Fræk regning fra håndværker

Goddag godtfolk.

Har en situation med en håndværker som jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Sagens kort er, at jeg i kraft med en udskiftning af gammelt oliefyr til gasfyr, stødte vvs'erne på asbest på rørene i kælderen og meddelte mig at det krævede specielle håndværkere, som de kontaktede.

De ankom og malede nærmest fanden på væggen og var ikke bleg for at tale om asbestose og høj dødlighed og jeg skal komme efter dig, således min kone og jeg nærmest troede vi havde købt en dødsfælde, så vi spurgte om hvad han regnede med det kostede at fjerne asbesten på rørene, samt fjerne de rør som alligevel skulle fjernes.

Han kom med et overslag på 17500 eks moms.
Det syntes vi var meget højt sat, men vi havde nogle vvs'ere i nakken som også gerne ville videre, så vi orkede ikke og indhente andre tilbud og følte at når vores vvs'ere anbefalede dem, ja så var de vel okey.

De brugte 20 timer på arbejdet over 1 ½ dag 2 mand og sidste dag de havde været der, fandt jeg ud af , at en stor del af de rør de asbestsanerede, ikke var fyldt med asbest, og da jeg fandt ud af det, kontaktede jeg den tidligere ejer, som fortalte mig at mange af de rør ikke kunne være asbestfyldte, da han selv har skiftet en del af de rør, grundet nedslidning.

Så rent faktisk har de saneret en del rør som ikke burde havde været saneret, samt undladt at fortælle mig det.

Forlagde dette for håndværkeren og han undskyldte og kom med mange forskellige forklaringer og prøvede virkelig at bortforklare hvorfor dit og hvorfor dat, men lige meget hvor meget han forsøgte lugtede det langt væk af humbug og snyd.

Den regning han så sendte var ikke udspecificeret, men efter samtale med mesteren fra vvs-firmaet som også var forbavset og irriteret over dette, sagde at dette skulle jeg forlange, på trods af at asbestmanden undrede sig over dette indvilligede han i dette.

 Sagens kerne er så, at han ikke sendte en udspecificeret regning, men bare et tilbud omkring opgaven om hvad han skulle lave osv. incl pris på dette.

Spørgsmålet er så:
Jeg ville da mene jeg godt kan tillade mig at kræve en udspecificeret regning, da jeg mener at prisen er al for høj, kontra den tid det har taget ham, kontra de matrialer han har brugt.

Mvh dennis


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det blev udført på baggrund af et decideret tilbud, kan man ved fakturering henvise til det accepterede tilbud, idet man der har aftalt, hvad der skal laves og til hvilken pris.

Men er det et løst overslag, kan man forlange en specificeret faktura.

Men ØV, hvor er det forbandet, at lige så snart vi har med miljøhysteri at gøre, så kan alle involverede rage totalt uhindret til sig, og komme med alt muligt bræk, som ingen tør stille spørgsmålstegn ved.
Det er en modbydelig svøbe vi trækkes rundt i manegen med.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det blev ikke forelagt et dicideret skiftligt/mundligt tilbud, men derimod et overslag som blev givet i sofaen, efter en kop kaffe efter asbestsanitøren havde set problemet i kælderen.

Og ja, det er hamrende irriterende at visse fagfolk kan slå på det med miljøet og tage ågepriser, uden at man som normal pøbel, har en fornemmelse hvad pokker man betaler for.

Nej vil nu kræve at få en udspecificeret regning og spændende hvad pokker han så når frem til.

Hvad kan jeg som person gøre, hvis jeg er uenig med ham og hans pris, hvis jeg mener han prøver tage r.... på mig?

Taler vi personlig sagsmål eller er der en ankenævn eller?

Mener kun han er maks berettiget halvdelen af hans krav og jeg agter bestemt ikke og betale, hvis ikke han kan udspecificere regningen?

Mvh Dennis

 

Hvor meget har han da krævet for arbejdet??

Hvad er det du mener han har lavet der er rigtigt og hvad forkert?

Hvad er det konkret han har fået af opgave.... af fjerne nogle rør, og er det så anvist hvilke?
Eller hvad?

Jeg kan ikke helt finde hoved og hale i hvad jeres aftale har været og hvad der nu er på fakturaen??

MVH Njord
Han har lavet et overslag på 17500 eks moms, for at:

Asbestsanere vores kælderfyrrum med måske12 meter rør, men da der var mange rørbøjninger, var de nødsaget til at lave en såkaldt sluse med undertryk, for at kunne fjerne alt isolering og derpå asbesten.

Så derfor en sluse bygget op omkring vores fyrrum med undertryk, koblet til en filtreringsmaskine som efter deres udsagn, ville tage 99,999 % af alle urenheder incl asbeststøvet.

Slusen blev bygget af tidligere genbrugte sluser som de selv havde med og tilpassede det så med tape.

Efterfølgende lavede de 'poseløsninger' på de lange rør( 15 m ) som ikke var i slusen, men de var de rør de ville tage med tilbage til deres virksomhed og så der sanere rørene der, i deres dertilbygget specielcontainer.
Poseløsningerne blev lavet således rørene var til at skære ned og så transpoteres væk.

Det de lavede, var at sanere de rør for asbest indenfor slusen og efterfølgende tage slusen ned.
Jow rørene blev da ganske fine og blanke, men det var så her jeg blev mistænksom, da der stod 2008 på et af rørene og efterfølgende sagde vores vvs'er at det rør bestemt var ganske nyt og derfor ikke kunne være beklædt med asbest.
Derfor kontakt til tidligere ejer som bekræftede dette og så gik jeg igang med at undersøge de andre rør som var gjort klar til 'poseløsning' og her var der intet tegn på asbest og de har ikke kunne undgå at opdage dette og så blev jeg sgu sur og vred og følte at de var ude på at tage r.... på mig.

Med i aftalen var også at de ville tage de lange rør med og sanere dem i deres container, altså dem som ikke var asbestfyldte, da dette skulle gøres efter de gældende regler?
dette forelagde jeg asbest-manden, som starks gik med at bortforklare at han ingen forholdsregler tager og han ikke vidste at der ikke var asbest i osv osv.
Han kunne slet ikke bortforklare hvorfor de havde lavet poseløsninger på rør de godt vidste ikke var befængt med asbest.

Fakturen som jeg bad om at blive udspecificeret, kom i lørdags som et tilbud???
Jeg bad om en udspecificering og ikke tilbud på opgaven?
På fakturen står der bare. I henhold til aftale 1 stk asbestsanering på 17500 eks moms.

Det syntes jeg er i overkantet, taget i betragtning for de timer de har lagt.Eller er jeg galt på den?

Mvh Dennis


 

Jeg ville også brokke mig.
Er han medlem af Byg?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Nej det er han selvfølgelig ikke.
det nåede jeg ikke og tænke på da jeg sagde go.

Men skal sørme love for jeg fremover skal tænke på det.

Tak for info.

mvh dennis H.

 

Det bedste er at stille spørgsmål ved regningen og kontakte en advokat.
Når du klager over regningen kan han kontakte en advokat. han må ikke sende rykkere, inkasso eller RKI.
Det der er det jeg kalder bondefangeri. Hvis det er så sort hvidt som du oplyser.
Når man asbest sanerer laver man ganske rigtigt en sluse. men man fjerner isoleringen på stedet. det er slusen der tager tid. ikke saneringen. dog uden at have set det. Asbest skal ikke væk mig bekendt men kan klares med at kapsle det inde.
Slusen skal stå 24 eller 48 timer efter endt rengøring i slusen for at fjerne asbest støv.

Jacob
Hej. Faldt lige over overskriften og har læst jeres snak, ved godt at datoen er ældre og du måske derfor fået løst problemmet, men jeg selv er asbest sanitør på fyns land og kender derfor regler, skulle du have nogle spørgsmål er du velkommen til at skrive ellers ha en god søndag.
Hej

Som jeg forstår det har de udført deres arbejde korrekt, men med hensyn på de nye rør kan de havde taget fejl fordi der er mange nye produkter som ligner asbest holdigt materiale, men man kan bede om at få taget prøver men det kommer så til at gøre ondt i penge pungen, problemet ved asbest arbejde er at det er dyrt materielt og bortskaffelse fx koster en pose løsning 475 kr kun for posen, og det skal dobbelt pakkes i speciele sække som heller ikker billige, friske luftfiltre,miljøbokse + filtre så der er meget mere i det end man tror derfor bliver folk overrasket over prisen men det er en nødvendighed at arbejdet bliver udført korrekt. asbest må gerne forsegles og skal ikke nødvendigvis fjernes, men det er selvfølgelig det klogeste at få fjernet med det samme, fordi hvis der bare kommer et lille brud eller du skal have vvs igen står du med det samme problem. asbest er ikke kun færligt men også dyrt at få fjernet håber jeg gav noget som kunne bruges.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også