Udvendig isolering af eternittag

Hej "Lav Det Selv" folk.
Vi har et hus fra 1974 med eternittag (25 grader eller deromkring). Taget er altså 37 år gammelt og trænger snart til en udskiftning.
Vi har ikke gitterspær, men loft til kip i hele huset. Det vil vi gernne bevare, da det er pænt og giver os store hemse i hver gavl, som vi bruger til arbejdsrum og opbevaring.

Når vi skal have ny tagbeklædning er det nok en god idé at efterisolere samtidigt.
Men hvordan gør vi. Kan vi lægge profiler af træ, alluminium eller andet oven på spærene, så vi får plads til 200-300 mm isolering og så lægge nye lægter og tagplader på bagefter?

Kender nogen her til vejledninger eller standarder, vi kan lade os inspirere af?

Venlig hilsen

Arkibladt

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du laver en såkaldt påforing, hvor du ligger spærtræ, oven på de eksisterende spær, og fastgør dem med eks. krydsfiner plader, til de eksisterende.

mvh jens

Nu skriver i jo ikke hvor meget der skal påfores spærene for at foretage den efterisolering.

Men den fremgangsmåde som je_ns beskriver, benytter jeg selv rimeligt tit.

Det er en nemt og effektiv måde at gøre det på, og kan give den forøgelse af spærene man har brug for, jeg ville ikke smide mindre end 300mm isolering i taget.

Er spærene lidt skæve, kan opretningen af dette også foretaget direkte mellem dine nye spærhoveder og de gamle via opklodsning, men er det over et par cm henover tagfladen, ville jeg ikke bekymret mig om det, med mindre der skal en helt flad tagbelægning på taget.

Tak Jens og Koludabyg.
Ja, 300mm er sikkert realistisk, men måske stadig for lidt efter BR10. Jeg synes måske det er lidt tungt at lægge spærtræ ovenpå de nuværende plankespær. Men man bruger måske en lidt smallere dimention her? De nuværende spær er ca. 9 cm brede og ligger pr. ca. 80 cm. De skal jo kun bære tagebeklædnngen og noget sne. Jeg ville foretrække et lettere materiale - hvis det findes. Men så der det nok dyrt. Jeg ville gerne undgå en helt ny tagkostruktion - for så kan det nok slet ikke betale sig. En smallere dimention ville være at foretrækk - måske er det faktisk nok med krydsfinerplader på siden af spærene - og lægge klosder imellem, der hvor der skal lægtes? Et særligt problem er også ventilationen.

Har nogen en idé om hvad sådan noget koster? Den del af huset er ca. 130 m2 (der er en 25 m2 tilbygning med alm loft, der kan isoleres helt normalt.

MVH
Jens

Arkibladt

PS: Isoleringsmateriale med bedre isoleringsevne end mineraluld vil være meget interessant i vores tilfælde - vi vill jo helst have et tag, der ikke er tykkere end allerhøjst nødvendigt. Har læst om SpaceTherm, men der må da være andre alternativer til FlexiBatts også?

MVH
Jens/Arkibladt

Arkibladt

I kommer nok ikke uden om at isolering har en vis tykkelse.
Men vægten er der ikke særligt grund til at bekymre sig om. 100mm mineraluld + lidt træ vejer max 10kg/m2 eller 20 - 30kg/m2 ved 300 mm isolering.

Men når huset er fra 1974 så er der jo osse mulighed for at der er plads til endnu et lag isolering imellem de gamle spær.

Når der skal påfores ovenpå de gamle spær i lag over 200mm så er der den mulighed at I kan "vende" påforingen.
Lodret/vandret eller parallel med, eller vinkelret på – spærene.

Jeg har selv et hus som jeres, med bjælkespær. Der vil jeg nu når der bliver tagvejr lave ca. 200mm efterisolering på også på oversiden af spærene.
Først 45x95 mm reglar vinkelret på spærene og dernæst 45x95mm reglar parallelt med spærene. Det hele med en indbyrdes afstand der svare til batsenes størrelse. Og skruet sammen i krydsningspunkterne med (meget) lange skruer.
(Hvilket er langt nemmere end at arbejde med plader eller vinklebeslag.)

Det er rigtig at taget kan/vil komme til at virke tungt og tykt. Men det gør mit nu i forvejen. :o) Men udformningen af stern, gavlbrædder og udhæng skal jo bare gøres rigtigt.
Annonce
Jeg ville som sagt også smide min. 300mm isolering i, gerne 400mm hvis muligt.

Jeg ville benytte 45 x xx mm spærtræ til formålet, også sætte dem så de flugter på den ene side og montere krydsfiners strimler, eller sømplader på denne side, og på modsatte side et par sømvinkler.

Lettere materiale end spærtræ kan du ikke lige benytte, du skal jo stadig have en bredt nok stykke træ til at montere dine lægter i, og her ville jeg ikke benytte mindre end 45mm spærtræ til opgaven.

Ny tagkonstruktion er der slet ingen grund til, det kan sagtens klares med påforing af det gamle, også så det bliver en flot løsning.

Skrevet af hpox på 27 feb 2011 14:55
 
Det er rigtig at taget kan/vil komme til at virke tungt og tykt. Men det gør mit nu i forvejen. :o) Men udformningen af stern, gavlbrædder og udhæng skal jo bare gøres rigtigt.

Nemlig, hvis man tænker sig lidt om her, så kan der sagtens findes en rimelig flot løsning, i forhold til det man tit ser når man kører forbi huset der har fået denne tur.

Krydsning af opbygningen i taget som hpox også skriver, kan man selvfølgelig også overveje, men vil helt klart være et dyrere og mere omfattende arbejde, men vil selvfølgelig også give en bedre isolerende effekt, da kuldebroer så brydes helt.
Ja, men ved krydsning (og andet) - hvordan sikrer I, at træet ventileres tilstrækkesligt?
MVH
Jens/Arkibladt

Arkibladt

Det er ikke træet der skal ventileres. Som sådan.
Den fugt/damp der trænger fra de opvarmede rum og igennem isoleringen skal bortventileres og det sker ved i der i mellemrummet mellem isoleringsoverside og tagbeklædning ventileres.
Der etableres ventilationssprække i udhænget og hætter eller lign. i rygningen.

Hvilket minder mig om at du ved et så gammelt hus lige skal cheke kvordan dampspærren har det. Når den gamle tagbeklædning er fjernet.
Hej hpox
Det er i hvert fald træværket, der får råd og svamp, hvis ikke fugten kommer væk. Uanset hvor den så er kommet fra. Så, løsningen med at lukke det hele inde med flere lag træbjælker på skriftende ledder, tør jeg slet ikke binde an med. Vand eller fugt kan jo både komme oven fra (regn, sne, luftfugtighed) og nede fra (luftfugtighed) og skal gerne kunne komme væk igen. Ellers har vi miseren. Godt nok er det 35-40 år siden jeg har tegnet bygninger, men så meget kan jeg da huske fra min ungdoms uddannelser, at træet skal være ventileret. Så, jeg er nok mest til løsningen med de forhøjede spær, udført sådan, at der stadig er åbne luftrum, der muliggør ventilerinig af de oprindelige, underliggende spær. Og ja, det er nok en god idé, at checke dampspærren - dvs. tage den gamle isolering helt op også og så reparere/udskifte dampspærren, hvor det er nødvendigt.

MVH
Jens

Arkibladt

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis