sokkel

hejsa. jeg har støbt noget sokkel i fredages, som skal bruges til en stor havepavillon. jeg havde den gamle til at hjælpe med at blande og da vi var færdige kunne jeg se at han havde sparet på cementen, ud fra de sække der er blevet bruget kan jeg se at det nok er blevet blandet i forholdet 1 cement og ca. 10 støbemix.  så nu er jeg bange for at der ikke komme til at holde og overvejer om jeg bare skal brække det op og begynde forfra .jeg har været ude og se på det i dag og det virker til at det ikke rigtig hærder.
bliver det stækt nok til at det kan holde og er det fordi det er så koldet at det ikke hærder eller fordi der ikke er cement nok i?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kig på det igen imorgen, tager noget tid at hærde. både jord og luft er meget fugtigt.
Blandingsforholdet til alm hus fundament er 178 kg cement og 1946 kg støbemix, eller så tror ikke det bliver et problem med 1-10 til en havepavillon.
"178 kg cement og 1946 kg støbemix" ... Dejlig nemt at huske! :o)

Men det svarer til betonblanding 1 del cement til 7,2 dele støbemix.
Og det er hvad Ålborg Portland anbefaler til fundamenter for parcelhuse.

" virker til at det ikke rigtig hærder" Kan du pille i det med fingene? Eller sparke det i stykker? Eller hva'

Det jo et problem hvis I har haft nattefrost de seneste 2 nætter.

Og hvis betonen ikke er dækket af på nogen måde???

Så fryser vandet og betonen ødelægges i nogen grad.

Så afdækning skal der til.

(Vent endeligt med at brække noget som helst op)





ja noget af det kan man pille i med fingerne men noget af det er fast nok.
jeg har haft plastik over de her nætter hvor der har været natte frost for..
det skulle ha været dækket af med vintermåtter!!

blandingen er nok lige til den svage side, men burde absolut være et problem
at du kan pille lidt i betonen nu betyder ingenting, betonen er 28 dage om at hærde færdig.

så ta du det bare helt roligt,, det skal nok bære

Jow, det er absolut et problem.
Hvis betonen kan pilles fra hinanden med fingrende efter tre dages hærdetid så er den gal.
Ved normal styrkeudvikling ville den slet ikke kunne pilles fra hinanden.

Men det gør for så vidt ingen forskel. Hvis betonen er frostskadet kan den osse nemt hakkes væk om en uge. Hvis den bare hærder alt for langsomt så bare afvent udviklingen.
Annonce
har været ude og se på det i dag og det virker mere stærkt men det virker som om at det stadig er vådt og langt fra hærdet.

har været ved at regne lidt på cement forholdet. vi har ca gravet 0.9 kubik meter jord op til sokkel, vi har brugt ca 125 kg cement til til sokkelen.. findes der ikke en formel så man kan regne ud om der er nok cement i?
Hej
1 m3 støbemix fylder når den er blandet ca 0.9 m3
På Ålborg portland er der en beregner. Jeg valgte uarmeret beton passivt miljø. - alm parecelhusfundament . Man kan ikke vælge lige det du beskriver, men der står blandings forhold 1 : 7,2
Der er til 1 m3 færdig blandet beton brugt 180 kg og 1.18 m3 støbemix. Dvs du sku ha brugt 1 m3 støbemix og 162 kg cement til 0.9 m3 færdig blandet beton. Så tror din udregning 1:10 passer nogenlunde.
Jeg ville vente lidt længere, temperatur og jord fugtighed taget i betragtning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis