Vandski. Fra man ligger i vandet til man er oppe at stå. Træk i kg

Hej Lav det selv forum.

Jeg skal her i løbet af foråret have lavet et stativ til min speedbåd. Jeg vil gerne lave et stålrør som når op i 1,5 -2 meter over vandets overflade hvor jeg i toppen kan hænge et tov i til vandski og wakeboard.
Det skal laves i rustfri stålrør og er gjort fast i båden på den første meter af røret.

Spørgsmålet lyder så hvor mange KG trækker man fra man ligger i vandet til man er oppe at stå. Med vandmodstand osv. Med en mand på 80 kg.
Dvs maks træk i toppen af mit stålrør hvis det eks er 2,5 meter ialt.

Skal nemlig finde diameter og tykkelse på røret.

Håber nogle kan hjælpe her.

Mvh

David G

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du knalder et rør i båden hvor trækket til løberen ligger 2,5 m. over vandlinien, er din båd forhåbentligt mindst 30 fod og har en egenvægt på mindst et ton.
Båden er 21 fod og vejer 900 kg. Med en 150 hk suzuki påhængsmotor.

Men det er jo netop det jeg vil have et regne stykke på hvad det kan holde til. Så må den jo bare være lavere end 2,5 meter hvis den ikke kan holde til det.

Mvh

David G

Har du nogen sinde set en båd til vandski træk, der har så lang en stang til trækket. Jeg har ialfald aldrig set det, og grunden er ret simpel. Selve løberen vil kunne vælte båden hvis han trækker ud til en af siderne. Det handler kun om vægtstangs princippet, båden vil også stejle meget hvis du skal kunne trække løberen op af vandet fra liggende start, hvilket i værste tilfælde kan få båden til at slå en baglæns kolbøtte.
At kende hvor mange kg. en liggende løber trækker er ikke sådan lige at beregne, der er mange faktorer der skal regnes ind. hvad er løberens vægt, hvor lange og hvor brede er skiene, hvor lang er linen hvordan er vejret er der bølger og fra hvikken retning.
Tag ud og kig hos en speedbåds-/ udstyrsforhandler, og tag digitalkameraet og tommestokken med ;-)
Alternativt er der jo bådmesse her i marts: Der er garanteret en masse vandskiudstyr også at kigge på - og kopiere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af jakob356 på 23 feb 2011 09:32
Tag ud og kig hos en speedbåds-/ udstyrsforhandler, og tag digitalkameraet og tommestokken med ;-)
Alternativt er der jo bådmesse her i marts: Der er garanteret en masse vandskiudstyr også at kigge på - og kopiere.

Hvad har det lige med David G  spørgsmål at gører ????
Annonce
Hvad har det med hans spørgsmål at gøre ?
Det er da fordi David G spørger om hvordan en trækstang på 1,5-2 m skal dimensioneres.
Hans plan om en så høj trækstang er urealistisk - netop fordi trækpunktet ligger så højt - og hvis han tar ud på en udstilling, så kan han se hvordan man "plejer" at gøre. Så bliver han meget hurtigt meget klogere.

Han skal bare have et trækpunkt som lige akkurat går fri af motoren - og midt i båden.

Jeg selv har kørt med vandski, fra vores 18 fods jolle, hvor vi bare fastgjorde trækket i agterspejlet ved siden af motoren - ikke optimalt, men det virkede da OK. Det behøver ikke være så avanceret.

Men en trækstang der er 1,5 m høj er helt urealistisk.

Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Det svarer jo meget til at man vil trække en træstub op med en traktor, og så sætte kæden/wiren fast i det øverste punkt i trepunktsophænget. Det er den sikre vej, til at få traktoren til at stejle. På den måde er mange kommet af dage.
Tro ikke det er meget anderledes med en kraftig båd.
Jeg turde ikke eksperimentere med en sådan konstruktion på en så lille båd med så stor en motor.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er jo det jeg forsøger at fortælle knægten, at der er en grund til at en trækbøjle ikke er højere end de almindeligvis er
Havde dog håbet at han ikke var så "tungnem"
Men nu har han forhåbentlig fået anledning til at genoverveje situationen.
Det jeg kender til både til en sådan opgave, er med indenbordsmotor, gerne amerikanske V8, og dermed formodentlig lidt mere stabile over for stejling??

Med venlig hilsen
ktm

 

min pointe var, at ved at efterligne et autoriseret dyrt stativ man kan købe, behøver man ikke selv regne på det.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis