Skal fodblik føres ned i tagrende

Hej

Jeg har lige opdaget at fodblikket ikke er ført ned i tagrenden på den ene side af vores hus - skal den ikke være det ?

Tagkonstruktionen blev lavet af en tømrer for 3 år siden i forbindelse med en tilbygning, så måske jeg skal tage fat på ham og bede ham komme og rette fejlen - eller er det for sent ?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fodblikket skal først og fremmest virke efter hensigten.
Dvs. vandet skal ende i tagrenden. Det er jo f.eks. ikke særligt hensigtsmæssigt hvis fodblikket stikker så langt ned i tagrenden at det bliver svært at rense samme tagrende.
Selvfølgelig bør den jo være placeret ens på begge sider af huset, og når vi snakker en ny tagkonstruktion er der jo ingen undskyld for begge sider ikke er helt ens.

Fodblikket skal ikke nødvendigvis helt ned i tagrenden, men det skal som minimum rende så langt ud, at der er et par cm udover bagkanten på jeres tagrende, så vandet ikke ved vindpåvirkningen kan rende bagom dine tagrender.

Der er 0,5 til 1 cm luft mellem tagrende og fodblik, så vandet kan godt komme bagom tagrenden. Faktisk sidder fodblikket sådan, at det vand der vil drypper derfra altid vil ryge bagom tagrenden.

Jeg tror jeg prøver at tage fat på tømreren der har lavet det. Så må vi se om han vil kendes ved fejlen og rette den nu her 3 år efter han har lavet det.
Er det ikke tagrenden som er monteret for lavt? Er fodblikket lavet i blik, altså at tømreren?
A.Dupoint : Jo jeg tror det er tagrenden der er monteret for lavt. Fodblikket er lavet i blik af tømreren.
Ja tænkte det nok, tømreren har bukket rendejern/ konsoljern for lavt og det ser jo sikkert dumt ud. Tagrenden skal laves om
Tagrender skal laves af blikkenslagere og ikke tømrere der tror de ved hvad de laver!. Vi sætter jo heller ikke gips vægge op.

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

He he, det kunne næsten kun komme fra en blikkenslager det der.

Må håbe du er bedre til at bruge en loddestok end de fleste af dine kollegaer jeg er stødt ind i så, for jeg har ikke set mange blikkenslager få lavet tagrenden så der rendt faktisk en ordentligt fald på tagrende efterfølgende.

Men uanset hvad, så hvis fodblikket faktisk er så langt tilbage at det kan rende bagved tagrenden, så er det i hvertfald ikke med rendejern, for det er da umuligt... men sikkert med konsoljern som sidder for lavt, kombineret med at fodblikket er trukket alt for langt tilbage.

Dette plejer eller kun at være et problem når der enten lægges tag på tag, og tagrenden derved ikke hæves, eller at tømreren laver noget klamp og ikke laver tagfod, men montere fodblik og tagrenden så langt nede at tagstenen jo hænger 6-7 cm over tagrenden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis