Gavl af krydsfiner

Hej

Jeg har for knap 2 år siden sat en ny gavl på huset lavet af krydsfiner, ligesom den gamle der blev pillet ned.

Pladerne er købt til formålet med beskeden om at de var til gavle og andet udvendig beklædning.

De er blevet malet med 2 gange gori 22 grunder og 2 gange gori 100 advance inden de blev sat op.

Problemet er at de revner over hele overfladen og jeg kan forestille mig det enten er fordi fineren er af dårlig kvallitet eller fordi pladerne er udsat for så megen sol at de bare ikke kan klare det og derfor udtører og revner, selvom de har fået 2 gange maling. ( Solen står direkte på gavlen fra først på eftermiddagen til ud på aftenen ).

For at løse problemet kan jeg vel pudse det let med sandpapir og så male ovenpå med nogle gode lag maling, men vil det hjælpe, eller vil jeg om 1 til 2 år have samme problem igen ?

Vil jeg kunne udbedre revnerne på anden vis, så det holder længere, eller skal jeg sætte nogle trykimpregnerede brædder udenpå, eller måske pille det ned og bruge noget helt andet ?

Håber på nogen kan forklare hvorfor det ser ud som det gør nu og hvad den bedste løsning vil være for at rette op på det.

Med venlig hilsen

Martin

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøver lige igen at vedhæfte billedet.

Velkommen til!
Jeg har det samme, men uden at jeg lader mig så ud af det!
Jeg køber noget træbeskyttelse i Harald Nyborg, Dropen, hedder det vist. Det holder fuldstændig lige så godt eller skidt, som det du der viser.
Det er meget let at smøre på, og jeg mætter så bare revnerne/sprækkerne og efterhånden sker der ikke mere, og det ser flot ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det kan måske skyldes de to x gori 22, hvis de har fået rigeligt.

Jeg malede min nye carport sidste år, med Gori 100 advance, fik der at vide, det var uhyre vigtigt, at grundingsolien ikke trådte blankt frem, det ville ødelægge vedhæftningen af, 100 advance.
Så var der noget med tiden mellem 22'eren 100 advance, der skulle overholdes.

Min maling ser stadigvæk ud som ny.

Jeg ville holde mig milevidt fra maling, der kommer fra HN J&F og lignende (dårlige erfaringer,)

mvh jens

Ja, det ser ikke for godt ud.

Og bortset fra det je_ns nævner fremgår det af produktbeskrivelsen at det er til TRÆ.
Men det burde jo osse gælde X-finer.

Enten er den type X-finer efterhånden blevet af så ringe kvalitet at den opfører sig som vist på dine billeder.
Eller osse er den gal med Gorien.

Du burde koniakte Gori og lade dem forklare hvad der er galt.
Hej,

Jeg har gjort præcis som du - dog med Gori 99.. Så måske det er grunden ?

Og mit er flot som den dag jeg malede for 3 år siden.. Sidder på sydvendt garageport


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
Det kunne være pga Opløsningsmidler. I får opløst limen i overfladen. Altid vandige produkter på krydsfiner.
En anden ting. Genbehandlings tørretid. 1 til 2 døgn. Men den tror jeg ikke på kan vær det som er fejlet.

ud over det.. Så ser det MEGET tørt/tyndt ud. Som om der ikke er nogen fylde i laget. Gori 100 ser ikke lige optimalt ud ?

Det professionelle malerarbejde kræver viden !

Malerfirmaet Nicolaj Larsen   Facebook

 

Hej og tusind tak for de mange svar.

Jeg har sendt en forespørgsel til Gori på hvorfor det ser ud som det gør og forklaret dem hvilke materialer der er brugt.

Så må vi se hvad de siger.

Jeg vil pudse det glat så snart vejert er til det og så give det 2 gange gori 100 igen, da jeg alligevel har en uåbnet spand stående fra sidst år. Med mindre Gori anbefaler noget andet.

Jeg ville egentlig helst skifte til Gore 88 som er Olie basseret og trænger bedre ind i træet, men det kan jeg vel ikke ovenpå vandbaseret, med mindre jeg sliber alt det gamle maling helt af...

Med venlig hilsen

Martin

Skrevet af Marti på 13 apr 2011 10:02

Hej og tusind tak for de mange svar.

Jeg har sendt en forespørgsel til Gori på hvorfor det ser ud som det gør og forklaret dem hvilke materialer der er brugt.

Så må vi se hvad de siger.

Jeg vil pudse det glat så snart vejert er til det og så give det 2 gange gori 100 igen, da jeg alligevel har en uåbnet spand stående fra sidst år. Med mindre Gori anbefaler noget andet.

Jeg ville egentlig helst skifte til Gore 88 som er Olie basseret og trænger bedre ind i træet, men det kan jeg vel ikke ovenpå vandbaseret, med mindre jeg sliber alt det gamle maling helt af...

Med venlig hilsen

Martin


De anbefaler at du ikke kommer oliebaseret ovenpå vandbaseret, men gerne omvendt..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

DLH skriver vedr deres profilerede krydsfiner at man ikke må grunde med Gori 11-22 da det opløser fenollimen i pladen. Måske er det det der er gået galt?

De skriver så desværre ikke hvad man MÅ bruge 😕 men mon ikke Gori 99 dur som beskrevet ovenfor?

Faldt over denne tråd og DLH vejledningen da jeg Selv skal i gang med at behandle sporplader.

Link http://www.dlh.dk/Produkter/Constru...dning.ashx


Martinb
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også