Jorden

Her er en til de rigtig nørdede !
Jeg sad her i efter middags og tænkte på jordens rotations hastighed, da det pludselig slog mig ! Hvad er det der gør at jorden drejer rundt og hvad holder den igang med nøjagtigt samme hastighed døgnets 24 timer.
Så må der vrides hjerne celler
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vores solsystem blev dannet for ca 5 mia år siden.
Det er dannet ud af en interstellar sky (en sky af støv, brint og helium, der svæver i universet mellem stjernerne). Denne sky roterede om sig selv. På et tidspunkt kolapsede skyen på grund af sin egen tyngdekraft og klappede sammen mod dens centrum. Da mængden af brint kom op på en tilstrækkelig mængde og temperaturen kom tilstrækkeligt op startede fusionsprocesssen (sammensmeltning af brintatomer) og dermed var solen tændt.
Det fik støv og faste materialer til at smelte.På grund af strålingstrykket og centrifugalkraften fra solen blev det kastet ud i omgivelserne i en plan skive, der stadig roterede om solen.
Støvet samlede sig i mindre klumper som igen samlede sig i større klumper og blev til planeter. De inderste planeter, Merkur, Venus, Jorden og Mars, er jordlignende planeter, det vil sige at de har en fast overflade. De ydre planeter er gasplaneter.
En gasplanet består af en kugle af brint, der holdes sammen af sin egen tyngdekraft. Det kan være svært at forestille sig sådan en, men man kan tænke på den som en meget lille fast kerne med en meget stor atmosfære.

De to kræfter, der holder planeterne og dermed også Jorden i sin bane om Solen er centrifugalkraften og tyngdekraften. Centrifugalkraften vil sende Jorden ud i verdensrummet og tyngdekraften mellem Solen og Jorden trækker Jorden ind mod solen. Der er opstået en ligevægt. Det svarer til, at du står og drejer rundt med en spand vand i en snor. Centrifugalkraften vil sende spanden væk fra dig mens kraften i snoren holder spanden ind imod dig. Knækker snoren forsvinder ligevægten, og vi ved, hvad der sker.

Det var den interstellare skys rotation, der skabte planeternes og solsystemets rotation og rotationen af støvet omkring solen, der har fået planeterne til at rotere. Hvorfor pokker støvskyen oprindeligt roterede ved man ikke, desværre. Men det er derfor Jorden drejer rundt.

Grunden til, at Jorden holder samme rotationshastighed og samme hastighed omkring Solen er, at der ikke er nogen luftmodstand eller andet der bremser den. Hvis der ikke er en resulterende kraft (summen af alle kræfterne) vil et legeme bevæge sig med konstant hastighed.
Hvis en MZ kører med konstant hastighed ud ad vejen påvirkes den af forskellige kræfter. Rullemodstand og luftmodstand, der vil bremse motorcylken. Motorkraften er ligeså stor som de bremsende kræfter, men virker i modsat retning, så kræfterne ophæver hinanden og så bliver hastigheden konstant.

http://www.dr.dk/P1/rosenkjaer/Anja%20Andersen/ kan du høre nogle foredrag om universet og solsystemet. Hun er en supernørd, men hun er fantastisk til at fortælle på en måde så det er til at forstå. Der er 5 gange en halv times spændende fortællinger.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Og når vi så er i det filosofiske hjørne, kan jeg ikke nære mig for at komme med mine tanker om det uendelige univers.
Er vi og de ting vi kender i Universet så blot neutroner/protoner og atomer i et langt større system?
Næppe noget der kan gives et godt svar på!
Så er mine overvejelse om solceller nok alligevel mere overkommelige!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er jo diskusionen om determinisme kontra darvinisme du er inde på. Uha, den kan ikke klares i korthed!

Personligt tror jeg på intilligent liv i rummet. Der sikreste tegn derpå er at de aldrig har opsøgt os.

Ja, dine solceller er lidt mere overkommelige.
Har du bemærket, hvor elegant jeg næsten har undgået tal og beregninger i nærværende tråd?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr., jeg tror på, at du er en mand med humor!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Chr. det er jo sludder fra ende til anden.
Ethvert barn ved da, at det var Gud der skabte jorden... og alt det andet

Grunden til at jorden roterer er, at Gud er lidt af en "practical-joker". Han satte den til at spinne rundt, for at drille os mennesker...
Af en eller anden uforklarlig årsag gik det bare ikke helt som ventet, (men sådan er det jo ofte med LDS projekter), så jorden kom ikke til at køre helt så hurtigt som beregnet.
Resultatet er, at det kun er når menneskene er berusede, at det er svært at holde balancen.
Verden havde været en helt anden... og væsentligt sjovere, hvis jorden havde kørt hurtigere
Jordens rotation aftager år for år, det betyder at vi på et tidspunkt kommer til at stå i permanent sol eller skygge. 
Konsekvensen er at Midtjylland kommer til at være det nye tropiske paradis, med masser af sol og varme døgnet rundt.... det har jeg da ihvertfald bedt om
Menneskets balancecenter har Gud skabt således, at når rotationen aftager, bliver vi rundtossede... det betyder så også at vi kommer til at dalre rundt som berusede, om føje år. 

Og sådan er der en enkel og let forklaring på de store spørgsmål her i livet... kære Håndværker...


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Med de smilies du indsætter, jbr, skal du nok passe på, at du ikke lægger dig ud med De Hellige!!
Vi får da vendt nogle af livets større spørgsmål ind imellem!!

Men jeg er nu ret sikker på at Jorden lige drejer lidt videre, så det lige netop er her i DK's centrum, det tropiske Paradis vil blive anlagt! Det har jeg satset på.
Men i hvert fald er jeg ikke indstillet på, at komme om på skyggesiden, hvor der sikkert bliver frostvejr og mørkt. Absolut ikke noget for mig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det kan bevises, at Jordens rotationshastighed er faldende. I gamle dage vidste man, at Jorden var flad, mens vi nu ved at den er rund. Det var det højere rotationshastighed, og dermed centrifugalkraft ved Ekvator, der gjorde Jorden flad som en pandekage, og efterhånden som hastigheden falder bliver Jorden mere og mere kugleformet. Opbremsningen går dog noget langsommere nu end dengang, da den flade facon virkede som en skivebremse, mens den runde facon nutildags giver kuglelejevirkning.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Er det ikke noget med en tiendedel sekund om året, det handler om i opbremsning, eller er det endnu mindre?

Jeg læste om det for nylig, men slog det hen med, at det vist nok ikke ville komme til at påvirke mig eller mine børnebørn i væsentlig grad.

Men i løbet af nogle millioner år, kunne det godt blive lidt af et problem.

Ved så ikke lige om det er noget jeg vil ligge vågen over!
Mon ikke menneskenes dårskaber for længst inden, har gjort en ende på alt liv inden den tid??

Måske det er det, dommedagsprofeterne har i tankerne? Men det er jo ikke let at sælge budskabet, når det ligger et par millioner år ud i fremtiden.

Med venlig hilsen
ktm

 


Det er den almene slendrian i målingen af døgnets længde, der spiller ind.
Ligesom vi er nødt til at putte et ekstra døgn ind 24 gange hver 100 år plus yderligere et ekstra hvert 400 år*), så er vi nødt til at putte et skudsekund ind fra tid til anden for at Jordens placering i banen om solen kommer til at passe med tiden. Tror det er det du tænker på.

*) Skudår er hvert 4 år, men ikke hvis årstallet ender på 00. Undtaget er, hvis årstallet kan deles med 400. Altså, 1700, 1800 og 1900 var ikke skudår, mens år 2000 var et skudår.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det havde jeg så ikke lige styr på!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis