gulvvarmen larmer

Hej, har overtaget et nyrere hus med gulvvarme og rumtermostater. Jeg har bemærket at det larmer - nærmest summer - i gulvet når gulvvarmen slår til. Det er temmeligt tydeligt og irriterende.
Der er vist noget med at det kan være lidt luft i systemet. Og at det kan afhjælpes ved at fylde noget sulfo, på systemet. Eller er det noget, der skal ordnes af en autoriseret?
Hvad siger I proffer.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder mere somom der er for meget knald på pumpen, når det summer, eller at der er for få kredse åbne ad gangen.
Jeg ved ikke, hvordan du styrer din gulvvarme og hvor meget af hytten der varmes på den måde, men den mest økonomiske måde er at lade en udeføler regulere fremløbstemperaturen og så have alle kredse fuldt åbne. Kredsene skal så være ballanceret i forhold til hinanden.

I første omgang ville jeg forsøge mig med at sænke hastigheden på pumpen, hvis det er muligt. Det sparer også en pokkers masse strøm, når den ikke står og pisker et unødvendigt højt tryk på systemet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Huset er i 2 plan med 134 i grundplan + 65 på 1. Grundplanet er opvarmet med gulvvarme. Der findes seperate kredse til stuen, køkkenet, entreen samt 2 værelser, der alle er styret af en rumtermostat. Endvidere er der gulvvarme i brygger/badeværelse (fælles) samt badeværelse 1. sal - disse er konstant åbne og justeret med en trinløs skrueventil. Huset er endvidere med genvex og nu brændeovn i stuen.

Gasfyret sender ca 50 grader varmt vand til systemet, hvor en termostat justerer temperaturen til ca 40 grader i gulvvarmen. Der er ikke nogen regulator i forhold til udetemperaturen - dette havde jeg forstået man ikke har når man bruger rumfølere...

Jeg tror nok pumpen kan køre på 3 hastigheder, og at den nu står til hastighed II. Det må jeg kigge på når jeg kommer hjem.

Jeg gætter på, at rumfølerne lukker for en stor del af kredsene, hvorved der kommer meget flow i de resterende. Er det mere udtalt, når brændeovnen er i gang? den vil få stuen og tilstødende rum til at lukke for gulvvarmen.
Hvor meget der er at vinde i økonomien med en udeføler til gasfyring ved jeg ikke. Jeg havde mere noget med fjernvarme og varmepumper i tankerne.... Sad lige og læste om det... Det vil tilgengæld være et simpelt spørgsmål for en energikonsulent at svare på. Også om udgiften kan tjene sig hjem. Det bør næsten kunne klares over telefonen. Bortset fra økonomien er der bedre komfort, når fremløbstemperaturen sænkes i takt med at udetemperaturen stiger og dermed et faldende varmebehov i huset.

Jeg ville forsøge med at sætte hastigheden på pumpen ned. Det vil også give en bedre afkøling af vandet fra radiatorne (som jeg gætter på du har i et par værelser på 1.sal). Så kan du jo se, om det løser problemet, og om der stadig kan komme varme til alle rum, også på 1 .salen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvad er det for en pumpe?

Overvej at udskifte den til en ny lavenergi-pumpe, der selv justerer effekten i forhold til behovet - det kan være pumpen der larmer og udsender resonans i hele systemet.

Som regel sidder der en automatudlufter på blandesløjfen (lille cylinderformet beholder med en skrue i toppen der sidder højest), så der burde ikke være luft i systemet, hvis det har kørt igennem længere tid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis