CNC Maskine.

Halløjsa..

Dette er min første tråd herinde, men har jo set at der kan hentes stor hjælp til forskellige ting.

Jeg har længe gået med tanken om at lave en lille cnc router. Mest af alt for at lære, og synes det er meget spændende. Er selv i lære som industritekniker, så vil mene jeg kender lidt til den slags maskiner i forvejen.

Indtil videre har jeg kun tegnet lidt, men kunne da være rart at høre folks mening om designet. Designet er "tyv stjålet" af alle mulige forskellige billeder jeg har kigget på nettet.. Håber I synes om det indtil videre. Og kom gerne med gode forslag. 

Hilsen Jesper
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jesper, så er jeg sikker på at du kunne få mange dejlige timer ved at skrive sammen med Metalsnedkeren. Han startede næsten på samme måde som du. Prøv at søge på Metalsnedkeren, med mindre han selv ser dit indlæg.

V.h.  Håndværkeren
Uha, føringer med understøttelse som det første projekt :-)
Og udformning af broens sideplader giver stor udnyttelse af bordpladen på det lange led. 
2 gevindstænger til at trække broen - ikke dårligt:-)

Du ville ikke fortryde hvis din... du kalder det nok Y aksen, var lidt længere og kunne køre lidt udenfor sideplader, så du bl.a. kan fræse din borplade plan i hele bredden, men det kræveren en anden konstruktion.
Samling af broen og sideplader ser lidt spinkel ud - med 2 bolte på hver side.
Du har nok ret ang. de 2 bolte som samler sidepladerne. Det vil jeg arbejde lidt på at få forstærket. 

Jeg har kigget meget på udvalget af steppemotorer og styreboard. Men synes det er svært lige at finde ud af hvad man skal vælger??

Med hensyn til spindler i begge sider, har jeg overvejet det. Men har igen haft min tvivl, om det er til at få til at køre ens med to motorer?? Men er da helt klart frisk på input. Og det ville måske være den bedst løsning, dog lidt dyere, end én motor i center.

Prøv nu at kontakte Metalsnedkeren, så får du svar på alle de der spørgsmål om motorer o.s.v.

Jeg har 2 spindler på X-aksen, og det har ikke givet nogen problemer. Maskinen har kørt over 300 timer.
Styringen af de 2 X-motorer kan laves på flere måder. Jeg har valgt den simple måde og koblet step og dir. indgangene parallelt.
Denne løsning kræver naturligvis at break-out boardet kan trække den fornødne strøm.
Annonce
Først tillykke med valget af verdens bedste uddannelse, og dernæst med designet af fræseren. Jo den ser da ud til at have en del lånte features, men det er altid første trin når man skal designe noget: stjæl.
Til betonfræseren du kan finde her på siden har jeg investeret i noget mere hidsigt, men jeg ved at folk er glade for deres http://www.hobbycnc.com/ kits, fordi de har et godt performance/pris forhold. Angående hastigheder vs kræfter ifbm. valg af stigning, så kan jeg kun anbefale lige at søge på cnczone.com, der ligger et dokument med nogen overslagsberegninger.
Som der allerede er påpeget så ser gantry'en lidt svag ud, overvej at vende de to bolte til lodret fordelt, frem for den vandrette der er nu, samt gøre fladen større.

Peace through superior firepower.

Så kom der lidt skub i projektet. Og har nu fået samlet rammen, samt bestilt kuglespindler. Har smidt lidt billede med.






Nu har mit projekt efterhånden stået stille rigtig længe, men er endelig kommet lidt igang igen, og næsten fået tegnet det færdigt. Og købt de fleste dele hjem. Mangler stort set kun at købe en fræse spindel.

Har fået laser skåret plade dele, og de skal så skrues sammen nu, og så begynder det er ligne lidt.

Høre det gerne gode forslag stadigvæk. Også til en eventuel fræse spindel.

Kan man ikke vedhæfte billeder herinde mere?? Ville da gerne lige ha' smidt et op??

jooo da du skal bare klikke på tilføj svar
jooo da du skal bare klikke på tilføj svar
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis