Omlakering Faaborg snekke

Jaja er allerede godt igang med projektet, men med de guldkorn jeg tidligere har fået til mine andre projekter på den gamle snekke kan jeg lige så prøve med dette også.

Hele båden skal omlakeres (sprøjtes) med Hempel Polybest Pearlwhite - og grundes med Hempel Light Primer.

Vil bla gerne være sikker på min fremgangsmåde:
1: Tørrer overfladerne over med fortynder (for at fjerne gammel voks og lign)
2: Pudser med excentersliber korn 150.
3: Spartler steder der er små skader.
4: Pudser igen.
5: Grunder 2x med Light primer med mellemslibning.
6: Pudser igen med korn 400.
7: Tørrer overflade med fortynder.
8: Tørrer overflade med harpiksklud.
9: Afdækning
10: Sprøjtelakerer.

Er i enige i fremgangsmåde?

Tillægsspørgsmål for nuværende:
1: Båden er tidligere malet og grundet (rullet) med seriøs 2-komponent fra Lindø.
Det behøver jeg ikke fjerne helt, vel? Det er lavet rigtigt, altså er der ingen steder det skaller, men sidder absolut fast. Forventer det blot skal matslibes hvor dette er nok?

2: Flere steder er den originale overflade ikke tilfredsstillende - Grovkornet i glasfiberarbejdet, og bør derfor spartles.
Kan jeg her blot bruge en 2-komponent finspartel (fra eksempelvis Biltema) som jeg plejer på bilen, eller er jeg tvunget til at finspartle med gelcoat?
Forestiller mig at gelcoat er et mareridt at slibe i efterfølgende - det er finspartlen jo ikke..... Men kan det holde på båden?

Er pt. igang med position 2 og skal snart spartle. Vil helst bruge finspartel, men hvis det ikke holder er jeg jo nødt til at bruge noget andet... Hvad bruger i?
Jaja er allerede godt igang med projektet, men med... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et rigtigt flot resultat du har opnået

Jeg har heller ikke kunnet enes, med de elektriske sprøjter.
Men det er nok, som du er inde på, fordi man har prøvet en til luft.

Er det Hempels Polybest du har malet med?

mvh jens

Har selv lakeret båd og fik at vide at der ikke måtte poleres før næste sæson.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja 2 * Polybest Pearlwhite - inden da 2 * Lightprimer. Dyre dråber, men burde også holde nogle år.

Jamen så må jeg vente med at beskytte lakken til næste sæson, havde det faktisk lidt på fornemmelsen kan bare ikke huske hvor jeg læste at der min. skulle gå 3 mdr... Så kommer jeg jo bare det hurtigere i Sundet :-)
For at være helt sikker på behandling efter lakering sendte jeg en mail til Hempel.

De anbefaler at vokse/lakforsegle inden søsætning, dog min 14 dage efter sidste lag Polybest.
Iøvrigt anbefaler de "Wax m. TecCel", men de vil jo gerne sælge produkter som alle andre....

Altså vælger jeg at lakforsegle inden søsætning, så der går liiige en lille uge mere inden søsætning, hmmm....
Yep, så kom den "smukke" (afhænger nok af øjene der ser) gamle snekke i Sundet.
Totalt renoveret fra yderst til inderst... Det er faktisk kun skrog, skot agter, midt og i stævn der ikke er skiftet.

Tør slet ikke nævne hvor mange timer jeg har brugt, men blot påpege at turen i Lørdags rundt om Thurø og efterfølgende til Skarø og retur til lystbådehavnen i Svendborg - i aften solen - er alt arbejdet værd.....

Synes selv jeg (for meget få midler, og mange timer) har fået den perfekte cruiser på Den Sydfynske Kyst..... Kan gå under Thurø broen, Siø broen - det gør at mine 6 knob virkelig kan bruges, når nu jeg ligger midt i det hele.

Det har taget et års koncentreret arbejde at forvandle en nærmest skrottet snekke til en stor fryd for øjet - såfremt man kan lide den slags skiw.

Smider lige nogle billeder fra før og nu......

Da jeg såden første gang i Kerteminde!

Alt havde fået lov at forfalde gennem 3 år på land - samt måske 4 år mere inden da.
Intet virkede... Ledningsnet, maskine, aptering.
Af forskellige årsager forelskede jeg mig i den gamle snekke og var klar over at det ville koste timer og en del penge at få den op at stå igen, men jeg havde lyst!!!

Skrog nymalet: 2*lightprimer + 2*Hempel Polybest Pearlwhite. Billederne retfærdiggører faktisk ikke resultatet...

Den nye dørk monteret, og maskine renoveret:

Loft i kahyt:

Kahyt inden detaljer på plads: Låg kistebænke, hynder, skot stævn, og alle mine fine detaljer med massiv Mahogny - ikke mindst i kahyttaget...

På sin plads i Sundet:

Ikke alle billeder retfærdiggør den stand "Mirage" står i nu, men jeg kunne altså ikke vente med at dele resultatet af vinterens timeforbrug - trods det at nye billeder ville have været på sin plads! Det "sidste"er udført.
Jeg vil med denne lille session sige MANGE TAK for de mange uundværlige råd jeg har fået med renoveringen af min Faaborg 20.
Smider nogle helt opdaterede billeder op når de er i kameraet......

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Engel.. det er jo blevet en flot "skude" og flot arbejde

Hvor ligger båden ?? kan se du også er fra Svendborg. og Sundbroen er i baggrunden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ligger ved Vestbroen - vest for den runde lystbådehavn - på en så kaldet låneplads, da de jo havde planer om at udbygge havnen, men det er lidt svært uden finanser til projektet.

Har været skrevet op i 3 år til en plads i lystbådehavnen, men står indtil videre nede som nr 78 - så der går nok lige et par år inden jeg kommer derind.

Iøvrigt er Vestbroen den bedste plads mht. udsigt. Ligger med agter ud mod Svendborgsundbroen, og har hele udsigten mod Rantzausminde når jeg blot sidder i båden og nyder en stille en.
Enenste minus ved pladsen er manglende strøm på broen, og så er pladsen lidt udsat når vestenstormen raser, men gode fortøjninger kan afhjælpe meget...
Vi ligger i Vindeby og er efterhånden nr. 1 på ventelisten.. Men efter 2 års venten fik vi tilbudt en plads på øret. Men vi var godt dækket ind med låneplads i Vindeby.. Men den er kun for både hvor ejeren bor i Vindeby

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

GOM: Har lige sagt ja til en plads på Christiansmindebroen (den er trods alt nyrenoveret) så nu er jeg fastligger..

Synes det er et lidt kedeligt sted, og umiddelbart udsat for meget strøm og ikke mindst vind - har du nogle erfaringer, eller gode råd mht. pladsen. Jeg kommer til at ligge på øst siden, altså mod Svendborg.....
Vi her lige fået en fast plads efter 4 år på venteliste i Vindeby.. Og så skal jeg lige rette hvad jeg skrev før.. nemlig at man bare skal bo på Tåsinge og ikke kun i Vindeby.. For at få plads i Vindeby Havn.

Christiansmindebroen ved jeg ikke præcis hvor ligger.. er det på Fynsiden mellem Svendborg havn og Thurø?? Der hvor sejlretningen skifter?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også