Maling af ru masonit

Jeg har overtaget et gammelt tørreloft i min ejendom, som jeg skal bruge til kontor og værksted (ikke beboelse). Under skifertaget ligger et undertag af masonit/Huntonit(?), som sluger en masse lys. Der er kun to små vinduer i taget.  Jeg havde derfor overvejet at male masonitten, men kunne godt bruge et par råd om hvordan jeg sparer arbejdsgange (der er mange kvm og jeg skal ind mellem bjælkerne) og vælger det bedste produkt i fht gennemslag osv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Zann

Du kunne måske sprøjte maling på med en maler-sprøjte & kompressor.

Husk hvis du bruger en sådan må/skal du reducere trykket ellers ødelægger du maler-sprøjten.

En form for spærre grunder for at undgå gennemslag.

En elektrisk maler sprøjte kunne måske også bruges.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Takker for rådene. Har overvejet at få fat i en elektrisk sprøjte, som vist godt kan bruges så længe produktet er vandbaseret.

@Koluda. Jeg har en mail liggende hos importøren om det samme. Har ikke kunnet finde noget på producentens hjemmeside eller på montagevejledningen. Havde godt overvejet om det kunne lukke overfladen for meget, men omvendt er masonit jo rimeligt hårdt presset, kogt træfiber, så mon ikke noget vandbaseret vil give det mulighed for stadig at passere i rimeligt omfang?
Jo, men det er jo altid godt lige at være på den sikre side...
Hvis det var mig selv. Malerteknisk rigtigt eller ej, så ville jeg bare bruge en almindelig vægmaling glans 5.
Ikke noget med isolerende maling, så bliver der "lukket" af. Om der så kommer gennemslag. Jaah bare du får lysnet.
En 5'er har som regl en ok vedhæftning, samt de er ret diffusionsåben (dem jeg kender til)

Det professionelle malerarbejde kræver viden !

Malerfirmaet Nicolaj Larsen   Facebook

 

Annonce
Nå, Koluda havde ret. Fik endelig fat i importøren for nylig, som sagde at Huntonit er behandlet med en slags voks, og derfor ikke må males.
Så jeg må vel bare sætte en helvedes masse lys op. Alternativt skulle man isolere og sætte en beklædning op, men så er man jo oppe i en noget anden prisklasse.
Hvis masoniten er gammel og hjemmehørende i DK er det ikke huntonit, men ganske alm. masonite.

Som kan males, evt. sprøjtemales med alm. vægmaling - incl. spærregrunder- og sikkert blive et udmærket rustikt loft.
Det har den grønne overflade, og er lagt for omkring 10 år siden, så er desværre ret sikker på det er Huntonit. Det er et sadeltag, og der er ret mange kvm., så vil nok være en bekostelig affære at isolere mellem spærene og smide beklædning på. Men det ville gøre det mere anvendeligt.
"Gammelt tørreloft og 10 årig grønligt masonite". Så skal det nok være Huntonit.

Men hvis det ikke må males fordi det er voksbehandlet, så må det vel kalkes. Eller påføres transparant vandbasseret træbeskyttelse.
Almindelig kalk er piv-hamrende diffusionsåben - så vidt jeg ved.
Men om farvestoffer osv. fra Huntoniten slår igennem ved jeg til gengæld ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også