Elpatron til gl. oliefyr + husstandsvindmølle?

Hvordan vil det virke? En elpatron istedet for oliefyret i det eksisterende centralvarmeanlæg, + en (endnu ikke eksisterende) husstandsvindmølle, der tæller baglæns på elmåleren?
Og hvor stor effekt bør møllen i så fald have? Tanken er, at møllen skal finanseres med oliebudgettet.

Jeg har et gammelt hus med et oliefyr med en salamandarkedel. Nyrenset effekt 96% iflg. Kedelrenserens udskrift.
Olieforbrug ca. 3000l sidste år. (og olietanken skal nedlæges om 2 år) Og en nedslidt skorsten.
Elforbrug sidste år 2500KWh
Hele huset er renoveringsmodent til hulmursisolering og støbning af fast gulv, udskiftning af den resterende halvdel af gamle termoruder til energiruder. Etc. Men det skal teges med tiden, som der bliver økonomi til det.

MEN lige nu er det opvarmningsanlægget jeg forsøger, at løbe nogle ideer igennem med. Centralvarme anlægget kunne jo så evt. siden ombygges til gulvvarme. 

Tanker og input modtages med stor tak. 

Første hus nogensinde. Fra 1912. Regner med at være færdige om ... dum dum de dum, tjaah....
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
P.s. Og jeg har pt. fravalgt jordvarme pga. at centralvarmeanlægget og huset som sådan ikke er godt nok til den lavere opvarmning, som jordvarme giver.

Første hus nogensinde. Fra 1912. Regner med at være færdige om ... dum dum de dum, tjaah....
Jeg er ikke lige expert men det er som regl mest smart at starte med isoleringen da det ikke er til at vide hvor meget energi der kræves til opvarming før efter isoleringen og man derfor kommer til at stå med noget der er for stort.

I dit tilfælde kan du ende med en mølle der laver mere strøm end du kan bruge efter isolering , og før en mølle kan forente sig skal du kunne bruge alt strømmen selv, der er ikke penge nok i at sælge strømmen.

Jeg ville gå igang med at isolere og evt skifte det oliefyr til noget træpiller fastbrændsel elller andet og så købe en mindre/billigere mølle som kunne levere ca 2/3 dele af dit nuværende elforbrug.

Du er jo nød til at ha en varme kilde til de dage det ikke blæser aligevel.

Hilsen søren.

Behandler man andre som man selv vil behandles går det aldrig helt galt :-) .

Hej Søren. Jeg er heller ikke ekspert. 
Regnestykket/forudsætningerne mht. møllen er, at den kobles til elmåleren, som løber baglæns og strømmen sendes ud på nettet.  Det giver loven nu mulighed for. 
Og elpatronen er ligeledes tilsluttet elmåleren. Så nogle dage bruger jeg strøm fra nettet, andre dage leverer jeg strøm til nettet og hvis der på optællingsdagene er enten overskud eller underskud på tælleren, betaler jeg enten for strømmen, eller får en relativ lille betaling for det jeg har sendt ud som overskudsstrøm.
Efter eks. 6-8 år hvor jeg; for eksemplets skyld; er i balance med elproduktionen, har betalt møllen med det, jeg normalt bruger til at købe olie for. Så hvis huset på et tidspunkt er bedre isoleret, end ved starttidspunktet, så producerer jeg mere strøm, end jeg skal bruge, ja så burde det vel være en (lille) overskudsindtægt. Men det er ikke den primære grund. Så kan man jo altid sælge møllen igen og købe en mindre.

Og hvorfor jeg allerede gør disse overvejelser nu, så er det for at finde hvilke slutprodukt mht. opvarmning, jeg vil måske ender med. Og jeg vil gerne vide mere om elopvarming af centralvarmeanlæg kontra den viden jeg allerede har mht. fast brændsel. 

En anderledes indgang, til husopvarmning.  Måske umulig, måske mulig. Men jeg er seriøs mht. at undersøge det nærmere.

Første hus nogensinde. Fra 1912. Regner med at være færdige om ... dum dum de dum, tjaah....
Hej igen , det er lidt svært at vide hvor mange tanker du har inde over dit projekt og jeg er stadig ikke expert GG.

Har selv leget med tanken om vindmølle kontra opvarming men har heller ikke fundet en brugbar løsning, da div såkaldte experter mener at der går for meget strøm tabt i forhold til vindkraft til opvarmning, der skal laves en del strøm til opvarming da det er den største energi vi bruger i huset.

Det tætteste jeg har set på en mulig rentabel løsning er en mekanisk mølle som trækker en vandbremse men på trods af det har jeg ikke fundet noget matriale om nogen der har forsøgt opstillingen endnu, sefølgelig er en varmepatron i forbindelse med en mølle der laver el en mulighed men det kræver en monster mølle og der skal jo trods alt være økonomi i det.

Du skal nok ha regnet dit varme forbrug om i KWh , du ved hvor meget olie du bruger pr år jeg kender ikke lige formlen men har set det regnet ud på stokerpro hvor der er nogle kloge hoveder ang energi så det kan være du kan få hjælp der til hvor stor møllen skal være.

Selv har jeg satset på fastbrændsel og solvarme og regner med at sætte et større solcelle anlæg op i år så vi bliver rimelig dækket ind ang energi til huset, har også kigget meget på møller men er gået lidt væk fra det igen.

Håber du finder et svar på dine spørgsmål .

Hilsen søren.


Behandler man andre som man selv vil behandles går det aldrig helt galt :-) .

Umidelbart lyder det for dyrt, at opvarme vandet med en el patron.
Har du overvejet en luft/vand varmepumpe, den er meget billiger i drift.
Så kan du få en bedre økononi ud af din mølle.

I en 1 liter fyringsolie er der lige godt 10 kw energi.

Så bruger du 3000 liter fyringsolie, svare det til 30000 kw

mvh jens
Annonce
Skrevet af je__ns på 19 feb 2011 21:27
Umidelbart lyder det for dyrt, at opvarme vandet med en el patron.
Har du overvejet en luft/vand varmepumpe, den er meget billiger i drift.
Så kan du få en bedre økononi ud af din mølle.

I en 1 liter fyringsolie er der lige godt 10 kw energi.

Så bruger du 3000 liter fyringsolie, svare det til 30000 kw

mvh jens

Hej Jens. Ja så skal det godt være en stor "husstandsmølle". Men tak for nu har jeg et mål, for mit nuværende energiforbrug. 
Jeg har set nogen skrive, at luft til vand giver ca. 4 gange igen?? Og sådan en, kan den sættes til et eksisterende centralvarme anlæg? Og så beholde oliefyret til de helt kolde perioder. 
Jeg har vist set en hjemmeside, hvor de har denne kombination. 

Og til Søren; tanken er nemlig rigtig fin. Og det må kunne lade sig gøre, så at jeg ikke skal ud i for store ombygninger her og nu. Og jeg kan bruge oliepengene på en mere permanent varmekilde.

Første hus nogensinde. Fra 1912. Regner med at være færdige om ... dum dum de dum, tjaah....
Hej
Vi vil være 100% selvforsynet med energi. Derfor har vi lige besluttet at købe en 6 kwh-mølle. Det første år skal være et slags prøve-år, hvor vi skal se, hvor meget energi den kan producere her, hvor vi bor. I dette år lader vi den producere strøm til en elpatron, der monteres i kedelen på vort nuværende oliefyr. Efter det første år, kan vi gøre regnestykket op, og så se, hvor mange kwh vi har "brugt for meget", altså købt. Udfra dette tal kan vi regne ud, hvilken type varmepumpe vi har brug for.
På den måde får vi ikke investeret i for stort et anlæg (fx jordvarme, hvis vi kan nøjes med punktvarmen fra luft til luft i stuen), MEN vi skal være klar over, at vi risikerer at købe meget strøm i prøveåret!

Ang. din udregning af kwh:
Man skal huske at regne fyrets effekt med. Så vidt jeg har forstået har de fleste oliefyr en effekt på 80-85%. Vi regner selv med en effekt på 80%.
Altså i dit tilfælde: 3000L olie skal erstattes af 24000 kwh. Herudover kommer dit alm. elforbrug og EVT energi til opvarmning af brugsvand, hvis ikke dit fyr har stået for det.

Det er usandsynligt at en mølle med tilbageløbsordning (op til 6kwh) kan klare dette med en elpatron, men hvem ved om du kan nøjes med en investring på ca 20000 til luft til luft, eller om du skal have luft til vand (ca 80000) eller jordvarme (ca 100000).

Nogle firmaer anbefaler kun luft til vand til huse på op til 120m2. Og udvendige luftpumpe-dele (luft til luft og luft til vand) anbefales ikke i områder, hvor der er meget salt i luften (alu-delene ruster væk).

Nå men jeg er heller ikke ekspert, men jeg har brugt lang tid på at undersøge sagen.
Jeg vil anbefale dig at tale med energitjenesten - de ved en del!

Et moderne oliefyr har en års-virkningsgrad på 95 % og derover.
Men er det et meget gammelt anlæg kan virkningsgraden da godt være 80%

Nu er det jo ikke givet, at din varmeanlæg er velegnet til jordvarme.
Hvis du køre en høj kedeltemperatur nu, for at varme op, er jordvarme nok for dyrt.

Men et topisoleret hus, er jo forudsætningen for at varme billigt op, uanset opvarmningskilden.

mvh jens
Hej Heidi og je_ns 

Mit oliefyr har nyrenset en effekt på 95% og står for al vandopvarmning hele året. Og ang. fremløbs temp. har jeg her i vinter kørt med 55 grader. (ved godt, at det nok ikke er så ideelt, men det kunne mærkes på olieforbruget kontra sidste vinter). Dermed holder jeg en stuetemp på 19 grader (17 når det virkelige blæste og var koldt, og så klarer brændeovenen resten)

Det lyder spændende det med, at sætte møllen op først og så se hvad den giver af effekt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Alle
Så er møllen i drift:-) Vi har købt en Thy-mølle 6 kw, og den står nu og laver en masse strøm. Jeg skriver for at sige, at vi nu er igang med det første år, der jo er prøveåret med en elpatron i fyrets kedel. Dog overvejer vi allerede nu, om vi skal sætte en varmtvandsbeholder op ved siden af, så vi kan skrue temperaturen ned i fyrets kedel. Tænker, at det måske er nok med 40-50 grader?!?
Er der nogen, der har viden og tanker om det?
Venlig hilsen Heidi
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis