dem i huset nu er lavet kun med træ, og så et lag fibergips.

Men i en masse vejledninger ser man dem lavet af metal skinner og 2 lag alm. gips.

Har også set det nævnt at man laver en plade krydsfiner inderst, og en gipsplade yderst..

Hvad er bedst? fordele/ulemper?

Og der skal nye lofter og gulv op også, skal man bare gøre det på hele 1. sal og så sætte vægge op bagefter?

Gode råd/ideer søges


Mvh

Morten

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til at mange foretrækker en +finersplade inderst er når der skal kunne hænge noget på væggen. Hvis du kun har to gips plader og for stor afstand imellem stål / træ lægter, er det ret begrænset hvad du kan hænge op på væggen. Og du skal bruge rosetplugs hvergang. Med en 12-15 mm. +finer skruer du bare skruer i væggen
Metoden med det 2 lag gips på enten stål eller træregler eller skillerumslægter er langt den mest almindelige.
Om man bruger træ eller stålskinner er lidt af en smagssag. Stål er lidt dyrere, metet ensartede, helt lige. Træ river man sig ikke på og er vel det nemmeste for en GDS-er. Og så er lægterne bredere, så de er nemmere at ramme når man skruer skruer i. :o)

Der er overhovedet ingen grund til at bruge træfiberplade + gipsplade i en almindelig bolig. Hvad du kan hænge op i den ene vægtype kan du osse hænge op i den anden. Der findes et uendeligt antal monteringsmetoder til gips.
Endeligt er det ikke rationelt at arbejde med 2 pladetyper hvis man kan nøjes med en.

Rækkefølgen af gulve, vægge og lofter hænger jo lidt sammen med de krav der stilles. Men normalt vil man lave gulvet, helt eller delvist, først. For at få et ordentligt arbejdsområde. Og gulve/vægge efterfølgende.

Skrevet af Juel på 30 apr 2011 12:46

Og der skal nye lofter og gulv op også, skal man bare gøre det på hele 1. sal og så sætte vægge op bagefter?

Gode råd/ideer søges



Hej Juel.

Vi er selv igang og jeg vælger altså at sætte væggene op først og så lave lofterne bagefter sådan at jeg er sikker på at lyden ikke vandre i mellem rummene igennem loftet.

Men der er nogle der siger det er lige meget.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ok, tak for jeres svar, så tror jeg bare det bliver med træ som skelet, men hvad med plader? 2 alm gips eller kun en fiber, som der er nu? hvad er at foretrække?

Jeg kan godt se fordelen i at lave lofter/gulv først, så har man en masse plads, og skal ikke skære så mange stumper til, men hvor meget ballade giver det med lyd?

Mvh

Morten

Det giver altså ikke lydproblemer, når blot du sørger for at der er tæt imellem loft og væg. Omvendt kan det da også give lydproblemer hvis du montere vægge først og lofter efter, der er et spørgsmål om at lave det tæt.
Annonce
Om man laver gipsvægge først, eller efterfølgende har altså ikke den helt store betydning, det nemmeste er dog at lave gulvet og gipslofterne først.

Jeg ville benytte 2 lag alm. gips, da det er nemmere at arbejde med, men 1 lag fibergips er der også mange der sværger til efterhånden.

Skrevet af Koludabyg på 30 apr 2011 22:31
Om man laver gipsvægge først, eller efterfølgende har altså ikke den helt store betydning, det nemmeste er dog at lave gulvet og gipslofterne først.

Jeg ville benytte 2 lag alm. gips, da det er nemmere at arbejde med, men 1 lag fibergips er der også mange der sværger til efterhånden.



He he.. Du skriver "ikke den helt store betydning", men så er der jo også en lille overførsel af lyd 

Det er i hvert fald det jeg selv går og tror på, for det var jo det man lærte i fysisk at hvis person lagde sit øre på bordpladen og den anden bankede i den anden kunne man sagtens høre det, og den lyd ville stadig vandre i pladen selvom der stod en luft tæt væg oven på.

Men kan da godt ske jeg må skrive en undskyld til de herre når jeg selv er færdig med mit projekt

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej Mads

Det var jo derfor jeg fortalte dig at jeg ville skille gipsen henover væggene, hvis an ikke ville opnår den smule lyd gennemgang henover væggen, men det er normalt ikke et problem for de fleste, da vi snakker meget lille forskel....

Jeg mener stadig at den løsning er bedre end den med væggen der går op mellem loftet, da denne jo også gennem væggen i toppen så bare overfører lyden, ved dog godt du har har tænkt dig at løse dette også med en væsentligt mere omfattende vægkonstruktion.

Men for den almindelig dansker, med et par værelser på 1.salen ville de sikkert ikke lægge mærke til forskellen.
Jeg forstår ikke hvorfor du ønsker at det skal være så lydtæt, det er vel kun dig der bor i huset sammen med din lille familie
En af fordelene ved at lave gipsloftet først, også gipsvæggene efterfølgende, er også at men senere kan flytte denne gipsvæg, uden større reparationer af gipsloftet til følge.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis