Teak patina?

Hej, jeg er ved at bygge et møbel til min vask på badeværelset. Jeg har planer om, at lave en bordplade af teak-bjælker. Jeg kunne godt tænke mig det rå, grå look fra bl.a. skibsdæk og havemøbler. Da jeg ikke har vinduer i rummet, får jeg åbenlyst ikke meget hjælp fra sol, vind og vejr. Er der nogen, som kender en måde at forcere den grå farve? Kan jeg afsyre det eller lignende, så jeg slipper for at sandblæse?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke sandblæse dig ud af problemet. Dels er farven jo den samme hele vejen i gennem træet og endelig får du en overflade der er MEGET rå. Som er nærmest umulig at gøre ren.
Det virker nu osse lidt tosset at bruge teak, som dels er meget dyrt og dels på det nærmeste er opbrugt på verdensplan, lige til det formål.
Jeg tror egentlig at klorin kan nedbryde kuløren, men jeg har aldrig prøvet det.

men ellers kan du jo bare købe et par haveborde i hårdttræ. Der står massevis af dem rundt omkring. Og de har det rette rå og nedbrudte look. (Mine egne incl.)
Hej hpox, årsagen til at jeg tænker teak, er en høj tolerance over for fugt og vandstænk. Oliebehandlet teak er dog alt for mørkt til mit badeværelse. Synes at jeg havde læst et sted at man bruger sandblæsning til at lave "falskt" skibstømmer. Da der kun er tale om ca én m2, løber prisen ikke op i noget skræmmende- selvom teak er dyrt. Min lokale trælast har nogle planker liggende, som er til at betale. Jeg vil prøve at købe en rest og give det klorin. Jeg kunne godt tænke mig, nogle bredere planker end de fleste haveborde- omkring 50x100 mm.
Rettelse: målene skulle være 50x150 :-)
Ja. Ok.
Men de fleste mørke hårdttræssorter har tilsvarende egenskaber.
Det er rigtigt at du kan sandblæse hårdttræ, men træ er jo et homogent materialer og der dukker jo ikke en lysere overflade op underneden den bortblæste.
Derimod bliver overfladen jo temmeligt ru idet de blødedeste dele af træet jo fjernes først - ved sandblæsning.

Efter weekenden kan jeg prøve at spørge min "backing-group" om forslag. Heriblandt en der laver sandblæste piper.

Det du måske er ude efter er måske nærmest den kulør man i gamle dage kaldte drivtømmer.
Hårdttræ er overhovedet ikke lysægte. Og farven nedbrydes relativt hurtigt af sollys. Spørg bare alle glade ejere af ubehandlede terrassebrædder.
Farverne vil hurtigt blive nedbrudt ved en ultra-violet lyspåvirkning. Men lige hvor man finder sådan en ved jeg ikke. Altså kunstig UV-stråling. :o)
Havde det været i gamle dage før terroristerne generede os kunne man jo købe "rigtig" brintoverilte på 35% og derover. Det ville have været godt til opgaven.

Nu om stunder er løsningen klor som skrevet af andre, kloramin eller oxalsyre. Måske kan man også få noget godt ud af en ludbehandling. Men lav nu lige en prøve før du går i gang "full scale".

Men i virkeligheden ville det jo være mest autentisk hvis du har muligheden (og tiden) til at lade træet ligge i saltvand et års tid eller mere for at give det den rigtige patina.

Annonce
Det var jo også en mulighed at bruge det som havebord sommeren over (ubehandlet), så er patinaen da godt på vej
Solarier.
Man bliver solnbrun af UV-stråling. Altså er der masser af UV-stråler i et solarie.
En uges tid i en canser-grill. Så ligner det teaktræ en i 10 år ubehandlet træterrasse.

Eller du finder en fødevareindustri nær dig. De har ofte UV-strålerør i lageradfsnittet.

Hej alle, tak for svarene. Er der andre hårde træsorter, som heller ikke får skjolder af vand? Eg får jo fx let sorte rande. Manglen på sol var netop mit største problem men jeg tror ikke, at jeg har tyvere nok til at en uges solarie. Et år i saltlage må nok også vente til næste projekt. Jeg køber en meter teak i morgen og giver forskellige stykker hhv. brun sæbe, lud, klorin, kausisk soda, kloramin og oxalsyre. Andre gode idéer modtages fortsat gerne. hpox: vil også gerne høre, hvad ekspertgruppen mener.
Hej. jeg har læst at du kan bruge oxalsyre til at lysne Teaktræ. Læste det i går i Gør det selv. Kan ikke huske blandingen. Men tror det var 1:10 med vand.
Gør det hele meget mere simpelt for dig selv. Prøv med en let opløsning af zinkvitriol i vand og smør på det træet så bør det blive gråt rimeligt hurtigt og det skulle meget gerne forblive sådan. Du kan jo evt. teste det på et bræt før du gør det på hele møblet. God fornøjelse!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis