Tag / undertag

Har et hus fra 1947 med orginale understrøjet røde tegl på. Disse tænker jeg at skifte.
Det vil ske med et RT 856. Mit spørgsmål vedr. undertaget.
Diverse undertage i diverse tagdue har en "begrænset" levetid - De fleste producenter giver kun 15 års garanti. Og derfor tænker jeg at lave et bedre og mere vedvarende undertag.
Min ide er - og her mit spørgsmål. Må jeg og hvis ja til det - er det da en go ide at lave det som så?

Vil rette de gamle spær op så de er helt lige - Herefter vil jeg ligge en osb3 med fjer og not som undertag og derefter en tagpap og så lægter til de nye tegl - og til slut da RT 856.

Det undertag som jeg laver - Bliver det for tæt, så at der kan opstå fugt problemer med svamp/råd/skimmel ?
Er osb3 pladen en god løsning eller er der andet og bedre egnet matrialer?
Er det nødvendigt at ligge tagpap ?

Glæder mig til at høre Jeres svar og kommentar.

Jesper
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som en god ide med et fast undertag med tagpap. Jeg ville nok bruge rugpløjede brædder i stedet for osb3 plader, men de er sikkert også dyrere. Jeg ville mene at tagpap er nødvendigt. Husk udluftning (minimum 50mm)mellem isolering og undertag.

 

hey jvhh.

Var i samme situation som dig sidste sommer, med hensyn til underbaner, men jeg valgte netop det omtalte huntonit undertag... Og synes selv det blev en lækker løsning, og dejlig nemt at arbejde med nu hvor man skulle lave det selv. Der ligger et par billeder af projektet i galleriet hvis du vil ha' lidt inspiration

/Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

15 års garanti er ikke udtryk for at undertaget ikke kan holde dobbelt så lang tid eller endnu længere.

Det er derimod  primært et salgsargument. Uden særlig værdi. Fordi de der langtidsgarantier ikke er sikret af en forsikrings- eller bankgaranti. Altså kan materialeproducenten være gået konkurs mange gange inde de 15 år er gået.

 

Selv om Cembri jo er et rigtig  dårligt eksempel, så kan man tage udgangspunkt i deres garantibetingelser.

Hvis du efter 12 år opdager at der er huller i dit B6 bølgepladetag så er du naturligvis ikke  berettiget til at få et helt nyt tag. Derimod er du berettiget til erstatning - som kan bestå i at Cembrit fylder hullerne med god silikone.

Det er ejeren der skal bevise at der var fejl ved pladerne ved levering til forhandleren.

 

Men hvis Cembrit er gået konkurs allerede 10 år efter at du lagde pladerne op kan garantiordlyden jo være ligegyldig.

 

Fordi langt de fleste fejl vil vise sig inden for de første fem år ville det være langt at foretrække at 5 års garantien var effektiv. Altså at den var bakket op af en garantifond. (Eksempelvis som Lønmodtagernes  Garantifond)

http://www.cembrit.dk/Garanti-3361.aspx

Nu ved jeg ikke så meget om disse produkter. Men normalt hvis man bruger ordlyden garanti så er det producenten der har bevisbyrden. Sådan er det med forbrugs produkter, og det er det vel også på byggematerialer?

Annonce
Nej
Jeg tænker mest på hvordan det monteres, og at man på et lille stykke på spæret vil have 3 huntonitplader der overlapper hinanden. At man hele tiden skal sætte det op "forbandt" så man forskyder overlapninger på spærfladen er jeg med på, men det vil alle dage gøre tagfladen ujævn, i forehold til når man bruger banevarer. Om det er ren flueknepperi, og man ikke kan se det på den færdige tagløsning, ved jeg ikke. Jeg kan se på bla. koludas hjemmeside at klemmelister bliver savet af netop ved overlapningerne, men for mig ser det stadig ud som om lægtegangen ikke kan holdes inden for tolerancen, med mindre man begynder at klodse op med masonit under hver lægte, og så begynder jeg at stå af. Jeg håber René har tid til at komme med en lille vejledning.

http://www.lyrk.dk
For det første så er der kæmpe forskal på de forskellige banevarer, noget er noget værre billigt skrammel, og noget dyrt skrammel...

Nej, der er faktisk kommet et par fornuftige banevare på markedet, men både lang garanti og forventet ældnings bestandigt i min. 50 år, dog ingen garanti herfor.

Af hensyn til fast undertag i form af krydsfiner / rupløjet og brædder, så er det en meget dyr og for det meste unødvendig løsning efter min mening, det virker fuldstændig åndssvagt at bruge endnu mere tid og penge på undertaget, end man bruger på selve tegltaget.

Derudover er det efter min vurdering spild af penge at lægge et fast undertag, under et tæt falstagsten tag.

Som flere han bemærket herinde, så benytter undertegnet KUN huntonit undertaget, med mindre det ikke er muligt, feks. ved helt flade tagsten/skiffer med meget små tollerencer for rethed over lægterne.

Huntonit undertaget har så mange fordele over både fast undertag og banevarer, at det efter min vurdering er det bedste alternativ på markedet, også er det endnu ikke dyrere end en god banevare med tilhørende undertag strammere, også er holdbarheden / levetiden væsentligt højere.

Vil du alligevel lave det med fast undertag i form at krydser/rupløjet brædder og tagpap, så vil jeg anbefale dig at benytte anitmug behandlerede krydsfinerplader til det, eller rupløjet brædder, for at begrænse sandsynligheden for skimmel, hvilket er meget svært at slippe helt for med fast undertag.

Eneste fornuftige begrundelse for at vælge fast undertag, er efter min vurdering enten et meget utæt tagmateriale som feks. vingetegl, eller fordi det er en meget kompliceret tagflade, hvor der skal udføres mange inddækninger og afvandinger under taget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis