Fræse i mur + fjerne radiator

Hej alle sammen

Jeg skal fræse riller i mursten til ledninger, men er i tvivl om man kan bruge en overfræser? Findes der jern der kan klare det og kan maskinen overhovedet klare det?

Alternativt har jeg en vinkelsliber, er det bedre?

Et andet spørgsmål:

Jeg skal have fjernet en radiator i mit køkken. Er det noget man selv må fjerne eller skal der en vvs'er ind over? Hvis det er noget man selv må fjerne, er der så noget jeg skal være specielt opmærksom på?

Ser frem til at høre fra Jer.

Jesper

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jesperbha.

Nej en overfræser er ikke beregnet til dette, du må da kunne leje en rille-fræser på det lokale byggemarked, hvis du ikke har held første gang kan du jo bruge telefonen og finde ud af hvor.

Om vinkelsliber er bedre skal jeg ikke kunne sige men men tror det ikke, kommer jo også an på om det er 2 m elle rigtig mange m du skal have fræset.

Men det støver huset totalt til, mener der er af-sugnings studs på en rille-fræser til støvsuger.

At fjerne en radiator er almindelig vis Vvs arbejde(så vidt jeg ved)


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nej du kan ikke bruge en overfræser! En almindelig vinkelsliber med diamant klinge kan anvendes men ikke anbefales! Lej hellere en murrille fræser med støvsuger. Bemærk der findes forskellige typer afhængig af mur type. Du må gerne selv fjerne en radiator, hvis du har dit eget centralvarmeanlæg. Men ikke ved Fjernvarme. (Husk at tømme anlæg for vand.

Hilsen Michael

Det fikser jeg...
Hej begge

Vi har eget naturgasfyr, så tror jeg vil gøre forsøget med radiatoren. Røret skal jo bare plumberes nede i kælderen.

Jeg skal ikke rille så meget, så tror en venkelsliber kan anvendes. Vil dog lige se hvad en rillefræser koster.

Tak for svarene

Jesper
Skrevet af Jesperbha på 29 mar 2011 11:17

Hej alle sammen

Jeg skal fræse riller i mursten til ledninger, men er i tvivl om man kan bruge en overfræser? Findes der jern der kan klare det og kan maskinen overhovedet klare det?

Alternativt har jeg en vinkelsliber, er det bedre?

Et andet spørgsmål:

Jeg skal have fjernet en radiator i mit køkken. Er det noget man selv må fjerne eller skal der en vvs'er ind over? Hvis det er noget man selv må fjerne, er der så noget jeg skal være specielt opmærksom på?

Ser frem til at høre fra Jer.

Jesper


Hvis du vil undgå støv (og vrøvl med konen/samlever) hugger de par meter med hammer og mejsel. De par meter betyder under 200 meter .Jeg er fra den tid, hvor elektrikere huggede riller med hammer og mejsel. Såfremt dit varmesystem ikke er tilsluttet et offentlig net, må du gerne lave det selv. Du påtager dig også dermed ansvaret for udførelsen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis