Slebet/poleret betongulv - blandninger ?

Hej.

I vores nye hus skal vi have slebet/poleret betongulve flere steder, men jeg har brug for lidt indput/kommentarer/råd for at få det bedste resultat.

Gulvet skal i alt være 12,5 cm tykt. Jeg havde tænkt at ligge 10cm almindelig beton og herefter ligge 2,5 cm beton med eksempelvis granitskærver som så skal slibes helt plant med en god maskine som jeg lejer.

Hvilke blandinger kan jeg bruge til det øverste lag ? kan jeg eksempelvis benytte stenmel i stedet for sand således at mellemrummet mellem granitskærverne også får samme "granit-farve"... Er der nogen som har forsøgt sig med blandinger som giver et pænt og ikke for "nistret/spraglet" resultat når de slibes ?

Jeg har også læst et sted at man bør blande noget hærder i blandingen således at betonen mellem skærverne får samme styrke - ellers kan man efter nogle år opleve at betonen slides mere end skærverne hvorved der opstår fordybninger i gulvet.

I det hele taget: Er det nogen som har prøvet dette før og som vil dele lidt ud af deres erfaringer.....





 Henning, Lolland

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du beskriver, lyder som Teresso gulve ! Prøv at henvende dig til en lidt ældre gulvlægger, de lavede den slags
Ja, terrazzo kan laves af ganske almindelig grå cement og knuste (granit)skærver.
Og der er mange muligheder. Skærvefarver, skærvestørrelser, cementfarver. Derimod mener jeg ikke at der til alm. terrazzogulve anvendes andet end skærver + cement.
Men der findes noget italiensk marmorpuds, (hedder det vist) til samme formål.
Du skal helt klart have fat i et et terrazzofirma for lidt vejledning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis