Omlakering Faaborg snekke

Jaja er allerede godt igang med projektet, men med de guldkorn jeg tidligere har fået til mine andre projekter på den gamle snekke kan jeg lige så prøve med dette også.

Hele båden skal omlakeres (sprøjtes) med Hempel Polybest Pearlwhite - og grundes med Hempel Light Primer.

Vil bla gerne være sikker på min fremgangsmåde:
1: Tørrer overfladerne over med fortynder (for at fjerne gammel voks og lign)
2: Pudser med excentersliber korn 150.
3: Spartler steder der er små skader.
4: Pudser igen.
5: Grunder 2x med Light primer med mellemslibning.
6: Pudser igen med korn 400.
7: Tørrer overflade med fortynder.
8: Tørrer overflade med harpiksklud.
9: Afdækning
10: Sprøjtelakerer.

Er i enige i fremgangsmåde?

Tillægsspørgsmål for nuværende:
1: Båden er tidligere malet og grundet (rullet) med seriøs 2-komponent fra Lindø.
Det behøver jeg ikke fjerne helt, vel? Det er lavet rigtigt, altså er der ingen steder det skaller, men sidder absolut fast. Forventer det blot skal matslibes hvor dette er nok?

2: Flere steder er den originale overflade ikke tilfredsstillende - Grovkornet i glasfiberarbejdet, og bør derfor spartles.
Kan jeg her blot bruge en 2-komponent finspartel (fra eksempelvis Biltema) som jeg plejer på bilen, eller er jeg tvunget til at finspartle med gelcoat?
Forestiller mig at gelcoat er et mareridt at slibe i efterfølgende - det er finspartlen jo ikke..... Men kan det holde på båden?

Er pt. igang med position 2 og skal snart spartle. Vil helst bruge finspartel, men hvis det ikke holder er jeg jo nødt til at bruge noget andet... Hvad bruger i?
Jaja er allerede godt igang med projektet, men med... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er. Lige ud for Hotel Christiansminde.
Iøvrigt tillykke med pladsen.
Har også selv stået på venteliste i 4 år. Har dog valgt fortsat at stå på rokadeplads, så jeg kan komme i den runde havn med tiden.
Skrevet af Engel på 14 jan 2012 20:47
GOM: Har lige sagt ja til en plads på Christiansmindebroen (den er trods alt nyrenoveret) så nu er jeg fastligger..

Synes det er et lidt kedeligt sted, og umiddelbart udsat for meget strøm og ikke mindst vind - har du nogle erfaringer, eller gode råd mht. pladsen. Jeg kommer til at ligge på øst siden, altså mod Svendborg.....

Glemte at svarer på dit spørgsmål.

Du skal have nogle solide fortøjninger og så sikre dig at de ikke gnaver i pælen, bådebroden eller båden. 
Og så SKAL du have gummi eller fjedre eller andet det kan fjedre når båden gynger.

De har nogle der er til at betale i Biltema.dk.. Men det er ikke noget du skal købe for småt eller dårligt.

Jeg tror godt at jeg kunne finde på at sætte 2 på hver fortøjning, men jeg har også prøvet at få hevet en klampe af på jollebroen i Vindeby Havn.. Den ligger lige så udsat som din bro.

Hvis tovværket gnaver nogle steder så sæt sådan en ledningssamler / skjuler på som evt. denne 
Det fås også i sorte i Harald Nyborg og jem&fix. De glider og så gnaver det ikke i tovet

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar.
Har gode 18mm fortøjninger med den store forsheda på alle 4.
På vestbroen havde jeg fortøjningshjul monteret på pælene, så jeg kunne trække båden ud fra broen når jeg forlod den - så er det lidt sværere at hoppe hurtigt ombord for banditter, og let at komme ombord med diverse dåseøl og madpakker :-)
Havde jo truet med billeder der illustrerer det færdige resultat, og man skal jo holde hvad man lover (sig selv :-))

Kahyt udvendigt:
Valgte at udskifte den gamle glasfiberluge med et skylight. Var meget i tvivl om det ville gå til en gammel snekke, men er meget tilfreds. Var nødt til at konstruere en massiv mahogny ramme over/under da jeg ikke kunne få den til at passe ellers.....Også til udluftning...
Iøvrigt er mit kamera ikke godt nok. De mørke områder indvendigt findes ikke i virkeligheden....



Dørk:
Alt er afrenset og grundet/lakeret med Biltema Epoxy grunder/top (også i kahytten) Det gør jo rengøring til en leg. Måske lidt nørdet, men det er timerne værd synes jeg selv :-)
Har iøvrigt skiftet helle rammesystemet ud fra fyr til eg



Kahyt:
Bordet passer naturligvis ned mellem kistesider, så der kan redes op til db seng.


Styrehus:
Biltemas dioder er monteret under mahognykanten på kistebænke. Giver et vildt flot lys med meget lidt forbrug.

Messingringene i kistebænke er egentlig lamper, men jeg har valgt at montere uden pærer så de fungerer som udluftning:


Det var hvad jeg ville "nøjes" med . Har lavet MANGE andre detaljer, men man skal vel begrænse sig bare lidt.
Iøvrigt mange tak for alle jeres fantastiske vedledninger/råd undervejs.... Det har altså været guld værd.

Er pt 100% klar på 2012 sæsonen, men synes ikke jeg vil i vandet før vejret er til det...Umiddelbart vil det sige små 14 dage
Snekken er kun til absolut fornøjelse, ellers bruger vi kammeratens Arvor 20

Fantastisk sæson til jer alle...........





Hvor er det flot arbejde, du har udført.

Vh Rohden
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

flor arbejde! kan du huske hvor mange L maling du brugte ?

Nej desværre, købte det løbende....

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også