Pillefyr eller l/v varmepumpe, negative faktorer

Hej alle, jeg står pt og er i tænkeboks, hvilken opvarmning vi skal vælge.

Vi sidder med et håbløst overdimensioneret gammelt stokerfyr nu, som har været pinefuldt dyrt hen over vinteren, og nu er begyndt at stå af hele tiden pga dårlig virkningsgrad i mildt vejr. Det skal ubetinget ud.

Jeg skal lige sige at vores situation ikke er så vi bare kan isolere alt i topklasse, det vil heller ikke give mening for vi har et gammelt hus som ikke bare kan "tætnes helt". Det kan forbedres på sigt (...penge...) men vil aldrig blive perfekt isoleret.

Fakta på bordet:

Opvarme 240 kvm her og nu, og ca 320 når tagetagen er delvis udbygget om ca 1-2 år.

Der er et solanlæg i huset, dog er fangerne i stykker. Vi køber nye til foråret og klarer varmt vand på dem hen over sommeren.

Fyrrummet er i værkstedet, så varmen skal vandre ca. 10-12 meter effektivt ind til varmefordelingen i huset - gennem jord og beton (gammel kulkælder fyædt op med beton).

Mulighederne jeg overvejer er: luft/vand pumpe eller nyt pillefyr (ren pille, ikke stoker).

Jeg er meget usikker på hvordan især afstanden fra fyr til hus vil påvirke fordelene ved et bedre fyr. Der vil unægtelig være noget at spare uanset hvad, men spørgsmålet er hvorvidt afstanden kan formindske et moderne pillefyrs fordele overfor en pumpe. 

Desuden, med lidt længere sigt: Når vi engang går i krig med tagetagen, overvejer vi gulvvarme deroppe. Det er måske et dumt spørgmål, men vil det kunne dimensioneres til at stueetagen derved får varme via (gips)loftet, altså strålingsvarme? Vil dette kunne tale for en pumpeløsning?

Håber der er nogen der har erfaringer at dele ud af.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ang. pillefyr så prøv at se på http://www.stokerpro.dk/ der ved de en masse om pille/stoker fyr
Hvor mange piller har du brugt indtil nu i dit pillefyr?
Hvordan er konstruktionen at din "fjernvarmeledning" ? Og er du sikker på, at rørene ikke ligger i vand pga manglende tæt kappe?

Jeg varmer 300 m2 bolig og grundopvarmer 112 m2  værksted op. Ejendommen lever slet ikke op til moderne plasticposestandard, men er hæderligt isoleret.
Det kommer til at koste mig ca. 12 tons piller i indeværende år + 1 ton træbriketter.
Jeg har 14 m varmeslange over til værkstedet.
Jeg har fået tilbud på jordvarme til 156.000 kr. alene i materialer + nedlægning af slanger + opstilling af anlæg og derefter et el-forbrug på noget der ligner mit pilleforbrug eller lidt mere. Intet til afskrivning eller forrentning.

Med venlig hilsen
ktm

 

hovedsagen er, at dine ydervægge er velisoleret. Når du når til overetagen med renovering, giver en bedre isolering sig selv. Gulvvarme på 1. sal giver efter min mening - INGEN mening. Den opsivende varme luft fra stueplan, supplerer opvarmningen ovenpå. Der hvor du kunne bruge egne kræfter, var at grave et nyt forsyningsrør ned, fra værksted til hus. Det er her det store varmespild vil være, hvis det nuværende er af ældre dato. Med de 320 kvm kommende bolig- og opholdsareal kan en 20 kW brænder med passende kedel klare. Jeg opvarmer 128+18+16 kvm, med et 15 kW pillefyr hvor det meste er gulvvarme med knap 5 ton/årligt (incl. denne bidske vinter). De 128 har ikke mere end 200 mm på loftet og 75 mm isoleret hulmur. 2 ton træpiller af god kval. svarer til 1 ton olie. 2 ton piller koster fra 3200-4000 kr.

 

Ok, tak for svar.

Kan se at de tre ting jeg skal gøre er: købe et moderne automatisk pillefyr, tjekke rørene over til huset og renovere tagetagen.

Så er det jo bare at gå i krig...

tillykke med det, så laver resten "næsten" sig selv! Husk at sætte plads af til pillerne - tørt!

 

Hm, nu er jeg der hvor man begynder at se sig omkring mht. hvilken model man skal købe.

Har læst mange tilfredse oplevelser med Scotte Blackstar pillefyr og lignende fabrikater, og de ser ud til at være i den overkommelige ende, omkring de 25.000

Nu er det bare sådan at ham der har lavet og passet den gamle stoker, åbenbart forhandler et andet mærke. Som ubetinget er af høj kvalitet, men han snakker så også priser på 55k plus moms. Han fraråder alt hvad der kvalitetsmæssig ligger under det mærke han selv sælger.

Nu er han egentlig en flink og kompetent mand, men jeg vil da lige spørge i runden om i tror at det virkelig giver tilsvarende merværdi at bruge det dobbelte! på et fyr med et "bedre navn" på?

1. Du kan dele dit projekt op i 2: kedel og brænder.
Køb en pillebrænder der har en lille fremføringssnegl frem til bålet, der findes nogen, hvor pillerne bare dumper ned fra stokersneglen direkte i bålet. Derudover skal brænderen have en computer, hvor du kan styre varme, mængde, pausefyring osv. og så skal brænderen være forsynet med en el-tænding, så du ikke selv skal igang med petroleum eller optændingsblokke, hvis fyret går ud.
2. Kedlen. Den er ikke det dyreste. Men det er vigtigt at du får en ordentlig kedel. Støbejern er et must. Kedlen størrelse skal naturligvis passe til brænderen, som igen passer til dit hus' behov.
Prøv at gå ind på http://www.stokerpro.dk/ her kan du få rimeligt gode råd. Jeg kan se at de fleste leverandører kombinerer Woody og BlackStar, det er OK. Men få den nu ikke for stor! Hvad er det din smed, vil have du skal købe ved ham?

 

O/T
Uldal, Vi er helt enige om at foretrække en støbejernskedel, men kan man overhovedet få sådanne mere???

Ja, jeg er fsv enig i alt du skriver!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg mener at de fleste producenter er gået over til pladejerns kedler fordi udnyttelsesgraden er støre på dem.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis