Omlakering Faaborg snekke

Jaja er allerede godt igang med projektet, men med de guldkorn jeg tidligere har fået til mine andre projekter på den gamle snekke kan jeg lige så prøve med dette også.

Hele båden skal omlakeres (sprøjtes) med Hempel Polybest Pearlwhite - og grundes med Hempel Light Primer.

Vil bla gerne være sikker på min fremgangsmåde:
1: Tørrer overfladerne over med fortynder (for at fjerne gammel voks og lign)
2: Pudser med excentersliber korn 150.
3: Spartler steder der er små skader.
4: Pudser igen.
5: Grunder 2x med Light primer med mellemslibning.
6: Pudser igen med korn 400.
7: Tørrer overflade med fortynder.
8: Tørrer overflade med harpiksklud.
9: Afdækning
10: Sprøjtelakerer.

Er i enige i fremgangsmåde?

Tillægsspørgsmål for nuværende:
1: Båden er tidligere malet og grundet (rullet) med seriøs 2-komponent fra Lindø.
Det behøver jeg ikke fjerne helt, vel? Det er lavet rigtigt, altså er der ingen steder det skaller, men sidder absolut fast. Forventer det blot skal matslibes hvor dette er nok?

2: Flere steder er den originale overflade ikke tilfredsstillende - Grovkornet i glasfiberarbejdet, og bør derfor spartles.
Kan jeg her blot bruge en 2-komponent finspartel (fra eksempelvis Biltema) som jeg plejer på bilen, eller er jeg tvunget til at finspartle med gelcoat?
Forestiller mig at gelcoat er et mareridt at slibe i efterfølgende - det er finspartlen jo ikke..... Men kan det holde på båden?

Er pt. igang med position 2 og skal snart spartle. Vil helst bruge finspartel, men hvis det ikke holder er jeg jo nødt til at bruge noget andet... Hvad bruger i?
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har selv lavet den brøler, at bruge finspartel, nogle enkelte steder, og  malet over med Gelcoate+voks,  der er der kommen små buler, ikke osmose, men faste buler, som om spartlen har udvidet sig.
Skal da ikke udelukke der findes noget der dur, det jeg brugte var fra Sikkens, så det var ikke et billigt produkt.

Ellers brug noget glasfiberspartel, eller nogle lag topcoate.

Det er umuligt at vudere for mig, og det nuværende maling er ok underlag, for videre lakering.
Jeg ville foretrække at slibe ned til orginal gelcoate, men det er selvfølgelig et kæmpe arbejde.

Står du inde i varmen, når du skal male?
Ofte er utelstrækkelig temperatur, og for høj luftfugtighed årsag til problemer.
Det er ikke nok luften er 15 grader, selve skroget skal også være det (objekt-temperatur)

Ellers lyder det fornuftigt...

mvh jens
Var også lidt betænkelig med alm finspartel, men tænkte at det vel ikke er meget anderledes end at male en bil - malings produkterne er nok ikke meget anderledes, men....

Står ikke inde i varmen, men i en stor lade. Temperaturen i laden er i store træk den samme som uden for.
Mener faktisk jeg læste på Hempel.dk at den optimale temperatur var omkring de 15-18 grader. Så er potlife på malingen lidt længere, og sprøjtestøv problemer bliver derfor mindre.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan roligt bruge spartel til biler, du kan også lave dit eget af polyester og teknisk talkum, som jeg brugte da den gamle kutter fik glasfiber, men på mndre buler, sidst i processen færdigblandet bil spartel. Og som jeg plejer at sige, ved ikke om det er holdbart, for der er kun gået 30 år siden.
Begge dele skal beskyttes/males da de er vandsugende.
Du kan også købe en mindre portion epoxy samt pulver og lave spartel af det eller købe 2 små dåser som man blander en portion af, tror det er fra Plastic Padding, men som gelcoat vil det gerne løbe. Det er så ikke vandsugende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hehe.... Når der kun er 30 års erfaring mht holdbarhed, ja så ved jeg ikke om jeg også tør prøve.
Ja hos mig gik det galt efter 2-3 år, måske var spartelmassen, bedre for 30 år siden.

Nu var det også finspartel jeg anvendte, måske karoserispartel-masse er bedre.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville foreslå International Epoxy spartel, som har en højere tæthed som polyester eller finspartel.
Købte Epoxy spartel fra Biltema.... Lang tørretid men ellers umiddelbart glimrende produkt.
Bortset fra det har jeg "satset" og brugt finspartel, også fra biltema - det vil vise sig om det kan tåle de grader der kommer når solen står lige på i det Sydfynske Øhav. Ellers er status:

Den gamle snekke pudset og klar til afdækning og finpudsning i kanter og hjørner.... Hold da ferie hvor er det et stort arbejde!!!!
Har tidligere ordnet flere biler, men ikke 6 mtr lange og 2,5 brede

Nååå, regner med at 1. lag grunder (Hempel Light Primer) påføres Torsdag og så burde det gå fremad....

Skal jo også i vandet

Er stadig i fuld gang med at brænde timer af på den gamle snekke

Til dem der kunne blive fristet af Hempels "salgsvideo" omhandlende Wagner W550 sprøjte kan jeg kun sige:
Er man blot lidt erfaren med trykluft og sprøjtepistol, så køb den ikke!

Den leverer for det første ikke nok materiale til en fornuftig arbejdsgang, og for det andet er den begrænsede mængde ikke forstøvet fint nok til et tilfredsstillende resultat.

Måtte selv kæmpe med at fragte kompressor + tilbehør til laden - jeg opgav den eldrevne pistol ret hurtigt.

Resultat med luft er dog som det skal være, her blot grundet:

Alle de timer med forarbejde gøres efterfølgende med 80min sprøjtetid

Så skal der finpudses/spartles og så 2*toplak.
3-4 uger så smider jeg en helt og aldeles renoveret snekke i sundet

Hov hov.... Nyd forresten lige den flotte form på kahyt ruffet, det er vellykket
Læs evt: Forruf er sluppet i lamineringen
Det er utroligt hvad få remedier kan gøre: Excentersliber, sandpapir, fortynder, grunder og topmaling... Og så en masse timer;

Toplak fribord:

Toplak Overbygning:

Montering påbegyndt:

Valgte at færdiglakere fribord først - for derefter at dække det af - og så sprøjte overbygningen/dækket.
Vurderede der var for mange M2 til at jeg kunne sprøjte det hele på en gang. Her ville sprøjtestøv umiddelbart være et problem, og bare det at komme rundt over det hele uden at ødelægge allerede sprøjtet område.

Er der nogen der ved hvornår jeg bør beskytte lakken med voks eller ligende produkt????
Skal det gøres inden kommer i vandet (14 dage) eller bør jeg vente til næste sæson? Synes ikke jeg nogen steder kan læse hvornår man beskytter lakken efter omlakering, blot at den er hærdet efter 7 dage/20 grader eller 14 dage/10 grader.....

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også