Maling af mdf-plade - mærker efter rulle!?

Jeg er gået igang med et projekt med at lave et spisebord. Jeg har således købt en sort mdf-plade, som jeg jo gerne vil have helt sort. Har fået anbefalet noget køkkenbordslak (mat, glans 10) som jeg så ellers er gået igang med at male med. Problemet er bare at selv efter 4 gange maling kan man stadig se mærker efter hvor malerrullen har "kørt".. Hvordan kan jeg undgå det??

Det skal lige siges at jeg til mit nuværende spisebord, som er halvt så stort, har gjort det samme. Den eneste forskel er at den mdf-plade mit nuværende bord er lavet af ikke var sort, men bare almindelig. Jeg synes at jeg kan mærke forskel i overfladen på de to plader - hvor den sorte er mere ru og den anden ret glat i overfladen.. har det noget med det at gøre? Mit nuværende spisebord er rigtig pænt i overfladen og altså malet med nøjagtig samme lak.

Jeg tænker at bruge en rystepudser og så få det slebet i bund, men jeg ved ikke om det er måden at gøre det på, og så starte forfra?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge en lakpensel - så bliver der ingen mærker efter rullen jo. :o)

Men er du helt sikker på at du har brugt helt ens laktype og rulle til de 2 forskellige bordplader.

Lakkens sammenflydningsevne og rullens finhed er jo afgørende for resultatet.

Hvilken laktype og hvilken rulletype har du brugt?
Ah, jeg ville nok ikke bruge en pensel på sådan en flade.
Udover det, en lille opfordring. Kunne det ikke være en ide at du lige smed nogle billeder ind??
Så man kan se mere konkret hvad det er, i stedet for at gætte. Et billed siger mere
end 1000 ord.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Det ville jeg skam heller ikke.
Som jeg "ser" det kan der være to ting som går galt.

1. MDF kan godt drille. Når du maler suger det fugt til sig, og dermed rejser det sig og du får en nopret overflade. Også selv om du maler flere gange. TIP. Giv MDF gulvlak første gang, så får man lukket af.

2. Brug mere maling. Det lag du påføre kan være for tyndt, og dermed kan malingen ikke flyde da den ikke har noget og flyde af.

Få nu slebet pladen plan inden du påføre næste lag. Ellers er du lige langt.

Det professionelle malerarbejde kræver viden !

Malerfirmaet Nicolaj Larsen   Facebook

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også