400 volt fra blå og brun i kabel med 3 ledninger - lovligt ?

I forbindelse med udskiftning af en kondenspumpe har min VVS-installatør konstateret, at der kommer 400 volt fra den blå og brune ledning i et kabel med 3 ledninger. Kondenspumpen skal kun bruge 220 volt.

Den gamle kondenspumpe brugte også kun 220 volt, og dette var måske løst ved, at den var forbundet med den blå og den gul/grønne.

Det mente VVS-installatøren var en ukorrekt installation, og ville derfor ikke færdiggøre udskiftningen af pumpen.

Jeg har ejerskifteforsikring med ekstradækning for ulovlige el-installationer. Men forsikringsselskabet mener ikke umiddelbart, at en sådan installationen er ulovlig.

Er det ulovligt, at lave en el-installation med 400 volt mellem den blå og den brune fra et kabel med 3 ledninger?

Jeg mener i hvertfald, at det er noget farligt rod. Men det argument er vist ikke nok over for forsikringsselskabet.

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er noget rod, men det er lovligt, kun den gul/grønne jordledning der er "hellig"
og må udelukkende bruges til jordforbindelse.

Skal de ikke bare forbindes korekt, i den anden ende hvis du skal bruge 230 volt?
Det burde ikke være noget problem, at ændre det.

mvh jens
Interessant. Men måske var min gul/grønne måske ikke er brugt til jord, så det kan jeg måske bruge. Har du evt. et link til reglerne?

"...bare forbindes korrekt". Jo, forbindes korrekt skal det. Men "bare" synes jeg ikke man kan sige, når det drejer sig om 400 volt.

 

Desværre har jeg ikke et ling til reglerne.

Det du skal er at sikre dig, den gul/grønne er tilsluttet jord.
Den blå ledning forbinder du til nul, og den brune til fase.
Så  har du 230 volt mellem den blå og brune.

Det vil nok være en rigtig god ide, at få en autoriseret elinstalatør, til at kikke på det.
Så kan han jo også fortælle dig om instalationen er udført, så den overholder lovkravene.

mvh jens
Kan ikke lige helt huske formuleringen i bekendtgørelsen, men der står noget med at Gul/grøn skal være jord og blå bør være nul....Men" bør" betyder ikke at den ikke være brugt til andet som f.eks i dit tilfælde, og ved dig er den så brugt som fase så du kunne få 2 faser frem. Det er noget klamp, men ikke ulovligt....
Da jeg i sin tid gennemgik maskinmester uddannelsen på Århus maskinmesterskole lærte vi, at hvis der var en lyseblå leder i installationen skal den være nul. Det ser det ikke ud til den er i dit tilfælde, da der ellers ville have været 230 V mellem brun og blå. Ved ikke om de regler er lavet om siden hen.
Gul/grøn må kun bruges til jord og skal være gul/grøn.
Annonce
hvordan er det lige der kommer 400v over 1 fase???? Din nul ledning (blå) må absolut sidde på en fase klemme i tavlen/kraftstik.. ellers kan det ikke lade sig gøre...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Hej M. Andresen

Jeg forstår ikke rigtigt din kommentar. Det er nok mig, der har formuleret mig dårligt. Måske fik den gamle pumpe 230 volt fra den brune og den grøn/gule. (Og ikke fra den blå og den grøn/gule, som jeg oprindeligt skrev). Som det er nu, så er pumpen forbundet med den blå og den brune, hvilket har gjort, at pumpen er blevet forbundet med 400 volt.

Og jo, så må den blå (eller brune) vel være forbundet til et kraftstik i tavlen. Det er jo logisk. Og som jeg forstår, så er det ikke ulovligt.

I øvrigt, så er det nu lykkes mig, at finde følgende i stærkstrømsbekendtgørelsen 514.3.1:

"Farvekombinationen grøn/gul må kun anvendes til beskyttelsesledere."

Dette var gældende fra 1974 iflg. Elråd-meddelelse nr. 2/73.

Undrer mig bare stadigt, at man kan risikere, at et lovligt kabel med 400 volt ikke på nogen måde er anderledes end et kabel med 240 volt.

 

Lidt i tråd med det her.
Er der forskel på CEE-stik til 16A og 32 A?
Vov, var det et spørgsmål?
For ja der er forskel på de to stik, 32 ampere'et er "tykkere", end 16 ampere, og 16A  og 32A kan ikke sættes sammen.

Tilbage til spørgeren, hvis der er 400 volt mellem, blå og brun, og den gul/grønne jordledning er brugt til Nul.
Så vil der være 230 volt mellen gul/grøn og blå, samt mellem gul/grøn og brun.
Du vil altsår have 2 x 230 volt
Men er du helt sikker på, der er 400 volt mellem blå og brun, det hænger ikke rigtig sammen. (ikke at det ikke kan være rigtigt, men det er ikke almindeligt at føre 1 x 4oo volt frem.)
Hvor er den anden ende af ledningen forbunden?

mvh jens
Tak, Jens.
Det var et spørgsmål, og jeg fik mit svar.
vh Benny
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis