Spørgsmål til tømrerne - spærtræ - konstruktion

Hej alle sammen
Har nu besluttet mig for at bygge til efter min originale plan, så mine tidlige indlæg er ikke så relevante mere.

Jeg skal sikkert have hjælp fra en prof til det kommende tømrerarbejde, men prøver alligevel at få svar herinde.

Se billder:

Spær1:
Dette er et billede af hvordan jeg forestiller mig min tagkonstruktion skal se ud.
den midterste lodrette bjælke (i alt omkring 20 på 10 meters bredde) skal sættes af på ny sokkel.
Denne skal støtte de "to" tagkonstruktioner som hviler på denne samt ydermuren.

Spær2:
Her et nærbillede af hvordan jeg forestiller mig at det skal laves, selvfølgelig med sømmåtter osv.

Hvad siger i?

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi siger, med risiko for at blive kaldt et penittengryn , at sådan en lodret fidus hedder en stolpe eller søjle. Eller måske en bærende væg.

Som jeg ser det er det væg der skal bygges?
Der i midten.
Og der ovenpå læger du spærene.
Men hvad med selve rummet. Skal det være opdelt på den måde?
Hej Hpox
Takker, jeg lærer gerne nye ord :-)

Se skitse for forståelse, ikke nemt at forklare via tekst.
I princippet skal jeg beholde det værksted jeg har nu aom parkering, og jeg bygger så en del til der skal fungere som nyt værksted med værksted

På billederne ses en idé jeg er rimelig tilfreds med, dog bliver den gang/passage bag værkstedet fjernet og der bliver 6m bredt inde hvor jeg regner med at skulle have min autolift.

Du ser på sidste billede at jeg også ønsker et loftrum over mit parkeringsområde, den har jeg nogenlunde styr på.

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
hvad med stål spær istedet?
Har overvejet stål, men dér skal jeg lave punkt fundamenter i mit eksisterende værksted samt et sæt stålspær koster 50.000kr.
får jeg styr på konstruktionen i træ er det både nemmere og billigere på den måde.

Men tak for fiffet.

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)

Vælg denne løsning af det går aldrig galt, i tagfoden ligger du murpap på væg og en trykimp. 50*100 som fastgøres til væk. I kip ligger du en bjælke som dim. efter hvor stor et frit spænd du behøver, spær fastgøres med vinkelbeslag 90*90 m. ribbe. Når dette er gjort og hvis konstruktionen ikke er stabil laver du et vindkryds med trækbånd. Det holder bare.

Annonce
Jeg har endnu ikke forstået hvad der er eksisterende og hvad du vil bygge nyt?
A dupond:
Det ser bare fint ud, jeg studerer lige nærmere og håber du kan give mig flere indputs.

Jeg er lidt i tvivl om hvor mange spærjeg skal bruge, regner med at det hedder "tungt tag"
Der skal lægget et tegltag samt isolering og underbeklædning.

Havde regnet med at lave spær for hver 50cm, men det er måske overdrevet?

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)

Giver dette mening? :-)

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Ja glem alt om 50 cm, afstanden fra hvor spærret ligger og hviler afgøre hvilken dim. Hvis du vælger den forkerte dim. og sætter spærene pr. 50 bliver resultatet stadig dårligt. Så vælg spær afstand pr. 90 cm altså fra midt spær til midt spær, vælg standard spærtræ fra trælast i rigtig dim.
Det er klart det billigste og hurtigste.
Lyder godt.
Værkstedet er 10 meter bredt, så det kommer nok til at passe med at jeg skal bruge ca 11 stk så.

Hvad med de lodrette stolper, hvor store tror du de skal være?
Hvordan stiver jeg dem af, skal jeg bygge væggen som en skillevæg - altså med lægter imellem for at støtte.

Må have set nærmere på dimensioneringen, spænd er ca 6 meter og hældningen bliver 40 grader.
Har fået fortalt at jeg skal bruge 8" spærtræ.

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis