Gulvvarme-shunt i kælderen

Jeg er ved at udvide antallet af gulvvarme-kredse fra 2 til 4. Jeg har returventiler på de to eksisterende kredse, men når der skal flere på lyder det som en god i de at tilslutte kredsene til en gulvvarme-shunt.

Shunten ville skulle installeres i min kælder. Men på byggeri.dk diskutere eksperterne om man kan have shunten i kælderen af hensyn til at kunne få luftet slangerne ud.

Er der nogle, som har erfaring med at have en gulvvarme-shunt i kælderen.

Som supplerende info, står mit fyr i en anden bygning end beboelsen, fødeslangerne er nedgravet; jeg har radiatorer på 1. sal.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er rigtigt at det er noget mere omsonst at have sine shunt placeret under gulvvarme kredsene, men kan sagtens lade sig gøre.

Når shunten er opsat og samlet med fordeler rør samt gulvvarmeslanger afmontere du begge ender på den ene kreds og skruer en 3/4" x 1/2" nippel overgang på begge enders omløbere.

Du tilslutter så en vandslange i den ene ende af gulvvarme slangen og den anden ende af vandslangen afledes til et afløb.
Den anden ende af gulvvarme slangen sætter du igen en vandslange på hvor den anden ende af vandslangen tilsluttes i spulehane.

Du gennemskyller så gulvvarmeslangen med fuld styrker på vandet og lad den gøre det et par minutter.

Derved skyller  du det meste af luften ud af gulvvarmeslangen og du kan så montere den på fordeler røret forsigtigt så mindst muligt af vandet løber ud.

Det samme gør du så på de andre slanger.

Sørg for at ha en udluftning på fordeler røret som du åbner lige så snart du sætter pumpen igang.

på den måde for du mest muligt ud af luft og så kan din pumpe godt trække vandet rundt i slangerne så du derved har mulighed for at udlufte den smule luft der evt måtte være tilbage i dine gulvvarme kredse.

God fornøjelse


Med venlig hilsen

Christian Hegner

www.alternativvarme.dk

En gulvvarme-shunt er beregnet til at pex-rørne kommer nede fra og op.

Når jeg nu skal installere gulvvarme-shunten i kælderen, kommer pex-rørne oppefra og skal ned.
 Kan jeg så montere fordelerrørne på hovedet, og sætte pex-rørne på den sådan; det er nemmest og ser pænest ud.
Eller kan ventilerne ikke tåle at sidde på hovedet, så jeg er nød til at montere fordelerrørne rigtigt. I så til fælde er jeg nød til at lave nogle voldsomme og grimme bøjninger, med risiko for at pex-rørne bukker over.

Hvad siger erfaringerne.

På forhånd tak for svaret.
Beklager at bringe liv i denne noget gamle tråd efterhånden men..

..Jeg står i samme situation hvor pex rør kommer fra min stueetage og ender i kælderen og kunne ligeledes godt tænke mig at vide om det er muligt at montere dem "omvendt" og således få en pænere afslutning. Måske Perv ser denne besked og kan beskrive hvad løsningen endte med?

På forhånd tak

Mvh Allan
Shunt under "gulvene" er intet problem som nævnt ovenfor, jeg har shunt i stue etage, og gulvvarme på første sal, man lufter bare ud med vandslange princippet, det virker
Angående slanger oppefra ned til en shunt, så har jeg bare brugt http://www.vvs-eksperten.dk/index/pex-bukkefix-20mm-p1987 2 stk, så man får et U

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis