Rørgevindskærer fra Harald Nyborg.

Jeg skal have samlet nogle 1/2" og 3/4" rør og har i den forbindelse brug for at kunne lave gevind. Jeg har tænkt på at købe Harald Nyborgs El-rørgevindskærer (En power Craft) til 1498 kr.

Er der nogle af jer der har erfaring med denne maskine og hvad mener I om den?

Vil den være ok til at skære gevind 30-40 gange?

Findes der andre rørgevindskærer maskiner der kan anbefales - evt manuelle, der er rimelig let at anvende og til at betale?

Venligst øs af jeres viden - jeg har absolut ingen erfaring med gevindskæring, så gode råd og forslag er mere end velkommen.

mvh Erik
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har sådan en, og den virker ret udmærket.
Den holder/bøjle der skal holde emnet er dog for svag, og ødelægges ret hurtigt. Det er nødvendigt i det mindste at have en skruestik og bedre en pionerbænk, til at holde emnet. Pas på ikke at klemme emnet fladt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Er denne emneholder beregnet til at styre røret der skal skæres gevind i hvis man stå et sted hvor der ikke er skruestik til rådighed, eller er det en som altid anvendes til styr/fremdrift af rør?

Kan man undgå at det bøjes ved altid at anvende skruestik?

Har du prøvet et manuelt rørgevindsæt - jeg kan se at et sådan kan købes for små 300 kr?

mvh Erik
Skal du kun skære 30-40 rør gevind så tror jeg fint du kan klare dig med et manuelt sæt, fx fra HN. det koster kun 3-400 og er OK til prisen, men dog ikke noget profsæt.. Husk at smøre når du skærer gevindene og bryd gerne spånnen undervejs ved at dreje 1/4 omgang bagud ind imellem... Har du ikke en skære olie er en smøreolie langt bedre end ingen.. men en skæreolie på spray er faktisk nem at arbejde med, og en dåse koster ikke det vilde og er rigeligt til dit brug :-)

MVH Njord

MVH Njord
Har du selv erfaring med skæring af rørgevind?

Ved du hvordan en rørskærer egentlig virker? Det hjul som sidder på en rørskærer kan vel næppe gennembryde et galv. stålrør.
Hvordan sikres at røret bliver skåret lige over, når man nu ikke har proff. udstyr?

mvh Erik

en rør spænder er ne god hjælp til og holde rør og når der skal adskilles noget .


vedr at skære rør over bruges en rør skærer denne har H/N også og den klarer op til 2" rør og det bliver lige snit ,man spænder ,drejer og spænder ,dette bliver man ved med indtil rører er skåret over
gevind skæren fra h/n er ok ,vi har selv en liggende + deres rør skærer ,men olie er vigtig for ikke at brænde skærerne af så heller masser olie på med en lille pensel
Annonce
Brug en nedstryger, til at skære rørene med. Hvis du bruger en rørskærer, skal du også hen og fjerne grater.
Hvis det er til drikkevand, er det en god ide og bruge en skæreolie, der er beregnet til det.
Skrevet af lyngholm69 på 06 mar 2011 21:05
Er denne emneholder beregnet til at styre røret der skal skæres gevind i hvis man stå et sted hvor der ikke er skruestik til rådighed, eller er det en som altid anvendes til styr/fremdrift af rør?

Kan man undgå at det bøjes ved altid at anvende skruestik?

Har du prøvet et manuelt rørgevindsæt - jeg kan se at et sådan kan købes for små 300 kr?

mvh Erik

Næh, den er beregnet på at holde røret, så det ikke drejer med rundt, når skærebakken begynder at gribe.
Du behøver ikke koncentrere dig om det går lige. Det sker automatisk, især hvis du har et godt snit at begynde med. Køb en rørskærer samtidig.
Min rørskærer er nok 5 år gammel, så jeg skal ikke sige om de senere er forbedret mht. holderen. Vær især opmærksom på bolten man skruer ned på røret. Den er i alt for dårlig kvalitet, og måske kan man redde situationen ved straks, inden man begynder at arbejde med maskinen, at skifte den til en bolt i større styrke.
Ja jeg har også et manuelt sæt, som har skåret gevind med til en meget stor, komplet centralvarmeinstallation, samt en omfattende trykluftinstallation på værkstedet (som er 100% tæt ) Det er nu slidt op f.s.v.a. de mest benyttede størrelser. Det kræver imidlertid en pionerbænk, og du behøver ikke at gå i fitnesscenter samtidig

Med venlig hilsen
ktm

 

når man skal skære gevind med manuel rørskære er det bedre med ordenlig
rørgevindskære men den billige rørskæresæt fra hn. de er for bløde i
låsepalden og rør skære bakkekrands.!

men "skruestikken" i snakker om.
er en rørbuk men rørskruestik.
det er best med røeskære med skærhjul for at skære i vinkelret.
og afkrat enderne.

men i de rørstørelse og antal gevind. er den billige rørskæresæt de blå blikkasse
til 300 kr. er ikke så holdbart men hvis den holder alle ca 40 rør ende.
så er det godt klaret.!

men da vi skule skære i 3/4 del tommer rør den holdt til 5 gevind ende.
og borde hul i hovedet der hvor låsepalen var.
og skære gevind i og satte bolt i for at låse den.
og unlade "låsering" til"gevindbakker"(hoved).
og forstærke den med stålstang i "håndtaget".
efter at den knækkede.
Tak for de mange svar. Jeg har også talt med en kollega, der har købt og anvendt et manuel gevindsæt fra Harald Nyborg. Hans erfaring er at sættet kan bruges men slides ret hurtigt og han havde også problemer med en pal der knækkede, så han til sidst skulle bruge en stor rørtang for at dreje klubben rundt.
Så jeg tror jeg mest er til den elektriske udgave, enten en ny fra HN eller en brugt via den Blå Avis.

mvh Erik
Hvis du ved hvad og hvornår det skal ske, var det måske bedre at leje en proffesionel maskine. Jeg lavede hele min indstalation frem til huset med en manuel fra jemogklyt, da jeg ville bytte den for 3 gang, fik jeg mine penge tilbage med ordene " Den er ikke til professionelt brug !! "

Så siger min nabo i midlertid "jamen, jeg har da en gevindskære" Det viser sig så at han har en stor Rems med hele udstyrspakken. Så frem over er jeg færdig med at bruge skrammel, jeg vil hellere ofre det det koster, også have en proffesionel maskine til rådighed.

Mvh Thomas Hansen

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også